Een terugblik op 2012 met de vraag: waarom?

Het einde van 2012 is in zicht. De laatste dagen van het jaar zijn bij uitstek dé dagen om terug te blikken, vooruit te kijken en mooie plannen te maken. Hoe was afgelopen jaar voor je? Wat wil je veranderen in de volgende twaalf maanden? Wat wil je zo houden? En vooral: Waarom?

In het afgelopen jaar hebben we al verschillende tips gegeven over hoe je kunt doen wat je wilt. Nu beginnen we bij de kern: waarom? Waarom doe je wat je doet? Waarom wil je iets? Waarom wil je iets juist niet? Als je eenmaal weet waarom je iets (niet) wilt of doet, kun je vanaf daar je verdere plan trekken.

 

Vind je waarom

Hoe vind je nu je waarom? Zelf heb ik hem gevonden tijdens mijn afstudeerproject, waarin ik veel in mijn verleden dook, in mijn wensen en hier veel met ook zoekende mensen gesprekken over had. Het einddoel was het schrijven van een ondernemingsplan. Dit heeft mij erg geholpen met het vinden van mijn ‘why’, en dat door ‘slechts’ na te denken over de basis van marketing: mijn missie, visie en doelstellingen.

Een missie heb je niet zomaar. Het vergt tijd om je te verdiepen in je eigen motieven. De kern van een missie bestaat volgens het veelgebruikte Ashridge Missie Model uit je doel, waarden, gedrag en strategie.

Doel: wat is je doel? Wil je mensen helpen? Veel reizen? Plaats- en tijd onafhankelijk werken? Schrijf voor jezelf op wat je wilt.
Waarden: Dit is de morele, emotionele en ethische kant van je missie. Wat vind jij belangrijk? Eerlijkheid? Persoonlijk contact?
Gedrag: Je gedragsnormen. Hoe wil je je gedragen? Binnen een dag reageren op ieder mailtje? Iedere week met een vriend(in) afspreken? Eens per maand je familie opzoeken?
Strategie: Waar wil je je op focussen en waarom is dit belangrijk voor jou? Voor bedrijven: waarom is je domein aantrekkelijk voor klanten?

Om deze vier punten voor jezelf duidelijk te krijgen, is het nuttig om terug te blikken op je verleden.

 

Terugblikken

Terugblikken op de afgelopen jaren is een goede manier om meer helderheid voor jezelf te krijgen. Je kunt helemaal teruggaan naar je kinderjaren. De belangrijkste vraag: wat wil je weer doen of blijven doen en wat wil je niet (meer) doen?

Weer doen of blijven doen:
Wat vond je al leuk toen je klein was en vind je nog steeds leuk? Waar ben je goed in? Waarover krijg je complimenten van anderen? Je antwoord(en) op deze vragen kunnen je een inzicht geven in wat je doel is. Tijdens mijn studie wilde ik allerlei richtingen op, maar bij het afstudeerproject kwam ik tot de conclusie dat mijn hoofdbezigheid toch echt schrijven moest zijn en ik daar mijn doel van af zou moeten leiden.

Niet meer/weer doen:
Waar ben je de afgelopen jaren aan begonnen maar heb je niet afgerond? Grote kans dat dit niet iets is waar je gelukkig van wordt, hoe goed het ook bij je doel past. Een simpel voorbeeld: wil je mensen helpen, maar beviel werken als huishoudelijke hulp niet? Zoek dan een andere manier om mensen te helpen. Je vindt vanzelf iets wat goed bij je past!

Een missie is in orde als hij kort en krachtig is. Heb je een goed missie, dan kun je die in slechts enkele zinnen duidelijk maken. Het kan weken tot maanden duren voor je je missie hebt gevonden. Praat erover met bekenden en onbekenden, iedereen heeft een andere blik en kan je andere vragen stellen en tips geven.

 

Aan de slag!

Heb je duidelijk wat je missie is? Dan kun je aan de slag! Schrijf een visie waarin je aan jezelf vertelt hoe je jezelf over vijf jaar (of hoeveel jaar je maar wilt) ziet. Als ondernemer kun je rekening houden met de veranderingen die je in de markt verwacht. Stel doelen. Om jezelf te dwingen er goed over na te denken, kun je de doelen S.M.A.R.T. maken: Specific, Measurable, Achievable, Realistic en Timebound. Niet iedereen is enthousiast over S.M.A.R.T., en met twee simpele vragen kun je ook uit de voeten: hoe ziet succes eruit? En: wat is de eerstvolgende stap die je moet zetten om dichter bij je doel te komen. Deze twee vragen zijn gebaseerd op het GTD-principe.

Overigens blijkt in de praktijk dat je de volgorde niet zo strak aan hoeft te houden. Je kunt bijvoorbeeld ook beginnen met het opschrijven van visie, als je deze al voor ogen hebt. In de loop van de tijd zul je alle onderdelen aan het bijschaven zijn. Pak het vooral aan zoals het voor jou goed voelt, als alle onderdelen maar goed op elkaar aansluiten.

 

Samengevat

Maak voor jezelf je doel, waarden, gedrag en strategie helder, duik in je verleden en verwoord vanuit hier je visie. Praat er met anderen over en blijf je ‘why’ bijschaven tot je tevreden bent!

 

Simon Sinek’s Start With Why

De inspiratiebron voor dit artikel: Simon Sinek. Sinek heeft het programma ‘Start With Why’ ontwikkeld. Hij richt zich op organisaties die hun medewerkers willen inspireren. Eén van zijn theorieën is ‘The Golden Circle’. Met deze drie cirkels (wat, hoe, waarom) maakt hij duidelijk waarom het hebben van een ‘why’ zo belangrijk is als je iets wilt bereiken. Dit legt hij uit in onderstaande TEDtalk. Zijn meest belangrijkste boodschap: Mensen betalen niet voor wat je doet, maar waarom je het doet. Zijn grote voorbeeld: Apple.

 

Op zijn website kun je voor $ 79 een online cursus volgen, maar met bovenstaande marketingvragen kun je je ‘wat’, ‘hoe’ en ‘waarom’ naar mijn idee al prima vaststellen. Wil je meer, dan kun je terecht op de site van Sinek.

 

Doen wat je wilt

Zoals in de eerste alinea staat: we schreven al meer over ‘doen wat je wilt’ op Lifehacking. Dit zijn enkele artikelen:
– De meest recente: vind wat je nooit níet kunt doen
Lifehacking in de praktijk deel 1: slimmer leven
Haal meer uit je leven met een tweehonderdjarenplan
Verwar je einddoel niet met het middelen-doel

 

Hoe heb jij je ‘why’ gevonden?

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

3 Comments

Geef een reactie