Het probleem met lijsten in GTD

David Allen, auteur van de boeken Getting Things Done en Making it Work, laat zo nu en dan van zich horen via nieuwsbrieven. In deze nieuwsbrieven pakt hij een van de elementen van zijn GTD-systematiek en gaat er wat dieper op in. In de laatste editie gaat hij in op de problemen die we hebben met het maken van lijsten en hoe die problemen zijn te overkomen. Velen hebben problemen met het maken en het bijhouden van lijstjes met acties. Hoe komt dat en hoe is dat op te lossen?

  1. Lijsten zijn hard werken – “[…] most big to-do lists have things grouped together on them that cannot be done in the context you are in at the time, and a lot of repetitive re-thinking (wasteful mental effort) is required to figure out what you actually have the opportunity to do in the moment versus what can’t be done until another place and time”
  2. Lijsten zijn eng – “If a to-do on your list is not the very next physical visible action to be done, there is a gap between current reality and what you are looking at, and it can trigger a subtle but very real sense of being out of control with what to do about it”
  3. Lijsten zijn teleurstellend – “People who try to work daily to-do lists usually have undone things at the end of the day that create guilt and the trouble of having to transfer them to the next day”

Zijn oplossingen?

  1. Maak je lijsten compleet – Zet er alles in wat je nog moet doen
  2. Maak je lijsten klaar voor actie – Maak elk item op je lijsten actiematig. Zorg dat er een fysieke actie in je item zit (bel met…, onderzoek op het web…, schrijf eerste tien regels van….)
  3. Maak je lijsten los van je deadlines – Zet op je kalender alleen die zaken die echt op dat moment gedaan moeten worden, zet alle overige zaken in een lijst.

Lees het hele artikel bij Davidco.com.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

7 Comments

  • Avatar
    Edwin
    Posted 05/04/2011 5:51 am 0Likes

    @Stehan. Remember the Milk. Ik bedoel eigenlijk meer iets als een checklist. Zo iets als: Ik ga de deur elke ochtend uit en ik moet meenemen…. Of telefoon opladen. Van die kleine dingen die je moet doen. Zeg maar de rituelen van de dag. Zelf gebruik ik Toodledo in combinatie met iGoogle en gmail.(Plug-in) http://www.toodledo.com.

  • Avatar
    Stephan ten Kate
    Posted 03/04/2011 7:12 pm 0Likes

    @Edwin Ik zelf gebruik Remember the Milk voor mijn GTD lijsten. Dat heeft onder andere het voordeel dat je je actiepunten die je wilt herhalen in kan voeren en zelf kan aangeven op welke basis deze herhaald moeten worden,

  • Avatar
    Edwin
    Posted 02/04/2011 6:07 am 0Likes

    Het systeem van David Allen is echt geweldig, maar ik mis er wel iets in. Het zijn de dingen die altijd om herhaling vragen. Dingen die elke dag of elke week om je aandacht vragen. Dat vind ik jammer.

    Verder zijn lijstjes handig, maar niet altijd. Soms heb je behoefte aan langere beschrijvingen. Dan zijn lijstjes juist niet handig.

  • Avatar
    Chris Stapper
    Posted 01/04/2011 11:59 pm 0Likes

    Goede post. Zelf ben ik niet meer zo overtuigd van lijstjes, omdat überhaupt het overzicht van de lijst soms afleidend kan werken, in ieder geval bij mij. Ik stapel gewoon post-its en kan dus alleen mijn huidige taak zien. Dat werkt heel fijn.

    Deze post heeft me trouwens overtuigd om toch maar eens een van DA’s boeken te kopen.

  • Avatar
    Edwin
    Posted 01/04/2011 7:26 am 0Likes

    Dit is grappig. Lijstjes zijn de oplossing maar het kan ook het probleem zijn. Dus dan is het niet de oplossing.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: