Hack je uitstelgedrag met de juiste doelen (en meer tips)

Een van de beste lifehacks is begrijpen hoe je hersenen werken. Met wat zelfinzicht over de werking van je hersenen kun je al snel je eigen werk en leven hacken op de manier die bij jou past.

Of je nu werkt met mindmaps om betere verbindingen tussen onderwerpen en concepten te maken, je leert snellezen of je komt tot het besef dat multitasking niet werkt in een professionele omgeving, je hersenen staan aan de basis van deze ontwikkelingen.

Maar je hersenen doen natuurlijk nog veel meer. Zo is er de term present bias, dat is het fenomeen dat we geneigd zijn om beslissingen te nemen met het oog op het heden, in plaats van op de toekomst. Wellicht heb je het recent nog meegemaakt. Je zet je tanden in een heerlijke hamburger of een flinke sorbet, met in je achterhoofd de gedachte "morgen ga ik weer gezond eten"… Of je kijkt in je Netflix wachtrij met al die mooie art-house films die je nog eens wilt kijken, maar nu is het toch écht even tijd om die rom-com uit 1999 voor de zevende keer te kijken. Met een chocoladereep en een drankje natuurlijk. Sterker nog, terwijl ik dit schrijf weet ik dat de vaatwasmachine echt moet worden uitgeruimd, mogen de ramen wel weer eens een wasbeurt krijgen en de achtertuin? Ach…die kan ik best volgende week doen.

Kijk eens naar het volgende financiële voorbeeld: Stel dat iemand je vraagt om nu een inspanning te doen in ruil voor € 100 die je onmiddellijk daarna krijgt. Dat kan aantrekkelijk zijn. Tegelijkertijd vraagt iemand anders om dezelfde inspanning te doen. In ruil daarvoor krijg je € 150, maar pas over een half jaar. Dat klinkt heel wat minder aantrekkelijk. Terwijl de toekomstige beloning financieel veel aantrekkelijker is.
Dit verklaart dus ook waarom we makkelijker nu geld uitgeven aan bijvoorbeeld nieuwe schoenen of een lekker etentje, in plaats van dit geld apart te zetten voor de lange termijn, zoals sparen voor een vakantie of je oude dag. Het is de afweging maken tussen het geld nu uitgeven en er direct iets voor terug krijgen ten opzichte van het geld ‘bewaren’ en daar dan later pas iets voor terug krijgen, zoals bijvoorbeeld een vakantie waar je voor spaart, maar ook de rente die je over het bedrag kan krijgen. Noem het doelsparen of anders, diep van binnen weten we dat we dit moeten doen, maar toch doen we het niet.
Uitstelgedrag dus. We stellen het liever uit omdat we liever nu iets leuks doen dan op langere termijn. Hoe ga je dit te lijf?

Hoe overwin je uitstelgedrag?

Er zijn boeken en blogs volgeschreven met manieren om je uitstelgedrag te verbeteren. Om eens en voor altijd een productiviteitsexpert te worden en elke minuut zo effectief mogelijk te gebruiken. Natuurlijk is dat een utopie, maar er zijn zeker wel manieren om je hersenen opnieuw te programmeren zodat je betere beslissingen maakt voor de toekomst.

Werk volgens een tijdsysteem
We hebben al vaker over de Pomodoro techniek geschreven en telkens blijkt dat deze je echt in een flow helpt om bepaalde taken goed en op tijd gedaan te krijgen.

Maak jezelf accountable
Maak publiekelijk bekend wat je van plan bent (dagelijks schrijven, gezonder eten etc) en zorg dat je op deze manier accountable bent voor je acties en resultaten. Een manier die niet zo publiekelijk zichtbaar is, maar zeker wel zo handig, is Doelsparen van ING. Hiermee kun je het uitgestelde gedrag van "geld sparen" herkenbaar maken door het aan een concreet doel te koppelen zoals "Vakantie Ibiza" of "Wereldreis".


Sta vroeger op
Probeer eens eerder op te staan om direct de grootste taken van die dag vast te pakken en te tackelen. Het huis is nog stil, je gedachten zijn nog fris en wellicht komt er een nieuwe dosis creativiteit vrij.

Ruim op in etappes
Soms kijk je rond in huis en vraag je je af hoe die bende is ontstaan. Om vervolgens het opruimen weer uit te stellen. Besteed elke dag 15 minuten om een klein deel van je huis op te ruimen en je zult binnen afzienbare tijd versteld staan van het resultaat!

Werk volgens een productiveitssysteem
GTD anyone?

Minder social, meer analoog
Het is echt niet het makkelijkst om te doen, maar doe je best om nog minder je tijd te verdrijven met Twitter, Facebook, Pinterest en Snapchat. Praat eens met iemand.

Automatiseer werk
Met systemen als IFTTT en Zapier kun je een hoop aan elkaar knopen, zoals emails die naar Evernote gaan of inschrijvingen vanuit Google Forms naar Dropbox. Of kijk eens naar je e-mailfilters en zie of je daar nog slimmer in kunt worden.

Word meer mindful
Mindfulness. Het web staat vol met tips, inzichten, trainingen en "get mindfull quick"- pyramideschema’s. Het is een simpel principe: Doe de dingen die je doet met aandacht. Een eenvoudig concept dat het gevoel van welbevinden verhoogt voor mensen met ons levenstempo. Neem eens een adempauze en ben je bewust van het hier en nu, zonder er direct over te oordelen en er iets mee te moeten. Het helpt je meer helder te denken over je doelen en je taken.

Stel je doelen van de dag
Over die doelen gesproken. Neem de avond van tevoren je taken door en maak een keuze voor de volgende dag. Of pak het als eerste op in de ochtend. Kies je doelen, schrijf ze op en doe je uiterste best ze die dag te halen.

Goed is goed genoeg
Perfectionisme is een vervelende eigenschap die in vele hoeken van onze samenleving is geslopen. Omdat we iets perfect willen doen stellen we het uit tot we voldoende tijd/kennis/rust/mensen hebben om het voor elkaar te krijgen zoals we voor ogen hebben. Maar vaak is goed al goed genoeg. Veel van de populaire sites die je wellicht dagelijks bezoekt worden nog elke dag beter door kleine vernieuwingen. Ze zijn allemaal als "goed genoeg" gestart. Hetzelfde geldt voor jouw werk en je leven. Goed is vaak echt al goed genoeg.

Kies er voor om iets niet te doen
Dit is misschien nog wel de meest ingewikkelde om in je hersenen te krijgen, maar tegelijk geeft het zoveel ruimte. Kies heel bewust om iets niet te doen. Dat klinkt simpel, maar er is een subtiel verschil tussen iets niet doen en er toch nog aan denken om het mogelijk later te doen en iets echt niet doen. Door systemen als GTD krijg je niet alleen overzicht over alle zaken die je nog op je lijst hebt staan, maar je maakt eveneens een bewuste keuze om iets niet te doen. Als de tijd er nu echt rijp voor is om een volledig seizoen House of Cards te kijken of op reisblogs weg te dromen bij je vakantiebestemming, in plaats van het maken van een presentatie, dan voel je vanzelf dat je heel bewust besluit iets niet te doen in plaats van het weg te drukken voor later.

Dit is slechts een kleine greep uit de mogelijkheden om je hersenen te hacken en je uitstelgedrag te lijf te gaan. Of het nu om systemen gaat, een mindset of handige hulpmiddelen als het ING Doelsparen, er zijn meerdere manieren die je kunnen helpen. Jouw bijdragen in de reacties stellen we op prijs!

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

0 Comment

  • Arjan Broere
    Posted 14/05/2015 10:23 am 0Likes

    Mooie tips en voor elk wat wils. Naast het hebben van een concreet beeld dat aantrekkelijk is om naar toe te werken (vakantie Ibiza ipv algemeen sparen) is het hebben van een concrete eerste stap daarnaar toe ook een goede manier om echt in actie te komen. Als je alleen de site van doelsparen op je to do-lijst zet, leidt dat tot minder actie dan wanneer je er een echte taak met werkwoorden en de betreffende link in opneemt, merk ik.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: