Maak eenvoudig lijstjes met TaskPaper

taskpaper.pngMac only: TaskPaper is een simpele to-do manager die verrassend eenvoudig in gebruik is. Projecten, acties, tags en notities, je kunt ze simpel toevoegen door gebruik te maken van een paar leestekens. TaskPaper biedt ook een aantal extra’s zoals filters, themes voor een andere look van je applicatie en de mogelijkheid om nieuwe taken via een apart invoerscherm snel toe te voegen. TaskPaper is gratis te proberen, $29,95 als je het wilt blijven gebruiken. Het is geen uitgebreide applicatie met allerlei toeters en bellen, maar dat is volgens ons juist de kracht. De simpele bediening en interface geven het juist veel flexibiliteit.

Voor Windows-gebruikers is er TodoPaper, een vergelijkbare applicatie met dezelfde simpele interface. Of probeer de online versie met Tasko.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

1 Comment

  • Avatar
    Christian van Rij
    Posted 30/11/2008 7:25 am 0Likes

    Een juist Todo programma vinden is net als een nieuwe auto uitkiezen; naast vele kwaliteiten moet hij ook gewoon bij je passen en niet te duur worden. Mijn persoonlijke tips zijn om even te bekijken zijn Task Coach en Chandler.

    Task Coach is met name erg handig omdat je het klein en snel is en vanaf een USB stick werkt. Ook kan je todo’s in een kleine file ergens op een server zetten en vanaf daar laden. Daarnaast is het in taskcoach erg makkelijker om queries op verschillende tags in te zetten (filter de taken op “alle aangevinkte tags” of op “een van de aangevinkte tags).

    Chandler is zeker een uitkomst wanneer je met meerdere mensen werkt. Het kent een uitstekende integratie met google calander zodat je je acties ook makkelijk in een agenda kunt plannen indien nodig. Nadeel is dat je de projecten niet in een boomstructuur kunt neerzetten. Wanneer je toch met projecten wilt werken – wat aan te raden is volgens het GTD principe – dan kun je dit toch eenvoudig doen via tags. Tags hoeven bijvoorbeeld niet alleen een ‘omgeving’ te weerspiegelen. Het kan ook een project weerspiegelen, met wie je het moet doen, hoe urgent en wat voor soort eigenlijke actie het betreft. Het is wel aan te raden om elke categorie van tags door eenzelfde teken te laten voorafgaan (tag-prefixes). Daarnaast is het ook makkelijk om een tag te maken die een veralgemenisering is van andere tags en ook een die op het tegenovergestelde doelt. Als voorbeeld: naast &friendsname, gebruik ik ook &anybody en &nobody.

    Tag prefixes die ik gebruik zijn: ! voor projecten, & om aan te duiden met wie ik dit moet doen, . voor een tijdsaanduiding (natuurlijk kun je in de meeste programma’s ook tijden aanduiden, maar enerzijds gaat een te strikte tijdsaanduiding voor al je taken tegen het GTD principe in, anderszijds werkt het sneller om vanuit dezelfde tagline te werken), @ voor een bepaalde omgeving, en ~ voor een weergave van de soort actie.
    Als voorbeeld wanneer ik als actie heb “bedenken welke social bookmarkservice het beste bij mij past” tag ik dit als volgt: !webdevelopment, &nobody, .someday, @internet, ~tothink.

    Tot slot: beide programma’s waren al ergens op lifehacking.nl vermeld kwam ik via een zoekactie achter. Mogelijk is het beter om alle ‘to-do’ programma’s van een tag te voorzien zodat makkelijk de review die op lifehacking.nl over todo programma’s staan, kunt lezen. Mogelijk is het ook een plan om eens een leuke tabel te maken van alle verschillende programma’s met de bijbehorende opties: online/offline met online sync/offline, freeware / xx Euro etcetera.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: