De mythe ‘timemanagement’ werkt niet als je als ondernemer tijd over wilt houden!

Ondernemen kost tijd. Veel ondernemers hebben zelfs tijdgebrek. Kantooruren zijn een illusie en weekenden en avonden vullen zich al snel met administratie of andere zaken die bij ondernemen horen. Harde werkers, die zichzelf nauwelijks tijd gunnen om bij te komen, zullen zelfs merken dat ze minder resultaat boeken. Frustrerend.

Daarom hoogste tijd om de mythe ‘timemanagement’ te doorbreken.
Tijd kun je niet beheren. Eén dag telt 24 uur, geen minuut meer of minder. En we kiezen zelf hoe we onze dagelijkse tijd invullen. Heb je het gevoel opgeslorpt te worden door je omgeving? Dan heeft de omgeving grip op jou in plaats van omgekeerd.

Hoe kun je als ondernemer dan tijd overhouden?
Een eerste stap is bewuster omgaan met werk. Veel taken gebeuren op de automatische piloot. Dat is uiteraard efficiënt, maar niet zo heel gezond. Hoe doorbreek je dit patroon? Hoe onderneem je bewuster en krijg je toch meer tijd?

 

1. Zeg vaarwel tegen perfectionisme
Perfectionisme is een grote valkuil voor ondernemers. Het kost ontzettend veel tijd en energie om alles perfect te doen. Het is ook nog eens onrealistisch. Natuurlijk is het belangrijk dat werk correct uitgevoerd wordt, maar kies voor een standaard die haalbaar is. Perfectionisme creëert angst om niet te voldoen aan eisen en verwachtingen van jezelf en anderen. Lukt dit niet, dan ontstaat schuldgevoel en de drang om nog harder te werken.

2. Gebruik je creatieve brein
Hard werken gaat vaak samen met stress. Juist als je druk in je hoofd bent, blokkeert je brein. Zo kom je niet meer op nieuwe ideeën of lukt het niet helder na te denken. Om te voorkomen dat je brein overloopt, kun je het beste de tijd nemen om ieder probleem aan te pakken. Schrijf het op en bedenk gelijk 10 oplossingen. Zo maak je ruimte in je hoofd voor het uitvoeren van jouw werkzaamheden. Ook als je veel ideeën in je hoofd hebt, helpt het om ze te noteren. Denk er bewust over na en beslis.

3. Breng duidelijk en helder je boodschap over en krijg wat je verlangt
Een goede samenwerking begint bij jezelf en jouw leiderschapsvaardigheden, zoals delegeren, communiceren, feedback geven en afspraken maken. Kijk daarbij kritisch naar jezelf. Kies voor krachtige, respectvolle communicatie voor een vlotte samenwerking tussen klanten, leveranciers en collega’s. Met een heldere boodschap krijg je wat je verlangt.

4. Doorbreek ingebakken patronen en wees niet bang voor ‘Iets  nieuws’
Zeker als je al jaren zaken op een bepaalde manier aanpakt, is het goed om af en toe iets nieuws te proberen. Veranderen is spannend, maar wel noodzakelijk om vooruitgang te boeken. Stap dus uit je comfortzone en kijk naar nieuwe mogelijkheden om jouw onderneming vooruit te helpen.

5. Houd je uren bij als ondernemer
Het voelt alsof je het ontzettend druk hebt. Je werkt een dag ontzettend hard en aan het einde heb je het idee dat je eigenlijk niet zo heel veel gedaan hebt. Houd eens een week bij waar je tijd allemaal aan opgaat. Maak op basis van dit logboek beslissingen. Zijn er zaken die veel tijd opslorpen die misschien anders kunnen? Zeg bijvoorbeeld vaker nee of investeer in hulpmiddelen.

6. Laad je batterij regelmatig weer op en ontspan
Niks is zo belangrijk als ontspanning. Sporten, lekker koken, naar de sauna, een boek lezen of een goede wandeling maken. Creëer momenten waarop je helemaal tot rust komt. Let wel op dat ontspannen geen ‘moeten’ wordt. Vijf keer per week trainen voor de marathon is leuk, maar niet als het van jezelf moet om een bepaalde prestatie te halen.

Hoe ga jij de bovenstaande eenvoudige inzichten toepassen om minder hard te werken? Of weet je zelf nog een tip om minder hard te werken  en toch de gewenste resultaten te behalen als ondernemer? Deel het met ons hieronder in de opmerkingen.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

7 Comments

  • Sabine
    Posted 14/03/2014 7:52 pm 0Likes

    inderdaad een gouden tip Thijs, tanx!

  • Thijs Wolters
    Posted 14/03/2014 1:32 pm 0Likes

    Een tip waar ik altijd veel aan heb gehad is de dag te starten met de taak waar ik het meest tegen op zie. Verrassend vaak zijn de taken die je uitstelt de belangrijkste.

  • Sabine van Meenen
    Posted 31/01/2014 4:57 pm 0Likes

    hi Marloes, een VA is geen optie het is een must !
    Ik geloof dat we evolueren naar een wereld waar meer & meer mensen kiezen voor het zelfstandig ondernemerschap. Door met andere ondernemers samen te werken wordt een nieuwe manier van ondernemen gecreëerd en komt dat ook de economie ten goede.
    Het is zalig om met mensen samen te werken waar je taken kunt aan toevertrouwen en delegeren. Dingen die je niet goed kan of minder graag doet: Anderen hebben daar hun business van gemaakt.
    Soms jammer dat ondernemers blijven worstelen ‘om het allemaal alleen te doen’. Dus juich ik de “VA “alleen maar toe !

  • Marloes van Wingerden
    Posted 31/01/2014 4:28 pm 0Likes

    Hi Sabine,

    Het probleem wat je omschrijft hoor ik dagelijks om mij heen. Veel ondernemers komen niet meer toe aan hun kerntaken. Ze kunnen zelf actie ondernemen en hun processen verbeteren of een van de vele Lifehacking tips van onder andere jou en andere auteurs toepassen.

    Ikzelf heb er voorheen ook over geschreven hier op Lifehacking; als Virtual Assistant neem ik online en op afstand administratieve en organisatorische werkzaamheden uit handen.

    Misschien kan dat ook een optie zijn, je weet maar nooit 😉

  • Sabine van Meenen
    Posted 29/01/2014 10:00 am 0Likes

    Dag Mart, dank je voor je tip: om te werken op je meest productieve tijden die uiteraard van mens tot mens verschillen.

    @Jacob uiteraard is GTD erg belangrijk hierin. Wat ik merk bij mijn klanten dat een systeem aanleren simpel is.
    Het nadenken en vooral het beslissen over iets is erg lastig. Dat nadenken heeft met even stilstaan te maken, je eigen gedachten, je overtuigingen. Als je deze kunt omdraaien of verbreden zeg maar dan doorbreken mensen inefficiënte gewoontes en patronen. En “vaste habits” zoals je schreef geven precies rust, regelmaat en routine en helpen zeker!

  • Jacob Odilon
    Posted 29/01/2014 9:54 am 0Likes

    Ik mis in het stuk de relatie met een goed getting things done systeem. Een goed gtd systeem kan er ook voor zorgen dat je tijd over houdt. Tevens geloof ik dat het volgen van vaste habits, zoals ook die van @Mark, veel efficiëntie en tijd kunnen opleveren.

  • Mart
    Posted 29/01/2014 9:08 am 0Likes

    Nog een tip die voor mij heel goed werkt: werk alleen op je piekmomenten (de tijden dat je het meest productief bent). Voor mij is dat van 7:00-14:00 en van 19:30-23:00. De rest van de tijd doe ik het liefst leuke dingen met de kinderen of andere taken (=ontspannen). En probeer vooral niet vast te houden aan traditionele werktijden…

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: