Een terugblik op de GTDSummit – Hoe ga je om met het onverwachte

In deze terugblik op de GTDSummit kijkt Elise de Bres naar één van de meest-gebruikte oneliners in GTD-land: Hoe ga je om met onverwachte situaties? Gisteren keek Elise naar de scheiding van werk en privé aan de hand van een panelbijeenkomst op de GTDSummit.

Hoe ga je om met het onverwachte

Het is één van mijn favoriete quotes van David Allen: “How you deal with the unexpected is your competetive edge”  Ofwel hoe je omgaat met het onverwachte is hoe je jezelf onderscheidt van de rest.

De reden dat deze quote een van mijn favoriete is, is omdat hij zo goed van toepassing is in verschillende situaties en het een perfect voorbeeld is van slimmer werken. Tijdens de GTD summit kwam deze one-liner tevoorschijn toen in werd gegaan op de vraag hoe je omgaat met de huidige crisis als bedrijf en juist ook als werknemer.

De David Allen Company heeft door de krimpende trainingsbudgetten 40% van z’n mensen ontslagen. Die beslissingen hebben ze in een paar weken tijd kunnen nemen. Een paar simpele vragen werden er ter illustratie aan de zaal gesteld aan zowel de werkgever als werknemer: Heb je alles op orde? Wie hou je liever in dienst? Hoeveel kans heb je om je baan te behouden als je je ‘stuff’ niet op orde hebt?

GTD is dè manier van slimmer werken en om je te onderscheiden. Voor de buitenwereld ben je betrouwbaar en heb je je ‘stuff’ op orde. Je weet namelijk in één oogopslag hoe je leven er voor staat en wat je kunt doen om met de nieuwe situatie om te gaan. Ook als je wordt ontslagen of als je als ondernemer mensen moet ontslaan. Een voorbeeld dat David vaak gebruikt om dat te onderstrepen is: “Stel je loop in een steegje en je wordt besprongen door 4 mannen  hoe reageer je beter: als niets je bezig houdt of als je nog moet denken aan die 3.000 onverwerkte emails in je inbox? “ Het antwoord kun je zeker zelf bedenken…

Hoe ga jij om met onverwachte situaties in werk en privé? 

Morgen: De weg naar een opgeruimd huis of kantoor

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

7 Comments

  • qwest
    Posted 06/04/2009 6:43 pm 0Likes

    als je in je hoofd bezig bent met zorgen dat je optijd op je werk bent of je alle betalingen de deur uit hebt gedaan of je wel het gas hebt uitgedaan ohjaa ik moet ook nog 200 mailtjes beantwoorden /verwerken alleen heb ik nog geen idee wat ik zal zeggen ohjaa moet nog naar de winkel als ik de afwas heb gedaan ohjee weet je wat ik laat alles maar even liggen tot morgen dan komt het wel weer alleen zijn de mailtjes verdubbeld de vragen lastiger boodschappen zijn gehaald de helft althans want was bezig met wat ik zou gaan doen om de rekeningen die ik was vergeten te posten alsnog op de brievenbus te doen waardoor ik weer langs de winkel moet en dan nog eten maken dus je begrijpt dat een beetje structuur altijd handig is

  • Frank Meeuwsen
    Posted 31/03/2009 6:19 pm 0Likes

    Excuses voor de taalfouten, ze zijn gecorrigeerd! Soms kan het ook geen kwaad om eens zwart-wit te denken en op die manier de discussie op gang te brengen. Jeroen, ik ben het met je eens dat de vraag of je je spullen op orde hebt niet de enige vraag moet zijn. Natuurlijk komt er meer bij kijken. Maar het kan wel een voordeel zijn ten opzichte van anderen die in dezelfde situatie zitten. Kees, mail is niets meer dan een tijdelijke informatiedrager waar je iets mee kunt doen. Dan kan zijn beantwoorden. Of weggooien. Of bewaren. Onverwerkt is wat mij betreft een betere term dan onbeantwoord.

  • Kees
    Posted 31/03/2009 1:13 pm 0Likes

    Hoe reageer je beter: als je niets bezig houdt of als je nog moet denken aan die 3.000 onverwerkte emails in je inbox?

    Als je niets bezig houdt?

    Als niets je bezig houdt

    Ongelooflijk slecht geschreven stuk.

    Als je gefrustreerd bent van die onverwerkte (? onbeantwoorde) emails, sla je die 4 kerels op hun bek zodat je je weer verder kunt frustreren 🙂

  • Kees
    Posted 31/03/2009 1:09 pm 0Likes

    Ofwel hoe je omgaat met het onverwachte is hoe je jezelf onderscheid van de rest.

    Ik onderscheid
    Jij onderscheidt
    Hij onderscheidt

  • ric0
    Posted 31/03/2009 8:47 am 0Likes

    >“Stel je loop in een steegje en je wordt besprongen door 4 mannen hoe reageer je >beter: als je niets bezig houdt of als je nog moet denken aan die 3.000 >onverwerkte emails in je inbox? “ Het antwoord kun je zeker zelf bedenken…

    Sorry… het lukt me niet om dit te bedenken… (En ik heb geen 3000 onverwerkte mails in m’n inbox). Op zo’n moment maakt dat toch niet uit. Op dat moment anticipeer je toch op iets dat hogere prioriteit heeft?

  • Jeroen
    Posted 29/03/2009 3:11 pm 0Likes

    Nogal een GTD-verkooppraatje. Hoe je er mee omgaat is ook heel erg afhankelijk van de sensitiviteit van de betreffende persoon. Zelfs al heb je al je zaakjes op orde, dan nog kan je van je stuk raken. GTD kan prikkeling wegnemen, maar is zelf geen garantie dat je goed omgaat met een onverwachte situatie.

    Daarbij voel ik ook niks voor om te zeggen dat mensen die aan GTD doen en dus hun “stuff” op orde hebben, niet ontslagen hoeven te worden. Dat is wel een hele industriële gedachte en heeft werkelijk niks te maken met welke waarde iemand aan een bedrijf levert en welke talenten die persoon heeft.

    Zoals ik al zei.. nogal een commercieel verkooppraatje voor GTD. Wel slim om GTD te verbinden aan oa de economische crisis.. dat wel… maar dit is wel heel zwart-wit gedacht en slaat soms de plank mis.

Comments are closed.