Het Beste van Twee Werelden

Privé en zakelijk lopen bij mij behoorlijk door elkaar. En ik zal vast niet de enige zijn? Zelf werk in alle vrijheid en op tijden die mij uitkomen. Als Virtual Assistant is dat ook mogelijk omdat ik niet fysiek gebonden ben aan een werklocatie. Bij mij kúnnen werk en privé dus door elkaar lopen. Daarbij scheelt het dat ik me als ZZP-er niet hoef te verantwoorden bij een baas. Maar kan iedereen die mogelijkheid creëren om zelf zijn werkzaamheden in te delen en daar een juiste balans in vinden?

Balans werk en prive

Webwerken

Nu de maatschappij steeds digitaler wordt komen er ook andere vormen van samenwerken. Je hoeft niet meer elke dag fysiek bij elkaar te zijn. Niet voor niets komt de term ‘het nieuwe werken’ steeds vaker naar voren. Via online ‘tools’ kun je gemakkelijk data met elkaar delen zoals bijvoorbeeld in Google. Verder is er contact via e-mail en een gezamenlijk telefonisch overleg wordt gemakkelijk met Skype gepland. Je organiseert dus alleen bijeenkomsten voor het bespreken van zaken die niet op afstand kunnen.

Toch is menig werkgever huiverig vanwege het feit dat hij de werknemer niet persoonlijk kan controleren. En helaas gaat de vlieger van het ‘webwerken’ niet voor alle branches op. Bijvoorbeeld als bouwvakker zul je iedere dag fysiek aanwezig moeten zijn. En de bakker op de hoek, die is eveneens afhankelijk van zijn medewerkers op locatie. Heb je als werknemer wel de mogelijkheid om vanuit huis te werken dan zijn werktijden meestal flexibeler. Of werkzaamheden nu overdag of ‘s avonds online gedaan worden, als de deadline maar wordt gehaald. Daar moet je dus een goede balans in zien te vinden.

Betere Balans

Een balans in het maken van de juiste beslissingen. Moeten werkzaamheden nu worden gedaan of kan het ook wachten? En wil ik me met privé-zaken bezighouden of moet ik nu zakelijk aan de slag? Beslissingen die niet altijd even gemakkelijk zijn. Dan kan Getting Things Done uitkomst bieden. Daarbij kun je ervoor kiezen om geen onderscheid te maken in zakelijke en privé aangelegenheden. Zo kun je op elk gewenst moment bekijken wat relevant is om te doen. De persoonlijke effectiviteit neemt daardoor toe en dat geeft een gerust gevoel. Ik kan me echter voorstellen dat het als werknemer moeilijker is om een keuze te maken. Je wilt niet het gevoel hebben dat je je baas tekort doet wanneer je met persoonlijke zaken bezig bent. Maar als je zorgt dat de ‘output’ goed is en je productiviteit toeneemt dan is het volgens mij een zeer prettige en werkbare combinatie.

En indien er een mogelijkheid is, bijvoorbeeld als zelfstandig ondernemer, kun je jezelf ook de vraag stellen of je werkzaamheden zelf moet doen of dat ze ook uitbesteed kunnen worden? Als je kiest voor ‘outsourcen’ kan dat een hoop rust geven. In het boek The Four Hour Workweek van Timothy Ferriss lees je meer hierover. Er staan handige tips in over uitbesteden, effectief thuiswerken en beheersbaar omgaan met de ‘information overload’. Ook beschrijft hij zijn ervaringen met een VA. Het filmpje hieronder is een aanvulling daarop.

Follow the Flow

Nu je voor jezelf de werkzaamheden hebt ingedeeld en de juiste balans hierin hebt gevonden is je hoofd waarschijnlijk helderder. Je staat meer open voor de ‘flow’ doordat er plaats is gemaakt in het brein. Dus of je nu een zakelijk rapport uitwerkt of aan een persoonlijk blog bezig bent, het maakt niet meer uit want alles is in evenwicht.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

2 Comments

  • Marloes van Wingerden
    Posted 17/03/2010 12:48 pm 0Likes

    @Henri

    Dank voor je reactie! Inderdaad wat je schrijft kan ik me niet in alle vakgebieden verdiepen, dat zou wat zijn… Ook ik heb mijn specialisme net zoals mijn opdrachtgevers en net zoals jij. Qua effectief inzetten van een VA hoef je niet eens zo heel veel te veranderen. Het draait om los kunnen laten en vertrouwen, en natuurlijk een goede inwerkperiode net als bij iedere andere nieuwe werknemer. Hopelijk kun jij die nieuwe werknemer ook snel vinden in de vorm van een marketeer, succes!

  • Henri Koppen
    Posted 17/03/2010 9:20 am 0Likes

    Marloes, heb jij al een een virtual assistant gedacht? Ofwel “to practice what you preach”? 🙂

    Ik ben het eens dat je vast een personal assistant kunt inzetten als een deel van je zaken niet tot je specialisme of core business horen. En dat deze virtueel is kan ik ook goed inkomen, voordeel is dat je alleen gebruikt wat je nodig hebt en een virtual assistant kan zodoende van meerdere personen de personal assistent zijn.

    Maar ik denk dat de mensen die een VA in kunnen zetten toch wel beperkt is en ook nog eens bepaalde vaardigheden vergt. Je zult immers veel moeten veranderen voordat je een VA effectief in kunt zetten.

    En in mijn vak als ZZP-er met een specialisme (database staging area’s) zie ik niet goed hoe ik een VA in zou moeten zetten zonder dat het me tegenwerkt. Ik kan wel hulp gebruiken op het gebied van marketing, maar dat is iets voor een marketeer en niet een PA (/VA).

    Maar ik snap waarom je het schrijft, je moet immers personal branden 🙂

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: