Geen actie, toch in Omnifocus

Stapels lifehackers lopen weg met Evernote, en gebruiken ’t voor van alles en nog wat. Zelf heb ik er nooit echt vriendjes mee kunnen worden: het staat wel op m’n computers en mobiele apparatuur, maar om de één of andere reden is het nooit een vertrouwde verzamelemmer voor me geworden. Mijn wat-moet-ik-nog-doen-centrum bevindt zich in Omnifocus.

Nu zag ik op de Getting Things Done LinkedIn groep de vraag voorbijkomen hoe je eigenlijk referentiemateriaal en ander spul dat niet direct actie vereist in Omnifocus kunt opslaan. En dan bij voorkeur zonder dat het je actielijsten vervuilt, want een lees- en bekijklijst (read & review) kan behoorlijk lang worden en dat wil je niet steeds in het vizier hebben.

Ik gebruik daarvoor de volgende tru—eh, lifehack:

  1. Maak een nieuwe lijst met afzonderlijke acties: ArchiefVoeg lijst met afzonderlijke acties toe
  2. Klik-rechts op deze nieuwe lijst, en kies de optie Uitgesteld
Deze combinatie zorgt er voor dat alles wat je in deze lijst stopt automatisch ook uitgesteld wordt, en daarmee dus niet in je actieve actielijst verschijnt. Ik gebruik een aantal van dit soort lijsten, bijvoorbeeld voor de boeken die ik nog een keertje zou willen lezen:
OmniFocus losse lijsten
OmniFocus losse lijsten
(Klik voor originele grootte)
Andere tips, tru—eh, lifehacks voor Omnifocus? Ik hoor ze graag!
Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

3 Comments

  • Theo
    Posted 09/10/2012 6:43 am 0Likes

    Beste Bert,

    Omnifocus ziet er goed uit, maar er is nogal One Big Issue. It’s Mac only!

    Ik zeg niet dat Evernote beter is da n Omnifocus, maar het is er in ieder geval voor Windows, Android en ja zelfs voor Mac apparaten. 🙂

  • Joost
    Posted 02/10/2012 8:12 pm 0Likes

    Beste Bert, Omnifocus kent vele oplossingsvarianten voor dit probleem. Jij laat een slimme en handige oplossing zien. Ik wil eigenlijk reageren op je scherm. In Omnifocus is het verstandig altijd een context mee te geven bijv in dit geval ” nog te lezen”. Daarnaast kun je ook met perspectieven werken waardoor hele delen niet zichtbaar worden als je dat niet wil. Een icoontje aan een perspectief koppelen en geheel is goed bestuurbaar. Ik gebruik zelf opties zoals ooit/ misschien en misschien ook als context en niet als map/project. Het voordeel van een flexibel programma als Omnifocus kan ook een nadeel zijn en eist dus discipline. Dank voor het initiatief en hopelijk volgen er nog meer “best practice” over het gebruik van Omnifocus in relatie tot GTD

    • Bert Plat
      Posted 02/10/2012 9:47 pm 0Likes

      Hallo Joost,

      Dank je wel voor je reactie. Er zijn inderdaad meerdere manieren om dit in Omnifocus op te lossen — perspectieven had ook gekund — maar dit blijkt voor mij de handigste manier te zijn. Het is me alleen niet duidelijk waarom je opmerkt dat ik deze items alvast zou moeten voorzien van een context: wat zou me dat opleveren?

      Er staan overigens meerdere OF (en Things ook) artikelen in de steigers, dus hou lifehacking.nl in de gaten 🙂

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: