Hoe overleef je een nachtdienst?

Nachtdiensten draaien; een werkje dat lang niet voor iedereen is weggelegd. Natuurlijk wen je er na een tijdje aan, maar het blijft toch een zwaar vermoeiend gedoe. Vooral die eerste nachten zijn slopend. Toch zijn er een paar tips die je kunnen helpen om de nachtdiensten dragelijker te maken, en ze een betere plek te geven in je ritme.

Draai werkelijk alles om!

Het belangrijkste is om je volledige ritme om te gooien. Van het moment waarop je ontbijt, tot je vast uurtjes sporten, en van het moment dat je naar bed gaat tot de ‘lunch’ op je werk. Als je hier een week voor de start van je nachtdienst mee begint, zal je lichaam zich langzaam kunnen aanpassen aan jouw nieuwe levensstijl. Bouw het wel langzaam op! Blijf bijvoorbeeld iedere avond wat langer op, en probeer ook tot steeds later te slapen. Je went zodoende steeds meer aan het nieuwe ritme voordat het echte werk begint.

Doe ook even een kort dutje voordat je begint met de nachtdienst. Zo kan je relatief uitgerust beginnen. Wanneer je vervolgens thuiskomt, moet je minimaal nog zes uur slapen. Het is niet makkelijk om overdag te slapen, vooral als je het nog niet gewend bent. Daarom kan je het best zonverduisterende gordijnen aanschaffen.

Midnight snacks 2.0

Je krijgt door nachtdiensten een nieuw eetpatroon. Het slimste is om een maaltijd te eten voordat je dienst begint. Zodra het rond drie uur ’s nachts is, kan je dan weer wat eten. Tot slot kan je nog iets kleins eten nadat de dienst voorbij is. Zo blijf je de hele nacht scherp. Probeer niet gelijk naar suikers te grijpen om wakker te blijven! Eerst krijg je door die suikers wel een fijne energie-boost, maar die is in een mum van tijd voorbij en dan zit je weer als een slappe zak op de stoel.

Je kun aan het begin van de avond het beste eiwitrijke maaltijden eten, met bijvoorbeeld vis, zuivel of vlees. Later op de avond kan je overstappen op koolhydraatrijk voedsel, zoals brood en pasta. Daar krijg je veel energie van, die je voor de laatste uren zeker nodig gaat hebben. Drink trouwens geen koffie meer na vier uur. Daar ga je spijt van krijgen als je eindelijk in bed ligt.

“Let there be light!”

Zet tijdens je dienst een extra lampje aan! Als het donker of schemerig is, maakt je lichaam namelijk melatonine aan. Dat is een hormoon waardoor je een slaperig gevoel krijgt. Bij elk soort licht wordt de aanmaak van melatonine geremd. Hou dus sowieso een lamp aan in de kamer, zodat je niet opeens met je hoofd op tafel klapt. Om vervolgens wel in de goede slaapmodus te komen, is het belangrijk om thuis alle felle lichtbronnen te vermijden (dus ook geen tv of telefoon meer!) en de gordijnen goed dicht te houden. Zo fop je je lichaam dat het nacht is, en wordt er dus weer een lekkere dosis melatonine aangemaakt.

Wat vind je van deze hack?
5Te gek3Leuk1Serieus?11Meh...7Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

0 Comment

Geef een reactie