Gebruik een FRM om je sociale leven te hacken

“Ga je nog op vakantie?” “Nee joh ei!…Ik ben net terug”. Deze situaties zijn soms best pijnlijk. Toch kan het nog veel vervelender. Vorig jaar vergat ik mijn vader zijn verjaardag. En geloof me, dit werd me niet in dank afgenomen.

Na dit voorval was voor mij de maat vol. Ik moest iets verzinnen om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen. Maar hoe? Ik had alles al eens geprobeerd: GTD 3 keer gelezen, Remember The Milk, Things op de Iphone, Evernote, ouderwetse post-its, reminders via Twitter…niets hielp. Totdat ik zo’n twee maanden geleden Highrise, een web based CRM systeem, vulde met gegevens van vrienden en familie. Omdat het me goed afging om zakelijke relaties met Highrise te managen, moest het zeker ook wel lukken met mijn persoonlijke contacten. En het pakte goed uit.

Inmiddels heb ik veel meer controle over mijn relaties met vrienden en familie. Ik herinner me ‘zogenaamd’ alles nog van een vorig gesprek. “Je was toch bezig met het zoeken van een appartement?”…”Is het nog goed gekomen tussen jullie en de buren?” Dat heeft Roel goed onthouden, zie je ze denken. Van binnen glimlach ik op zo’n moment. Mijn vrienden noemen me soms zelfs attent en denken waarschijnlijk dat ik een geheugen van een olifant heb. Niets is minder waar. Ik speel gewoon een beetje vals. Een echte lifehack dus.

Hoe mijn FRM (Friend Relationship Management) systeem werkt, leg ik hieronder uit in 4 stappen:

Stap 1: Aanmelden

Het opzetten van een FRM eigenlijk heel simpel. Meld je aan bij een goed online CRM (Customer Relationship Management) systeem. In dit voorbeeld gebruik ik Highrise. Een aanrader. Het doet precies wat het moet doen en ziet er lekker overzichtelijk uit. Meld je aan voor het gratis pakket. Let op: Het aanmeldknopje voor “free plan” staat heel stiekem onder de tabel met betaalde pakketten.

image_1

Stap 2: Importeren

Na het inchecken ben je klaar om van het CRM een FRM te maken. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is het importeren van jouw persoonlijke contacten. Dit kan op vele manieren in Highrise (zie foto) Ik heb al mijn contacten van mijn telefoon naar een aparte map in outlook gekopieerd en hierna door naar Highrise. Maar er zijn tal van mogelijkheden. Volg de instructies op de site en het komt goed. Je kunt maximaal 250 contacten importeren. Wil je er meer? Dan moet je een betaalde versie aanschaffen.

image_2

Stap 3: Inrichten

Zo, dat is dat. De FRM is gevuld. Nu kun je taken gaan toevoegen aan bepaalde contacten. Voorbeeld: contact: Pa. Task aanmaken. Belachelijk groot cadeau kopen om vergeten verjaardag goed te maken. In mijn takenlijst zal deze taak automatisch toegevoegd worden. En zo ga je verder al je contacten af. Uiteindelijk heb je een goed overzicht van alle sociale taken, die je nog moest doen. Deze taken kun je naar jezelf laten mailen. Dag van tevoren? Week? Elk jaar? Het kan allemaal.

image_3

Stap 4: Managen

Nu komt het leukste gedeelte. We kunnen nu onze relaties gaan managen. Wanneer je iemand heb gesproken of gemaild, schrijf je bij diegene een kort gespreksverslag in het FRM. Bijvoorbeeld dat een goede vriend naar de dokter gaat deze week. Maak hierna meteen een taak aan: Hoe was het bij de dokter? Terugbellen. 15 Augustus (dag na bezoek aan dokter). Soms hoef je geen taken aan te maken, maar een kort gespreksverslag of een paar steekwoorden doen al wonderen. Lees het verslag even kort door, voordat je diegene weer ontmoet.

Succes ermee. En laat me even weten hoe jouw ervaringen zijn met het FRM systeem.

8c7509671c472d6b14d777a6b3c0ee88_normalDit gastartikel is geschreven door Lifehacking.nl-fan Roel de Lange. Bekijk hier zijn lifestream.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

23 Comments

  • dennis Witjas
    Posted 21/08/2013 11:42 am 0Likes

    Heeft iemand ervaring met http://www.dejaoffice.com ? Ik heb het idee dat dit alles kan wat er hierboven beschreven wordt en ook op alle platformen die je maar kunt bedenken.

    Ik zou zo graag mijn e-mail via mijn CRM laten lopen en zo per contactpersoon een goed overzicht zien van de hele historie van e-mail, telefoon-notities, Eventueel (gedeelde) documenten.

    Als ik kijk op de site van dejaoffice dan zou dat allemaal mogelijk moeten zjn.

  • Sander
    Posted 21/08/2009 2:25 pm 0Likes

    Leuk dat Highrise, maar met de gratis versie kun je ‘maar’ 250 contacten managen. Wat nou als je een groter netwerk hebt? Zijn er alternatieven die ook gratis zijn?

  • ElineWalda
    Posted 02/08/2009 4:16 pm 0Likes

    Wat bij mij prima werkt: verjaardagen, bijzondere data e.d. in Entourage als events, met een herinnering 2 dagen van te voren. Notities in je adresboek van belangrijke zaken die je over iemand moet onthouden. En bovenal: werkelijke interesse in mensen, waardoor je de echt belangrijke dingen vanzelf onthoudt 🙂

  • hans
    Posted 02/08/2009 4:09 pm 0Likes

    Wat is dit voor imbeciel Nederlands?
    Mijn vader zijn verjaardag?
    Heeft de schrijver de lagere school wel afgemaakt?

  • Gerben Gnodde
    Posted 31/07/2009 1:37 pm 0Likes

    Ja, leuk!

    Het nadeel van CRM is echter het bijhouden. Zeker als dit niet automatisch gebeurt…

    Ga je nu alle mails die je stuurt, alle krabbels die je plaatst, elke keer als je iemand in de kroeg hebt gesproken noteren?

    Zeker ook omdat je telkens zult moeten inloggen, vraag ik me af of Patrick het niet gewoon correct hebt: gebruik geheugensteuntjes in je agenda bijvoorbeeld.

  • Patrick
    Posted 31/07/2009 9:35 am 0Likes

    Voor mij is dit typisch een geval van te veel op technologie vertrouwen. Waarom niet een simpele agenda gebruiken? Ook digitaal te verkrijgen bij Google. Je kunt zelfs reminders instellen. Daarnaast moet je je aanwennen om 1 keer per week eens door je agenda te bladeren (en dan niet slechts één week vooruit kijken).

    Hoe meer technologie je gaat gebruiken, hoe meer je het gaat missen als het eens niet werkt!

    Volg het KISS-principe: keep it simple, stupid!

  • Nizzle
    Posted 29/07/2009 7:40 pm 0Likes

    @Maurice

    Ik gebruik zelf (nog) geen HighRise, maar zag het wel tussen mogelijke connecties staan.
    Heb het even gecontroleerd en ik krijg dezelfde melding, helaas. =(

  • Roel de Lange
    Posted 29/07/2009 12:30 pm 0Likes

    Nieuwe feature in highrise. Je kunt ook iemands Tweets uitlezen. Zie het als een “gepushte” statusupdate van je vrienden.

  • Arnold
    Posted 29/07/2009 11:26 am 0Likes

    Ja en wanneer houdt highrise er (weer) mee op? (onbetaald of betaald?)
    Wanneer gmail/hotmail niet meer gratis is ga ik het dan nog betaald gebruiken?
    Verder mee eens dat het allemaal eilandjes zijn.
    Nog een aanvullende lifehack open 2 gratis accounts en je kunt tot 500 familieleden vrienden en kennissen bijhouden.

    Am I too cynical? 😉

  • Roel de Lange
    Posted 28/07/2009 4:30 pm 0Likes

    Henri,

    Een taak en een tijdstip toevoegen aan de desbetreffende persoon. Taak komt tzt vanzelf in je mail binnen of je ziet m bij je takenlijst van de dag staan.

    Ja klopt. Het is voor een groot deel discipline.

  • Henri Koppen
    Posted 28/07/2009 4:23 pm 0Likes

    LOL Ik quote: “Lees het verslag even kort door, voordat je diegene weer ontmoet.”

    Hoe onthoudt ik dat?

    Volgens mij is het een discipline ding net als veel GTD achtige zaken.

  • Roel de Lange
    Posted 28/07/2009 4:18 pm 0Likes

    Bedankt voor de reacties.

    Tsja…voor beide partijen valt wat te zeggen; Wanneer je alles kan onthouden is dit erg fijn. Houden zo! Maar voor de mensen, die dit niet kunnen en hiervoor een modern systeem willen gebruiken kan een FRM wel uitkomst bieden.

    Aangezien dit een site over lifehacking is, verwacht ik dat de laatste groep groter zal zijn.

    PS: er is ook een Iphone app, die Highrise ondersteund. De app heet Topfloor.

  • Martin
    Posted 28/07/2009 2:52 pm 0Likes

    Voor het onthouden van verjaardagen kan je misschien ook een ( heel oubollig, maar wel evidence based ) een verjaardagkalender op de WC ophangen 🙂 Geen limieten aan het aantal contacten, kan jaren mee en laat zich gemakkelijk migreren ( lees verhuizen)

  • Patrick Vanhoucke
    Posted 28/07/2009 10:37 am 0Likes

    Het komt vast omdat ik het niet druk genoeg heb 🙂 maar ik onthou verjaardagen van familie en echt goede vrienden gewoon. En ook wat er tijdens gesprekken is gezegd. Als het interessant was, tenminste. Wat niet interessant is, is ook de moeite niet om te onthouden.

    Afspraken onthou ik meestal ook wel, ja zelfs mijn professionele afspraken. Die zet ik eigenlijk alleen maar in mijn elektronische agenda om eventueel bijlagen mee op te slaan die ik dan nog even op voorhand kan bekijken. Of voor mijn collega’s, zodat ze kunnen zien wanneer ik er niet ben.

    Als je een FRM-systeem nodig hebt om je privéleven te gaan managen, dan ben je volgens mij dringend aan vakantie toe. Of aan een dwangbuis.

  • Mischa Coster
    Posted 27/07/2009 11:08 pm 0Likes

    Lijkt me een uitstekend systeem. Probleem voor mij is dat ik dan weer een extra to-do lijst erbij krijg naast mijn Things en e-mail flags… Daar zie ik een beetje tegenop…

  • Maurice
    Posted 27/07/2009 10:08 pm 0Likes

    @Nizzle

    Soocial lijkt voor mij de perfecte oplossing om ook met highrise te werken, however dit sync-en is niet (meer) mogelijk;

    [Highrise syncing is disabled per request by 37 Signals. We’ve had to disable syncing with Highrise for now. Please send us an email to let us know how important this feature is to you.]

    Werkt het nog steeds bij jou?

  • Ibrahim Akkul
    Posted 27/07/2009 8:36 pm 0Likes

    Interessant!
    Ik ken het eerste voorbeeld over de vakantie.. En zoiets kan voor mij heel handig zijn! Ik ga het in elk geval even proberen, in een kleine opzet aangezien ik veel te veel contacten heb voor de gratis versie. Als ik het handig ga vinden dan kan ik het uitbreiden tot de 250 belangrijkste contacten. Ben heel benieuwd!

  • Nizzle
    Posted 27/07/2009 7:05 pm 0Likes

    @Dennis
    Om die contacten in sync te houden op verschillende computers, telefoon, gmail en highrise kan je social gebruiken. 😉
    Werkt perfect voor mij

    http://www.soocial.com/

  • Dennis
    Posted 27/07/2009 6:44 pm 0Likes

    Zoiets is een erg mooi idee, alleen waarom integreren deze oplossingen zich zo slecht met elkaar? Ik zie dit soort sites (ik denk bijv. aan Evernote) allemaal als een soort ‘losse eilanden’ die elk een goed idee hebben, maar uiteindelijk niet dé ultieme oplossing bieden omdat het zich niet integreert met elkaar.

    Voorbeeldje: op Highrise moet je eerst al je contactpersonen aan toevoegen (oke, je kunt ze importeren) maar wat als er iets verandert aan een contactpersoon? Dan kun je die bijv. op je Outlook (of wat je ook gebruikt) eerst aanpassen en daarna nog op alle andere plekken, zoals deze. Dat is toch niet praktisch?

    Noem me simpel, maar pas als er een oplossing is die al deze (overigens wel met mooi uitgewerkte ideeën) sites integreert, ben ik er voor te porren.

    (Overigens valt er ook te discussiëren aan het plaatsen en privégegevens op buitenlandse sites, hoe veilig ze ook claimen te zijn, maar dat is dan weer een heel ander verhaal).

  • Johan
    Posted 27/07/2009 4:58 pm 0Likes

    Interessant, maar ik vraag me af of het niet relatief eenvoudig qua functionaliteit te vervangen is door gmail, googledocs en google calendar… die gebruik ik namelijk momenteel voor de door jou beschreven dingen.
    En van een limiet is geen sprake (alhoewel, momenteel 7352 MB 😉 )

  • Axel
    Posted 27/07/2009 4:12 pm 0Likes

    Klinkt goed! Ik ben van plan het te gaan proberen.

Comments are closed.