Drie slechte productiviteitstips

Lifehacking gaat over dingen die het leven makkelijker maken. Soms denk je een oplossing te hebben gevonden voor een probleem, en dan blijkt het niet te werken. We zijn vooral benieuwd naar jouw tips over wat absoluut níet toegepast moet worden. Hier om te beginnen drie tips die je niet zou moeten toepassen.

– Multitask
Een inkoppertje waar we in 2007 al over schreven, maar men blijft het proberen. Multitasken. Het wordt gezien als een productieve handeling, omdat je veel tegelijk kunt doen. Wanneer je dit doet met taken die meer aandacht vragen dan thee drinken en een boek lezen, is het echter wisselen van taken. Dit kan er toe leiden dat je uiteindelijk meer tijd kwijt bent aan iedere aparte taak, terwijl het ook veel meer energie kost dan wanneer je je op één taak tegelijk focust. Daarnaast maken multitaskers meer fouten,  zijn ze eerder afgeleid en gestresster. Denk je wel te kunnen multitasken? Doe dan eens deze test!

– Koop gekleurde dozen om overzicht te houden
Een manier om simpeler te werken en leven is door spullen weg te doen in plaats van ze op te slaan. Met gekleurde dozen kan je misschien makkelijker spullen onderscheiden (rood is voor studie, geel voor administratie, etc), maar uiteindelijk blijft het een verzameling van spullen die je niet nodig hebt, het ziet er alleen wat mooier uit in gekleurde dozen. Aldus LJ Earnest van Simple Productivity Blog in haar artikel 10 Ineffective Ways To Simplify. Heb je de opslag echt nodig? Kies dan vooral de mooiste kleuren uit!
Hetzelfde geldt voor multomappen. Heb je echt meer dan vijf mappen nodig voor je administratie? Zelf had ik een indrukwekkende collectie aan multomappen met in elke map een relatief kleine stapel papier, maar de ruimte die vrijkomt na digitaliseren en het samenvoegen van de toch nog te bewaren papieren is veel indrukwekkender.

– Besteed al je tijd nuttig
Alle loze tijd die je hebt nuttig willen besteden: in je pauze een werkgerelateerde tijdschrift lezen, in de rij bij de supermarkt het laatste nieuws in je branche checken en in korte treinreis nog even snel dat ene mailtje beantwoorden. Het lijkt op de eerste niet-tip uit deze post, maar omdat het gaat om het combineren van iets simpels met iets dat meer aandacht vraagt, krijgt het dit aparte kopje. We willen vaak onze tijd nuttig besteden, maar zo komen we nooit aan rust toe terwijl dit toch zo nuttig is.
Lees ook:
SXSW: Verbeter je prestaties: elke 90 minuten pauze
Tijd voor de Pomodoro ‘tijd benuttings techniek’!

Heb jij een hack toegepast die niet bleek te werken? Deel hem!

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

4 Comments

  • bart
    Posted 23/04/2012 4:49 pm 0Likes

    Vooral de derde tip spreekt me erg aan. Tijd om niets te doen is erg belangrijk – uh…, dus toch weer goed besteed?

  • Ellen de Lange-Ros
    Posted 22/04/2012 10:17 am 0Likes

    NB: De aankoop-tip (iets weggooien als je iets nieuws koopt) werkt bij vrouwen goed in het geval van kleding, mannen kunnen het natuurlijk toepassen op hun gadget-verzameling 🙂

  • Ellen de Lange-Ros
    Posted 22/04/2012 10:16 am 0Likes

    Ik leer mensen om klanten te trekken met sociale media. Een belangrijke tip die ik mensen meegeef is: ga stoppen met een boel sociale media en kies voor 1-2 media die voor jou bedrijf en klanten belangrijk zijn. Ga dus niet langer de nieuwste netwerken volgen en moeite doen om te begrijpen hoe het allemaal werkt (Pinterest, Google+, etc). Kies gewoon de twee netwerken waar jou klanten al zitten en gebruik de tijd en creativiteit die je over houdt om daar echt wat moois te doen.

    Het idee van de gekleurde dozen kun je op alles toepassen: waarom zou je een groter huis kopen, je kunt ook kiezen voor wat je echt belangrijk vindt en de rest weggooien in je huis. Dat geeft je veel focus en tijd om aan creatieve dingen te besteden.
    Nog een leuke regel (vooral voor vrouwen): bij elk kledingstuk dat je vanaf nu koopt (geldt ook voor jassen, schoenen, tassen, etc) moet je een bestaand kledingstuk weggooien. Zo voorkom je dat je steeds meer kleren krijgt die je amper draagt en waarvan je niet eens meer weet dat je het hebt. Koop je wat nieuws? Dan beslis je in de winkel voor je aankoop al welk bestaand kledingstuk je weggooit. Scheelt je niet alleen kastruimte, maar ook geld. Want je gaat geheid minder zomaar kopen.

    Ben benieuwd naar de tips van anderen!

    • Marie-José Schuman
      Posted 23/04/2012 12:41 am 0Likes

      Wat ook nog werkt behalve weggooien is in een periode van een maand iedere keer dat je het kledingstuk draagt het met de hanger omgedraaid in de kast terug hangen, dus als je normaal de bolle kant naar voren hebt dan de opening naar voren. Na een maand zie je precies wat je draagt en wat niet en dan natuurlijk wegdoen wat je niet draagt.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: