Laat jij je makkelijk overhalen? Zo maak je er korte metten mee.

Hoe vaak laat jij je overhalen?

Je vervelende tante: “Hey ik vier morgen mijn verjaardag. Kom je langs?”
Jij: “Um, nee, ik, eh, heb afgesproken met vrienden.”
“Oh, dan kom je daarvoor toch even langs?”
“Ik heb om 19:00u met ze afgesproken.”
“Dan kom je toch om 18:00u even? He? Gezellig! Je bent al zo lang niet geweest.”
“Eh, ok.”

Je collega: “Er is nog een stukje taart over! Wil jij ‘m?”
Jij: “Pff, nee, ik heb net twee stukken op.”
“Ah, maar dit lust je zo graag. Hier, neem er nog een.”
“Nee, ik vind het erg lekker, maar het is eigenlijk niet goed voor me.”
“Oh, dat laatste stukje. Mag best een keer!”
“Ok dan.”

Je klant: “Ik weet dat het last minute is, maar kun je die planning vandaag afmaken en naar mij mailen?”
Jij: “Ik zou wel graag willen, maar ik ben nog bezig met project X voor mijn andere klant en mijn administratie.”
“Ah joh, je administratie kan toch ook morgen? Ik heb alleen de planning nodig.”
Jij werkt je tot 23:00u in het zweet om toch die planning te versturen. Je administratie en het andere project heb je niet kunnen doen.

Je hebt er eigenlijk geen zin in, en toch geef je toe. Daarna voel je je schuldig en denk je: “Waarom luisteren ze niet gewoon als ik nee zeg?”

Het probleem is dat je mensen te veel redenen geeft waarom je iets niet doet. Je hebt het idee dat je verantwoording moet afleggen, dus je geeft uitgebreide toelichting. Dat helpt jou niet, maar de ander wel. Allemaal informatie die zij tegen je kunnen gebruiken.

En dat doen ze. Ze zijn er goed in. En jij hebt die 99 keer daarvoor ook uiteindelijk ja gezegd, dus kippetje.

En jij je maar afvragen waarom anderen maar niet luisteren. Je doet het helemaal zelf. Je geeft mensen alle kans om je omver te lullen, waardoor je alleen maar ja kunt zeggen.

Hoe voorkom je dat? Stop met uitleggen. Kap met verantwoording af (willen) leggen.

Verjaardagsuitnodiging van je tante? “Nee, ik kan helaas niet.” “Maar waarom niet?” “Ik kan helaas niet.”

Stukje taart van je collega? “Nee, dankje.” “Ah, neem nog een stukje.” “Nee, dankje.”

Je klant die nog ‘even’ wat van je wil? “Nee, dat lukt me vandaag niet. Volgende week heb ik ruimte.” “Ah, dit kan wel even tussendoor toch?” “Nee, dat lukt me vandaag niet. Volgende week kan het wel.”

Bespaar jezelf alle discussies en gedoe. Geef geen redenen meer waarom je iets niet kan of wilt doen. Je bent andere mensen geen verantwoording verschuldigd. Hou het simpel, hou het kort.

Afbeelding: ©iStock.com/delusi

Wat vind je van deze hack?
1Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author