Intrinsieke motivatie om je jaar te halen – Extrensieke om je tentamen te halen

In deze lifehacking Back to School week mag natuurlijk een stukje persoonlijke ontwikkeling en zelf-evaluatie niet ontbreken.

Als je iets over jezelf weet kan je dit positief inzetten, om beter te presteren of tenminste je presteren beter te begrijpen. Ik wil het in dit artikel over motivatie hebben. Een probleem waar menig student/scholier vaak mee te kampen heeft. Ongemotiveerd zijn kent iedereen en het vinden van motivatie is één van de grootste zoektochten in het scholierenleven.

Twee soorten motivatie

Als je kijkt naar motivatie zijn er twee soorten motivatie te onderscheiden. Dan Pink heeft dit mooi in zijn Ted Talk beschreven. De twee soorten zijn intrinsieke motivatie en extrensieke. Intrinsieke komt van binnenuit, extrensieke van buitenaf.

Extrensieke motivatie

Extrensieke motivatie is motivatie die niet vanuit jezelf komt, maar die van buitenaf je opgelegd wordt. Denk aan een beloning of een straf. Beloningen zijn vervolgens te verdelen in een positieve beloning en een negatieve. Bij een positieve beloning krijg je letterlijk een beloning, bijvoorbeeld een bonus. Bij een negatieve beloning wordt er een negatief iets weggehaald, bijvoorbeeld een verkorting van je gevangenisstraf. Ook straffen is op te delen in positief en negatief. Een positieve straf is als je een straf gepresenteerd krijgt dankzij je actie, bijvoorbeeld een tik op de vingers als je met je handen eet. Een negatieve straf is als iets positiefs wordt weggehaald, zoals geen tv als je je huiswerk niet af hebt.

Met deze achtergrond informatie snap je het idee van belonen en straffen iets beter als ik het hier straks verder over ga hebben.

Intrinsieke motivatie

Intrinsieke motivatie is motivatie van binnenuit. Deze motivatie krijg je door een interne drijfveer. Bijvoorbeeld een lang termijn doel dat je voor ogen hebt. Of een verlangen naar autonomie (in staat zijn in alle vrijheid je eigen beslissingen te nemen), naar het volbrengen van je eigen doel hier op aarde. Intrinsieke motivatie is erg vaag, zelfs een beetje zweverig, maar wel een drijfveer die je ver kan brengen.

Gebruik beide soorten motivatie in je voordeel

Nu we de twee soorten motivatie gedefinieerd hebben kunnen we het gaan inzetten in ons voordeel. Moge het duidelijk zijn dat intrinsieke motivatie lange termijn motivatie is en extrensieke motivatie vooral korte termijn.

Hoe zet je motivatie in bij je studie?

  1. Definieer je doel voor het jaar. Dit is de trigger voor intrinsieke motivatie. Wat is je doel dit jaar? Het kan van alles zijn. Een 8 gemiddeld als cijfer? Een hele hoop lol? Een blog starten naast je studie/school? Als het maar duidelijk is. Jij moet zelf tevreden zijn met je doel en je moet er achter staan om het successvol te laten zijn! Schrijf dit doel op en schrijf het op een manier dat je weer gemotiveerd kan raken als je het leest. (Voorbeeld: Acht gemiddeld –> Acht gemiddeld halen om geen zorgen te hoeven maken voor de loting van die studie en er rechtstreeks inrollen!)
  2. Maak een plan! Ook hier maken we gebruik van intrinsieke motivatie. Na het definiëren van je doel ben je als het goed is gemotiveerd om aan de slag te gaan, maar dat moet nog eventjes wachten. Intrinsieke motivatie is lange-termijn motivatie, dus moeten we het ook gebruiken voor lange-termijn. Maak een plan, hoe ga je het waarmaken van je doel dit jaar bereiken? Wanneer steek je meer tijd in je studie en wanneer in andere dingen? Maak een lange-termijn plan, met duidelijke stappen.
  3. Stel beloningen op! Het klinkt vreemd om jezelf te belonen als je iets volgens plan hebt gedaan, maar ik wil het je toch vragen om te doen. Als je je aan je plan houdt elke maand, ga dan een dagje weg met je vriend(in) of iets dergelijks. Trakteer jezelf op dat leuke nieuwe computerspel of koop een paar fijne speciaalbiertjes. Beloon jezelf als je iets goed doet. Hierbij moet je proberen gebruik te maken van positieve beloningen, dat je dus iets krijgt als het goed gaat.
  4. Maar stel ook straffen op.. Ja, dat zat eraan te komen. Als het je niet lukt om aan je plan te houden, je kan het bijvoorbeeld niet opbrengen om 3 keer in de week te gaan sporten, straf jezelf dan. Maar doe dat op zeer korte termijn! Niet wezen sporten? Dan ook geen tv die avond (negatieve straf). Huiswerk niet af, geen toetje. Het klinkt heel kinderachtig, maar je moet jezelf conditioneren wil je je aan je lange-termijn doel houden.

Extra’s.

  • Denk aan je actie wanneer je je beloont/straft. Heb je goed gesport? Denk dan aan dat sporten als je dat ene spel koopt. Geen huiswerk gemaakt? Denk daar dan aan als je het toetje weigert. Op deze manier leg je de verbinding tussen actie-reactie sterker en raak je eerder ‘geconditioneerd’.
  • Jezelf positief straffen is moeilijk, iemand anders kan het doen! Jezelf positief straffen is erg lastig. Als je al geen motivatie hebt om te hardlopen, zal je ook niet snel als straf 10 keer opdrukken. Iemand anders kan dit wel voor je doen! Vertel je plan daarom aan iedereen, als je je dan niet aan je plan houdt zal je er mee geconfronteerd worden en de schaamte voelen als je vertelt dat het niet lukt. En ja, dat is ook een positieve straf..

Conclusie

Met lange termijn motivatie, intrinsieke motivatie, zal je je jaar halen. Doordat je een plan maakt en telkens het doel in je achterhoofd houdt kan je de weg bewandelen naar succes. Om elke stap op die weg te blijven zetten heb je een stok achter de deur nodig, daar dient extrensieke (korte termijn motivatie) voor. Deze blijft je pushen, ook als je eventjes geen zin hebt en je doel vergeet, totdat je doet wat je moet doen.

Het is vreemd om jezelf zodanig als een machine te zien, maar uit ervaring kan ik zeggen dat het werkt. Gebruik makend van intrinsieke motivatie kan je jezelf grote doelen stellen, gebruik makend van extrensieke motivatie kan je deze doelen ook halen. Veel plezier, geniet ervan.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

8 Comments

  • Raymon Maestre
    Posted 18/10/2010 12:45 pm 0Likes

    Excellent information. Great post, very informative and easy to understand.

  • Martijn
    Posted 26/08/2010 10:43 am 0Likes

    Beetje “Me against The world”…. je kan alles zelf willen doen maar het is beter een netwerk op te zetten en een elkaar te motiveren. Het enige wat je nodig hebt is iemand die een vergelijkbaar doel heeft.

    De beste motivatie komt door waardering van anderen. Met deze gedachte is het …. minder slim …. om jezelf te gaan lopen waarderen (tenzij je nogal narcistisch bent). Moeite om iemand te vinden die je gedachte deelt? Durf gewoon een oproep te doen. Sociale media kan je hierbij helpen.

    Why fight the world alone when 6 billion humans can back you up!

  • Patty Golsteijn
    Posted 25/08/2010 11:34 pm 0Likes

    Niet zozeer om te miepen (en toch doe ik het haha), maar als we het dan toch over onderwijs en studenten hebben, lijkt het me handig om ‘extrinsiek’ op de juiste manier te schrijven 😉

    Overigens ben ik blij dat ik eind juni mijn diploma heb behaald. Als ik nu kinderen zou hebben (of aan wie dit leest), zou ik ze aanraden om niet eens te gaan studeren, maar meteen je eigen bedrijf op te zetten en daarmee aan de slag te gaan. Daar leer je 100 x meer van.

    Daarnaast geloof ik ook niet (meer) in het opstellen van doelen. Als je echt intrinsiek gemotiveerd bent, als je bezig bent met dat wat je passie is, ga je vanzelf aan de slag. Daar heb je geen doel of plan voor nodig.

  • Jeroen
    Posted 25/08/2010 10:38 pm 0Likes

    Het kan aan mij liggen…, maar het idee van belonen en straffen heeft vaak mijn hele motivatie kapot gemaakt. En dat terwijl docenten mij zo leergierig vonden. Geef mij de ruimte voor mijn interesses en leergierigheid en laat dat belonen en straffen achterwege. En leg mij vooral uit waarom ik iets moet doen wat ik niet leuk vind. (zingeving). Begrepen mijn docenten dit maar in die tijd.

    Tevens is straffen en belonen ook wat achterhaald. Genoeg psychologen en pedagogen die dit systeem zeer in twijfel trekken met het oog op het effect op lange termijn. Enkel op korte termijn kan het eens helpen. Het hele idee gaat voorbij het gene wat je eigenlijk aan het doen bent. Leren puur om een cijfer te halen vind ik de slechtste motivatie die je maar kan hebben in het onderwijs. Het gaat helemaal voorbij de principes van onderwijs en leren. Helaas passen we dat wel veel toe (en later ook). Prof Michael Wesch heeft hier mooie dingen over gezegd/geschreven. Deze vorm van onderwijs en motivatie stimuleert “overpresteren” wat vaak slechte invloed heeft op het zelfvertrouwen van veel studenten en scholieren (veel, dus niet alle).

    Tja, ik weet niet hoor. Je vind andere blogs “huis tuin en keuken blogs”, maar ik heb bij dit stuk ook veel vraagtekens. En dit is wel Lifehacking hoor.. 😉

  • Stefan Knapen
    Posted 25/08/2010 4:40 pm 0Likes

    @Jef Bedankt voor de aanvulling!

    @Ellen. Dit is Lifehacking.nl, artikelen over ‘je hoogste doel halen’ en ‘je passie volgen’ kun je op elke huis-, tuin- en keukenblog over persoonlijke ontwikkeling vinden. Wel absoluut waar, absoluut ook goede artikelen, maar ik probeer hier een ander soort manier dan de standaard motivatie manier die overal al staat te beschrijven.

    Daarnaast is dit artikel gericht aan studenten en lang niet iedereen (vooral middelbare school) vindt school leuk en zien school ook niets als doel op zich. Daarnaast kan een cijfer, een project of een prestatie wel een doel op zich zijn. Doormiddel van intrinsieke motivatie (hoogste doel en passie) kunnen ze een mooi plan maken (met veel motivatie in hun achterhoofd) en extrensieke motivatie (schop onder kont door straf/beloning) kan hun helpen om dat plan te halen.

    Belonen en straffen werkt hier naar mijn inziens wel goed. Maar dit is nooit een manier op zich. Ik ben ook meer voor intrinsieke motivatie, maar graag wilde ik eens iets anders laten zien. Voor meer over intrinsieke motivatie wat ik beschreven heb wil ik je graag doorverwijzen naar mijn blog: http://studysuccessful.com/intrinsic-motivation/

    Bedankt voor de reacties zover!

  • Ellen
    Posted 25/08/2010 2:11 pm 0Likes

    Wat ik jammer vind aan je verhaal, is dat je jezelf op een ‘extrinsieke’ manier motiveert. Dus door straf en belonen. Een intrinsieke beloning is voor mij veel iets als: voldoening, of gewoon: iets te leuk vinden om het niet te doen (bloggen, mooie artikelen schrijven). Volgens mij lopen de twee typen motivaties nog op een onlogische manier door elkaar heen in je verhaal en probeer je intrinsieke motivatie op een manier te ‘vangen’ zoals je met extrinsieke motivatie omgaat. En dat werkt nou juist niet.

  • Jef Martens
    Posted 25/08/2010 12:55 pm 0Likes

    Leuk, Dan heeft het effect van Skinner et al. (1957) uitgelegd. Er zit echter een groot bezwaar aan deze belangrijke inzichten: iedereen heeft zijn eigen ‘wortel’ waardoor motivatie ontstaat. Niet elke beloning werkt voor iedereen, dus daar moet je wel rekening mee houden als je dit zelf gaat toepassen.
    Maak doelen duidelijker haalbaar door ze op te delen in stappen en bijvoorbeeld budget echt opzij te zetten om na de milestones dan ook je beloning te kunnen krijgen. Vooral dat je je eigen prestatie ziet gebeuren zal zeker motiveren.
    Meer lezen over de materie? Psychologie van C. B. Ferster and B. F. Skinner, Schedules of Reinforcement, 1957, ISBN 978-1-59147-694-8

Comments are closed.