Lifehacking 2011 in cijfers

We zitten al even in de eerste week van 2012, maar dat is nog geen reden om niet naar 2011 te kijken. Net als vorig jaar deel ik graag met jullie de cijfers, terugblikken en vooruitzichten voor Lifehacking. Wat waren de populaire artikelen? Welke onderwerpen trekken aan? Wat zijn andere trends die we zien? We duiken in de cijfers!

Terugblik

We maken vanaf het begin van Lifehacking al gebruik van Google Analytics en na zo’n 4 jaar is dit een schat aan data geworden. Over het afgelopen jaar hebben we iets meer dan 2 miljoen pageview gegenereerd met 1,1 miljoen bezoeken. Tevens is het aantal unieke bezoekers niet enorm gestegen, van 730.000 naar 780.000 unieke bezoekers per jaar.

De drukste maand was december met 104.000 pageviews, tegenover gemiddeld 80 – 90.000 pageviews in andere maanden

Waar kwamen die bezoekers vandaan? De helft van de bezoekers komt via zoekmachines, met Google als grote leider in die lijst zoals je in onderstaande top 5 kunt zien.

 

Welke zoekwoorden waren populair? Je ziet dat zowel op onze sitenaam wordt gezocht, maar ook op informatie over mindmapping, Dropbox en Evernote. Niet geheel ontoevallig de programma’s waar een groot deel van de auteurs (zo niet alle auteurs) vaak gebruik van maken. En net als voorgaande jaren zijn de fruitvliegjes en methodes om PDF bestanden samen te voegen nog altijd populair. Opvallend is de opkomst van de zoekterm koude handen en vriezer ontdooien. Zal het iets met de koude winter te maken hebben?

Op onze eigen site wordt flink gezocht. Onderstaand vind je de top 10 van meest gezochte zoektermen op de site zelf

Als we kijken naar de meest gelezen artikel in Nederland dan krijgen we de volgende top 10

  1. Kilometers tussen postcodes berekenen voor je declaraties
  2. Hoe vang je fruitvliegjes
  3. 14 Mindmap programma’s voor de PC
  4. PDF bestanden maken en samenvoegen
  5. Hardloopafstand bekijken in Google Maps
  6. Internet op je laptop via  je telefoon
  7. Snel Youtube filmpjes downloaden met Tooble
  8. Ontdooi je vriezer in 10 minuten
  9. Boekbespreking en gratis download: Easycratie van Martijn Aslander en Erwin Witteveen
  10. Dropbox maakt bestanden delen eenvoudig

Nog steeds is Internet Explorer de meest gebruikte browser onder onze bezoekers. Eerlijk gezegd vind ik het onbegrijpelijk. Als er één browser is die echt snel moet verdwijnen in 2012 dan is het IE. De snelheid laat te wensen over en hij is slecht uitbreidbaar met extensies of add-ons. Het gebruik van IE is wel wat afgenomen in 2011, terwijl Safari en Chrome enorm zijn toegenomen.

Maar de grootste verrassing voor ons is het mobiel gebruik van de site. Dit is echt explosief gestegen afgelopen jaar, met een verdubbeling van het aantal pageviews via een mobiel apparaat. Procentueel is het nog niet enorm, maar dit is echt een teken aan de wand voor komend jaar vermoed ik.

De grootste driver van mobiel bezoek aan Lifehacking: de iPad. Ik ben blij dat de site nu goed is te bekijken op de iPad, dat was in de eerste helft van het jaar wel anders. Nu gaat dat prima, maar het geeft ons wel een reden om weer eens na te denken over een mobiele site die verder gaat dan het weergeven van de artikelen!

 

Nog een paar overige cijfers. Het aantal lezers via RSS is al een paar jaar stabiel en ligt rond de 6500. Ik verwacht niet dat daar veel aan zal veranderen, tenzij er via mobiel ineens een boost komt met nieuwe apps. Eén van de plannen van 2011 was om de conversie via email te verhogen. Onder andere door meer abonnees te werven voor de email nieuwsbrief. Ondanks de opkomst van andere kanalen als Twitter, Linkedin en Google+ geloof ik nog steeds in de kracht van een emailnieuwsbrief. Niet om je inbox weer verder op te vullen, maar om je de keuze te geven op welke manier je maar wilt de nieuwe artikelen te lezen. Ik denk dat via email nog steeds een hoop mogelijk is om extra informatie en verrassende content te delen met onze lezers. In 2011 is dat niet gelukt, om diverse redenen die vooral met tijd te maken hebben. Maar voor 2012 staat het zeker weer op de agenda. De afgelopen dagen zijn we overgestapt van het advertentie-gedreven model van Feedblitz naar het zeer configureerbare Mailchimp. Al onze emailabonnees krijgen vanaf begin januari een nieuwe nieuwsbrief die we langzaam maar zeker gaan optimaliseren.

Natuurlijk zijn we actief op Twitter. Al is het maar om artikelen door te plaatsen en zo nu en dan vragen te beantwoorden. We hebben nu rond 14.000 volgers. Ik verwacht dat we voor het einde van de maand 15.000 volgers hebben! Het bezoek aan de site vanuit Twitter is nog laag, zo’n 5%.

 

Conclusie

Kijkend naar de cijfers van afgelopen jaar durf ik wel te stellen dat we een gevestigde naam beginnen te worden. Ik merk dat ook in ontmoetingen op diverse plekken waar de term Lifehacking al bekend is of in elk geval geen angst oproept. Dat was in de begindagen nog wel eens anders. Het principe achter Lifehacking is voor velen wel duidelijk. Verder zie ik aan de constante aanwezigheid van oudere artikelen in de meest gelezen artikelen dat we content schrijven die lang meegaat. We richten ons niet specifiek op het laatste nieuws, daar zijn anderen beter in. Maar door verdieping, verduidelijking en richting te geven in die ontwikkeling, kunnen we artikelen schrijven die voor een long tail effect zorgen. Veel artikelen die over tijd interessant blijven en bezoek blijven genereren. Verder is de opkomst van mobiel bezoek onweerlegbaar en iets waar we mee aan de slag kunnen. Hoe precies? Dat weet ik nog niet. Maar liever wel iets interessanter en uitdagender dan alleen het doorplaatsen van de artikelen.

Vooruitkijken

Wat brengt 2012 ons nog meer? Wat zijn we van plan? Als ik de plannen van 2011 teruglees dan zie ik dat we niet alle doelen hebben gehaald.

Meer dagelijkse en terugkerende artikelen – We hebben hier hard aan gewerkt, niet in de minste plaats door onze redactrice Annelies Verhelst die de auteurs achter de broek zit en zorgt voor een doorlopende flow aan artikelen. We zitten nog niet op het niveau waar we willen zitten maar we komen er!

Eenmalige bezoekers via zoekmachines proberen vaker terug te laten keren – Het aantal terugkerende bezoekers wat oorspronkelijk via een zoekmachine kwam is met 1,5% gestegen. Dus je kunt zeggen dat het doel is behaald. Maar om nu te zeggen dat het overtuigend is gehaald…Ik ben blij met alle bezoekers, maar ik denk dat we uit deze groep zeker nog meer kunnen halen!

Een beter ecosysteem bouwen – Hier is afgelopen jaar weinig mee gebeurd. We hebben Twitter, LinkedIn, Facebook en recent Google+ wat organisch laten groeien maar daar niet veel moeite in gestopt.

Lifehacking Boekenclub – We hebben een aantal keer met de boekenclub geëxperimenteerd in samenwerking met Boeklezers.com. Zonder echte doelen te stellen en gewoon eens te kijken wat het doet. We hebben zeker de interesse van een aantal uitgevers en onze lezers gekregen en hier gaan we in 2012 mee door. In welke vorm en frequentie, dat gaan we binnenkort nader bekijken

Al met al was het goed om de plannen te maken, zodat je iets hebt om op terug te kijken. Ik ben zeker niet ontevreden over afgelopen jaar, maar de plannen die we hadden zijn niet volledig geslaagd. Is dat erg? Nee, vind ik niet. Het geeft in elk geval een startpunt voor komend jaar. We gaan voor het eerst in ons bestaan werken met een betaalde redacteur (m/v), we bestaan 5 jaar dus er komt een feest(je) aan, de Lifehacking Meetups lijken een succes dus daar gaan we mee door. En verder? Verder wil ik vooral met onze auteurs er voor zorgen dat jullie geïnspireerd raken. Dat je slimmer gaat werken, niet harder. Dat is lastig, ik spreek uit ervaring. Maar het kan. Ik zie het constant om me heen. Met Lifehacking willen we er voor zorgen dat die slimmigheidjes bij je binnenkomen, blijven en te delen zijn. Maar tevens willen we er voor zorgen dat je kunt zien wat de resultaten van die slimmigheidjes zijn. Wat betekent het als je meer automatiseert of als je besluit meer thuis te werken? Lifehacking zorgt voor die inzichten en  inspiratie.

Rest mij vanaf deze plek alle auteurs en gastauteurs te bedanken. Zonder jullie is dit niet mogelijk. Evenals het dynamische duo Joeke-Remkus de Vries en Geert Booster, die op de achtergrond zorgen voor een vlekkeloos WordPress CMS en een ronkende server. Annelies Verhelst en Annemieke Nieborg die voor de content en de banners zorgen. En natuurlijk Martijn Aslander. De man met wie ik 5 jaar geleden aan dit avontuur begon en die me constant weet te inspireren met zijn bevlogen inzet voor een slimmer, duurzamer en mooier Nederland. Thanks!

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author