Even wegdromen bij Google

logo googleGoogle Google Google. En terecht natuurlijk. Onder andere de best bezochte site van 2009 en het bekendste merk ter wereld. Maar het is ook het snelst groeiende bedrijf ter wereld. Er komen weer talloze applicaties aan, waarvan ik er een paar zal aankaarten.

Streetview

Terwijl Google Wave nog in de bèta zit, is streetview inmiddels hard vooruit gegaan. De grote steden zijn nu gedekt en wereldwijd blijven ze rijden om alles op het web te krijgen. Ze moeten ook wel. Er zijn altijd veel concurrenten geweest. Dit keer is het Bing Maps die denkt Google te kunnen verslaan op het gebied van maps. Toegegeven, de beelden zijn mooier. Bing, onderdeel van Microsoft, denkt sterker te staan op het gebied van content in hun “streetside”. Juist daarin kunnen ze zich nog flink vergissen, aangezien Google niet stil zit op die markt.

Google Navigatiesoftware

De grootste en gevaarlijkste ontwikkeling die we gaan zien binnenkort is de Google Navigatiesoftware. TomTom heeft daar nu al zwaar onder te lijden en zal het de komende tijd nog veel sterker gaan merken. Op dit filmpje kun je zien wat de eerste reacties waren. De software wordt ondersteund door de android. Google zag al langer de mogelijkheden van de android en het begint erop te lijken dat deze ook een aanzienlijke voorsprong gaat krijgen wanneer de navigatiesoftware gelanceerd wordt. De software is gratis, zoals alle Google-producten.

Layar

Dan heb je Layar. Samen met tomtom waren dat de applicaties waar de afgelopen periode de meeste commotie over was. Een stukje Augmented Reality zo te verkrijgen op je telefoon. Vooral voor Funda was het een grote stap vooruit. Uiteraard gaat Google hier op inspelen. In Australië is dit zelfs al in volle gang. De huizenmarkt, je zoekresultaten, alles wat in de buurt is, het openbaar vervoer en dan ook nog eens de route ernaartoe. Al deze dingen, die we door de week heen gebruiken, komen dus uiteindelijk allemaal terecht binnen 1 en dezelfde applicatie. En het fijne van Google is toch dat dit ook nog eens gratis is. Je tomtom van €150,- met iedere keer de nieuwe updates, de layar applicatie die je apart moet gebruiken, Google maps om op te zoeken waar de dichts bijzijnde supermarkt is, dat alles allemaal in 1 telefoon, in 1 applicatie. Ik droom even weg.

Vragen

Er komen uiteraard wel een aantal vragen bij me op. Ten eerste ben ik benieuwd of daarmee het probleem van Funda is opgelost. Het probleem dat je alleen je huis op Funda mag zetten als je het hebt aangemeld bij een NVM makelaar. Dat is hopeloos ouderwets. Daarbij zijn er steeds vaker mensen die hun huis liever niet via een makelaar verkopen. Nog een vraag zou zijn of de software uiteindelijk verkrijgbaar is voor alle telefoons met een kompas erin, zoals de 3Gs. Een tomtom is namelijk wel nog steeds goedkoper dan een android. Dat scheelt behoorlijk zelfs. Tot slot vraag ik me natuurlijk af waarom Google niet ook voor de mooiere beelden van Bing heeft gekozen. Er zit echt een behoorlijk verschil in kwaliteit. Dus is Google daar een beetje overmoedig geworden door het altijd maar winnen van de concurrentie? Of was Google er zo snel mee dat dit de beste oplossing toendertijd was? Ik vraag me dat af. En helaas kan ik daar nog geen antwoord op geven.

Dus

Ik moet het nogmaals toegeven. Google ligt inderdaad wéér op kop. Het kon daar al niet meer stuk en als ze zo door gaan, blijven ze die positie behouden. Ik blijf dromen van een toekomst met Google.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

8 Comments

  • Wilbert
    Posted 06/06/2011 2:48 pm 0Likes

    ps: het gaat er dus om dat je nooit meer andere koekjes aangeboden krijgt.

  • Wilbert
    Posted 06/06/2011 2:47 pm 0Likes

    @Richard en @Joyce,
    Waar ik eerder bang voor ben is de informatiekoepel waarin iedereen zit. Doordat alle zoekopdrachten tailored zijn zit je in je eigen informatiebubble waar je niet makkelijk uit komt. Zie ook dit zeer interessante Tedje

    http://www.ted.com/talks/eli_pariser_beware_online_filter_bubbles.html

  • Joyce van Eerden
    Posted 01/02/2010 1:47 pm 0Likes

    @vrijcreatief Het is voor mij hetzelfde principe als met bol.com. Ik koop daar regelmatig boeken. Als ik vraag om suggesties komt bol dan ook met een goede lijst boeken voor mij aanzetten. Bol is hier erg goed in, dus de suggesties sluiten perfect aan bij mijn smaak.

    Zoals ik het zie, krijg je net als nu je zoekresultaten, bovenaan een gedeelte voor gesponsorde links en bijvoorbeeld rechts een kolom met suggesties. In mijn optiek sluit het een het ander niet uit. Je hebt de gewone search nodig voor het gericht info of diensten zoeken op het web. Maar de suggesties zijn handig voor een uitbreiding van je kennis of collecties.

    Als in mijn gegevens duidelijk te zien is dat ik de meeste van mijn boodschappen doe bij de albert heijn en ik 70% van de keren dat ik er ben ook chocoladekoekjes meeneem. Dan vind ik het niet vervelend om een berichtje te krijgen, wanneer ik in een albert heijn sta, dat mijn koekjes in de aanbieding zijn. Maar dat kan ook met het boek dat je al een paar keer bekeken hebt, met electronica, met van alles. Zolang ik geen verplichting heb om te kopen, zou ik graag zien dat reclame net zo gericht gaat worden als je zoekresultaten. En indirect dat suggesties en gesponsorde links meer elkaar gaan overlappen. De grens ligt voor mij in de verhouding tussen gesponsord en relevantie. In het geval van de albert heijn is het heel relevant. In het geval van bol.com is het heel relevant. Wanneer ik op Google zoek naar auto’s en de eerste suggesties liggen boven mijn budget… Dan is het niet meer relevant en dus ook niet nuttig.

    Eigen keuzes maak je altijd. Als ik geen trek heb in de koekjes, liggen ze ook niet in mijn winkelwagentje. Wanneer er een goede balans is tussen gesponsord, suggesties en zoekresultaten is er volgens mij niets op tegen.

    Ik hoop dat ik je vraag zo heb beantwoord.

  • vrijcreatief
    Posted 28/01/2010 3:49 pm 0Likes

    Joyce, je zegt in je reactie dat je het niet erg vind dat google met “betere” suggesties komt.. maar wat als deze suggesties nou ingekocht zijn door een bedrijf. Google krijgt geld en het bedrijf jou als klant. Waar ligt voor jou de grens tussen beheerst worden door een bedrijf en je eigen keuzes maken? Puur uit interesse hoor 😉 verder een zeer leuke post!

  • Henk
    Posted 24/12/2009 1:52 pm 0Likes

    Ik ben een enorme digibeet, maar qua navi-software heb ik een vraag
    Ik heb nu een dom-dom sd-kaartje in mijn PDA (Ipaq) zitten. Kan ik straks ook gewoon de Goegel navigatie op een sd-kaartje zetten en werkt het dan??

    groetjes en fijne kerstdagen!

    henk

  • Joyce
    Posted 12/12/2009 1:00 pm 0Likes

    Ik heb daar geen angst voor. Als google weet waar ik uithang, wanneer ik wat koop, wat ik graag lees, waar ik graag naar toe ga, dan hebben zij een prima basis voor het “web 3.0”. Als ik iets zoek en ik krijg, doordat ze mijn gedrag hebben geanalyseerd, een beter voorstel, dan heb ik daar profijt van. Heel speculatief nog natuurlijk. Maar dat is wel wat de toekomst van het web kan zijn. En ik denk dat een Google heel hard opweg is daarnaar.

    Ps, layEr is layAr geworden 😉 Dank

  • Richard
    Posted 12/12/2009 2:11 am 0Likes

    Angst. Wordt je ondertussen ook niet bang voor Google? Ze beheersen steeds meer van je zoek opdrachten/ je leven/ hoe je van a naar b komt.

    Zeker na wat Eric van de week heeft gezegd, dat privicy eigenlijk niet meer bestaat bij Google. Begint het echt tijd te worden om naar alternatieven voor dit monster te kijken.

  • Roy
    Posted 10/12/2009 7:59 am 0Likes

    Zit inderdaad een hoop interessants tussen, met name layar als voorvechter van ‘echte’ augmented reality. Twee puntjes: niet alle Google producten zijn gratis (hoewel de basisversies dan weer wel) en het is niet layEr maar layAr 😉

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: