Durf te vragen. Maar hoe dan?

QuestionMan

Iedereen vraagt wel eens wat aan een ander. Soms met succes. Sommigen zelfs vaak met succes. Er zijn ook mensen die er minder succesvol mee zijn. Vaak zijn dat mensen die weinig vragen en het liefst alles zelf doen. Een aantal daarvan vinden het gewoon prettig om dingen zelf te doen. Anderen zijn gestopt met vragen door eerdere negatieve ervaringen.

Maar waarom kan de 1 alles vragen en krijgt de ander nooit wat? Waarom krijgt de 1 altijd korting of iets extra’s in een winkel en de ander nooit? Waarom krijgt je collega alles bij je baas gedaan en jij niets? Hoe stel je nu eigenlijk succesvolle vragen? Volgens mij heb ik een 3-tal ingrediënten gevonden en gecultiveerd, die er steeds vaker voor zorgen dat ik een “ja” op een vraag krijgt.

  1. Wees aardig.
    Het is een enorme open deur, maar het is ook enorm waar. Mensen die aardig zijn krijgen meer voor elkaar. Aardig zijn is iets anders dan aardig doen. Je hoeft niet per se aardig te doen om aardig gevonden te worden. Aardig zijn begint met interesse voor de ander.
    Een vriend van mij verkoopt dingen. Hij doet dit al een poosje en hij is er erg goed in. Het maakt niet uit wat hij verkoopt. Ook heeft hij van het meeste wat hij verkoopt niet zo heel veel verstand, maar ook dat schijnt weinig verschil te maken. Wat is zijn geheim? Hij is geïnteresseerd in de mensen die hij ontmoet en die mensen vinden hem daarom aardig. Hij hoort daarom vaak “ja” op zijn vraag of iemand iets van hem wil kopen.

    Een keer zat ik in de trein en een zwerver, althans, zo zag hij er uit, kwam binnen en droeg gedichten voor. Hij deed dit zo leuk en met zo veel enthousiasme, dat bijna iedereen geboeid zat te luisteren. Hij vond het leuk om te doen en hij deed zijn best. Daarom vond iedereen hem aardig. Na zijn optreden ging hij met de pet rond en veel mensen, waaronder ik zelf, gaven een paar euro. Ik zat achterin de coupe en gaf als laatste. Ik kon zien wat er in zijn pet lag. De pet zat vol met euro’s, zelfs een paar briefjes van 5 euro. Ik denk dat er bij elkaar zo’n 20 tot 30 euro in zat. En dat voor 5 minuten gedichten voordragen. Ik denk dat hij per maand meer binnen schoffelt dan de meeste mensen die in die coupe zaten.

    Wees dus werkelijk geïnteresseerd en aardig. Het is sowieso leuk om je in anderen te verdiepen want daar kan je veel van leren. En als je een keer je dag niet hebt, stel je vragen dan uit en wacht op een beter moment.

  2. Vraag vanuit behoefte.
    De meeste mensen vinden het prettig om een ander te helpen. Het is ook prettig, het geeft namelijk een goed gevoel. De reden dat we hulp weigeren is vaak uit wantrouwen. Iemand vraagt a, maar wil hij of zij dat ook echt. Wordt er niet stiekem b bedoeld? Is er geen verborgen agenda? Als we echter overtuigd zijn van goede bedoelingen, dan zijn we meestal bereid om te helpen. Kijk maar naar de opbrengst van acties voor goede doelen.

    Een vriendin van mij geeft training in geweldloze communicatie. Ik heb haar een keer gevraagd om mij uit te leggen wat dat precies is. Dat is een heel verhaal wat enorm interessant is maar veel te lang is om hier op te schrijven. Er is me 1 ding goed bijgebleven, iets wat ook naar mijn idee de essentie van succesvolle communicatie is: spreek altijd vanuit je behoefte. Weet wat je nodig hebt en verwoord dat zo eerlijk en duidelijk als mogelijk is. Dat lijkt makkelijker dan het is. Het verwoorden is niet zo ingewikkeld. Dat lukt meestal wel met een paar keer oefenen en goed luisteren naar jezelf. Het lastige is om ook te denken in behoeftes. Denken aan wat je nodig hebt, denken aan wat je wil, is niet zo eenvoudig. De meeste mensen zijn namelijk gewend om te denken aan datgene wat ze niet willen, datgene wat ze niet nodig hebben. En wanneer je iemand vraagt om wat je niet nodig hebt, is het voor die persoon lastig om te bepalen wat hij of zij moet geven om jou blij te maken.

    Wanneer je jezelf aanleert, of verbetert, in het denken vanuit wensen en behoeftes en deze ook eerlijk en duidelijk leert te verwoorden, dan zullen mensen hier sneller positief op reageren. Mensen voelen zich niet aangevallen of bekritiseerd in dat wat ze niet goed doen of niet geven, maar krijgen een kans om je te helpen door iets goed te doen, je iets te geven. Dat is veel leuker.

  3. Accepteer ook een “nee”
    Als je iets van een ander vraagt, realiseer je dan heel goed dat het een vraag is. Een vraag waarop iemand met “ja” of met “nee” kan antwoorden. Wat ik hier bedoel is werkelijke acceptatie van een “nee” en niet de reactie die je geeft als iemand “nee” zegt. Die reactie wordt namelijk bepaald door datgene wat jij als gewenst gedrag ziet. De meeste mensen zullen niet zeggen dat ze moeite hebben met een “nee”. Maar of je het zegt of niet, mensen weten onbewust wat jij er van vindt. Net zo goed als je niet echt kan liegen dat je een cadeautje mooi vindt terwijl dit niet zo is. En vaak weten ze het al terwijl je de vraag stelt. Het gaat er dus om dat je werkelijk bij jezelf te rade moet gaan of je een “nee” accepteert. Is dit niet zo, dan moet je dus niet vragen. Vraag alleen als je werkelijk vrede hebt met een “nee”.

Het zijn voor mij ingrediënten voor succesvol vragen. Het maak het ook een stuk leuker. Ik krijg vaak een “ja”. Ik word daar blij van en ik bedank mensen hier ook voor. Het motiveert me ook om anderen vaker te helpen. Daar word ik ook blij van en anderen ook weer, waardoor ze anderen ook weer vaker helpen. Van linked-in hebben we geleerd hoe klein de wereld is, dus uiteindelijk komt dat altijd weer bij je terug.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

4 Comments

  • Michiel
    Posted 15/12/2009 10:01 pm 0Likes

    Leuk artikel. In punt 2 herkende ik een opmerking van mijn collega, dat ik erg goed was in het omschrijven van wat ik NIET wil, maar dat ik bijna nooit zei wat ik wel wilde :-). Ik denk dat ik daar bij mezelf nog maar eens wat beter op ga letten.

    Over je artikel: ik denk dat de cijfers 1 in de tweede alinea mooier leest als je het schrijft als één. Het zelfde geldt voor drietal (i.p.v. 3-tal), hoewel het daar niet verkeerd hoeft te zijn.

  • Jean-Paul
    Posted 15/12/2009 4:28 pm 0Likes

    Goed artikel leuk, het is ook een natuurwet die altijd werkt. “hoe meer je geeft, hoe meer je ontvangt” dit bedoel ik niet in de vorm van geld, maar in de vorm van geven van belangstelling in de ander. Eigenlijk zal je als verkoper of als ondernemer eerst een praatje met iemand moeten houden veel belangstelling tonen en dan eens over het product of dienst praten. Wat ik ook vind er is genoeg voor je behoefte niet voor je hebzucht.

    Groeten,
    Jean-Paul

  • Jordi
    Posted 15/12/2009 11:17 am 0Likes

    Inspirerend artikel! En nu ik dit zo lees ook erg herkenbaar. Laatst vroeg ik aan een collega input voor een beoordelingsgesprek zonder dat te melden. Hij vroeg gelukkig waarom ik al die dingen wilde weten, iemand anders wordt wellicht achterdochtig en daar had ik geen steek mee verder gekomen. Vraag vanuit behoefte! Erg triviaal, maar toch goed om daar bij stil te staan als je van plan bent iemand iets te gaan vragen.

Comments are closed.