Lezer of luisteraar

Waarom beantwoorden sommige mensen jouw mail nooit? Grote kans dat ze een luisteraar zijn.

70% procent van alle mensen is een lezer; de overigen luisteren liever. Natuurlijk is dit geen absoluut verschil. Het hangt ook van het gebruikte medium af. E-mail, chat of SMS: een luisteraar heeft liever mondeling contact, bij voorkeur met een fysieke ontmoeting. Als je iemands voorkeuren en interessen kent, is het praktisch om je boodschap op zijn communicatieprofiel af te stemmen.

De meeste managers zijn luisteraars, daarom is e-mail een minder geschikt communicatiemiddel om aan hen informatie over te dragen. Het gaat nog veel verder. Hoe hoger je in de organisatie komt, hoe groter de kans dat de manager een luisteraar is. Aan de top van menig bedrijf werken vaak 100% luisteraars. Iets om rekening mee te houden bij de volgende communicatie naar je meerdere.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

12 Comments

  • Avatar
    Thomas
    Posted 23/06/2008 10:01 am 0Likes

    “Wat dacht je van even nabellen of de luisteraar de belangrijke mail heeft ontvangen?”

    Dat is opzich een bekend principe. Echter in deze een omgekeerde wereld-situatie. Als je eerst een heel verhaal mailt om vervolgens deze nog eens telefonisch te herhalen (er vanuit gaande dat deze persoon echt alleen kan en wil luisteren).
    Betere oplossing zou zijn: bellen/spreken om vervolgens af te sluiten met de melding dat je dit ook nog even op de mail zet.

    Maar ook dit dekt nog niet alle situaties 😉

  • Avatar
    vonkburn
    Posted 18/06/2008 3:43 pm 0Likes

    Afstemmen van de boodschap op de doelgroep is al een oud principe.
    Waar dat niet kan zou je er dan voor moeten zorgen dat voor de niet-lezer wel-luisteraar de mail door de computer wordt voorgelezen (ja dat kan inmiddels, alhoewel ik niet weet of het ook in andere talen als Engels goed werkt). Op een druk kantoor met meerdere werkplekken in één ruimte betekend dat te veel lawaai, dus of gezamenlijk luisteren, of toch weer lezen.

  • Avatar
    Harold
    Posted 11/06/2008 4:26 pm 0Likes

    Volgens mij betekent dit hackje dat je voortaan al je getypte mailtjes moet voorzien van een MP3-bestandje waarin je hetzelfde mailtje hebt voorgelezen 🙂

  • Avatar
    Jan
    Posted 11/06/2008 3:22 pm 0Likes

    “Je kunt er donder op zeggen dat je ooit in de positie komt toch een mail naar een luisteraar te moeten sturen. Tips om dit dan goed aan te pakken zouden handig zijn.”

    Wat dacht je van even nabellen of de luisteraar de belangrijke mail heeft ontvangen?

  • Avatar
    Thomas
    Posted 11/06/2008 1:59 pm 0Likes

    Ik vind dit artikel ook een beetje een losse flodder… Je zegt, vanuit een bron, dát iets zo is. Prima. Dat kan. Maar tips blijven buiten “praat met luisteraars” achterwege.

    Je kunt er donder op zeggen dat je ooit in de positie komt toch een mail naar een luisteraar te moeten sturen. Tips om dit dan goed aan te pakken zouden handig zijn.

  • Avatar
    Guus Pijpers
    Posted 03/06/2008 12:56 pm 0Likes

    @Jasper: in het boek staat niets. Mensen zeggen vaak: “Dat is een goede manager; die kan goed luisteren.” Deze topmanagers zijn gewend uit grote hoeveelheden informatie de juiste ‘krenten’ te halen. Vooral ook door de juiste mensen om zich heen te hebben, die hem of haar daarbij helpen.

    Het ligt dus niet direct aan leeftijd of een slim gebruik van IT-hulpmiddelen, maar is een karaktertrek van de persoon. En ook wel grijze haren. Immers, na vele jaren kom je – pas – er achter dat je meer moet luisteren dan praten.

  • Avatar
    Jasper Visser
    Posted 03/06/2008 12:30 pm 0Likes

    “Aan de top van menig bedrijf werken vaak 100% luisteraars.”

    Betekent dit dat luisteraars het vaak verder schoppen in bedrijven, betekent dit dat ze vaak ouder zijn en nog niet gewend aan media zoals Email, of dat mensen veranderen naarmate ze meer informatie moeten verwerken (of nog iets anders)?

    Staat daar toevallig ook iets over in het boek waaraan je refereert?

  • Avatar
    Guus Pijpers
    Posted 03/06/2008 11:22 am 0Likes

    De onderverdeling is al heel oud. De eerste keer dat ik het tegenkwam was bij managementgoeroe Peter Drucker in zijn boek Management Challenges for the 21st Century.
    Overigens heb je ook nog enkele procenten ‘tactilisten’: mensen die informatie via aanraking verkrijgen. Iets dat ons jammer genoeg vroeg afgeleerd wordt, maar we wel nog steeds doen: een schouderklop geven, voelen aan kleding in de winkel, enz.

  • Avatar
    Sndr
    Posted 03/06/2008 11:12 am 0Likes

    Las dit via de RSS, inderdaad, een bron zou heel fijn zijn…

  • Avatar
    Herman Kopinga
    Posted 03/06/2008 10:59 am 0Likes

    Guus,

    Heb je ook een bron bij je stelling? Ik vind het heel herkenbaar maar zo komt het een beetje als losse flodder over.

  • Avatar
    Erik Stronks
    Posted 03/06/2008 10:29 am 0Likes

    simpele tip, maar eigenlijk heel herkenbaar. Heb ik wat aan!

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: