Gezonde snacks voor een avondje op de bank

Als je een gezellig avondje thuis op de bank doorbrengt, wil het nog weleens voorkomen dat je er iets lekkers bij pakt. Een zak chips, koekjes of chocolade zijn natuurlijk heerlijk, maar niet heel goed voor je. Hoe zorg je ervoor dat je lekker maar gezond kan snacken op de bank? Hier wat gezonde alternatieven voor snacks op de bank. Lees ook: 5 (inspirerende) kookboeken bomvol gezonde recepten.

Kaasimg_004994_890x594_jpg

Op je brood, door of over je eten, bij het ontbijt, op een cracker, op verjaardagen, kaas is altijd goed! Een gemiddeld plakje kaas kan aardig wat calorieën bevatten, maar gelukkig zijn er genoeg kazen die prima geschikt zijn als gezond alternatief. Neem bijvoorbeeld een stukje magere kaas (hüttenkäse of cottage cheese, halfvolle plattekaas, mozzarella, schichtkäse en af en toe een stukje 20+ of 30+).

Noten

  • Amandelen (ongezouten)
    Veel mensen denken dat noten dikmakers zijn, maar dit is niet waar. Amandelen bevatten inderdaad vrij veel calorieën, dus je moet er geen kilo’s van eten, maar ze bevatten ook goede verzadigde vetten die ervoor zorgen dat je cholesterolgehalte laag blijft.  Verder zijn amandelen ook rijk aan vitamine E, eiwitten en vezels. Dit laatste is niet alleen goed voor een soepele stoelgang, maar zorgt ook voor een verzadigd gevoel waardoor je weer even vooruit kunt!
  • Notenmixgezonde-snacks-avond-1024x796
    Liever iets meer variatie? Bij de Lidl kun je zakken notenmix kopen, bestaande uit verschillende soorten ongezouten noten gemengd met gedroogd fruit (cranberries). Cranberries zijn rijk aan vitamine C en anti-oxidanten én werken bij de meeste vrouwen preventief bij blaasontstekingen.

Eet met mate! als je een handjevol nootjes eet, zit je wat betreft calorieën goed.

Groenten

Alle groenten zijn gezond, maar niet alle groente eet je als snack. Hieronder wat groentes die je makkelijk ook als snack kan eten.

  • Komkommer
  • (Snoep)Tomaatjes
  • Wortel
  • Paprika
  • Selderij

Om het geheel iets minder saai te maken kan je alle groente in stukjes of reepjes snijden en er een dip bij serveren.

Hummus is een Midden-Oosters smeerseltje gemaakt van kikkererwten. Het is rijk aan omega-3 vetten en verschillende vitaminen en mineralen. Hummus is lekker als groentedip maar ook voor op brood.

Dipsaus

Ingrediënten:

  • 2 el mayonaise
  • 4 el yoghurt
  • Sap van een halve citroen
  • Bieslook
  • Peterselie
  • Peper en zout

Bereiding:

Meng de mayonaise met de yoghurt en citroen. Hak de groene kruiden fijn en meng deze door de mayonaise, van ieder een handje vol. Breng vervolgens de dipsaus op smaak met wat peper en zout. gezonde-snacks3

  • Edamame
    Deze Aziatische sojaboontjes zitten stampvol mineralen en vitamine C, B en E. Ze bevatten weinig vetten en juist erg veel eiwitten en vezels. De meeste mensen vinden het lekker om er nog wat zout overheen te strooien, maar wil je het echt gezond houden dan kun je dit wellicht beter weglaten.

Chipsvervangers

Popcorn
Popcorn is een healthy snack zolang je het niet overgiet met boter en zout, maar een klein beetje zout kan geen kwaad. Popcorn is ook zeer vezelrijk en verrassend genoeg schijnt dat harde velletje veel polyphenolen (= een anti-oxidant) te bevatten.

Geroosterde kikkererwten
Je gooit ze in je salade, maakt er falafel van, maar wist je dat je basic kikkererwten nog eens zoveel lekkerder maakt wanneer je ze roostert? Neem 1 blik kikkererwten, giet dit af en zorg ervoor dat ze goed droog zijn. Tos dit met wat olijfolie op een bakplaat en bak het gedurende zo’n 30-40 minuten in een oven op 200 graden Celsius. Wanneer de kikkererwten knapperig zijn strooi je er wat zout en kruiden over.

Overig

  • Rauwe chocolade van 70 tot 100% cacao
  • Een plak magere vleeswaren (rosbief, rookvlees etc.) Tip: Serveren in rolletjes.
  • Een stuk  vis (gerookte zalm, tonijn uit blik, garnaaltjes) voor op bijvoorbeeld een toastje.
  • “Insalata Caprese” spiesjes van cherrytomaatje, mini-mozzarella en basilicumblaadje
  • Groene asperge opgerold in een stukje rauwe ham.

 

Nog andere alternatieven? Laat een berichtje achter in de reacties.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?1Meh...1Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

0 Comment

  • Gustavo Woltmann
    Posted 24/10/2016 5:10 pm 0Likes

    Een handjevol lekkere noten of gedroogd fruit (hmm… gedroogde vijgen) zijn mijn favoriete snacks. Of een kommetje natuuryoghurt met vers fruit en honing.

    • Isabeau Engelaar
      Posted 25/10/2016 9:29 am 0Likes

      Gedroogd fruit is ook een goede tip, maar inderdaad weer maar een handje vol. Een kommetje yoghurt (en let hier inderdaad op wat voor een yoghurt) met fruit en honing is altijd goed. Als avondsnack, tussendoortje of als ontbijt.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: