Nooit meer in de file!

In de file staan is een keuze. Zo. Dat staat er. En ik meen het. Want als je echt niet wilt, hoef je het niet. Heus. We beschikken over genoeg (actuele) kennis en middelen om files te vermijden. De keren dat ik per jaar in een file sta, zijn op de vingers van een hand te tellen. Zeker, ik ben zelfstandig ondernemer en kan mijn eigen tijd plannen. ‘Lekker gemakkelijk’, zeg je misschien. Maar een bedrijf wil toch ook dat zijn medewerkers zo weinig mogelijk tijd verspillen in een rijtje auto’s en daarmee ook nog een humeur oplopen dat de rest van de dag negatief doorwerkt in de productiviteit? Oh ja, voor dit stukje werd ik getriggerd door een bericht van Jean-Paul Close die schrijft dat hij op één dag 8 uur in de file heeft gestaan!

Waarom ik (bijna) nooit in de file sta
– Ik plan mijn afspraken op verkeersluwe momenten, zo dat ik net na de ochtendspits tot ruim voor de avondspits kan rijden (zie ook een statistiekje van de VID). Loopt een afspraak uit richting spitstijd, dan nuttig ik eerst een maaltijd, werk wat mobiel of maak een wandeling om pas terug te reizen na de spits. Wel zo relaxt!
– Ik pak regelmatig de trein. De netto reistijd (zonder files) is wat langer dan met de auto, maar in de trein kun je genoeg werken om de netto werktijd in de plus te laten eindigen. Tip: met Google Maps kun je berekenen hoe lang het lopen is van het station naar je bestemming (en je hebt meteen een wandelroutekaartje!).
– Ik werf waar dat relevant is klanten in de regio waar ik woon: de kans op file is kleiner als je een korte afstand aflegt. Ook dat is maatschappelijk verantwoord ondernemen.
– Ik plan mijn routes zorgvuldig de avond voor de reisdag via Google Maps. Daarbij kijk ik naar mogelijkheden kwetsbare verkeersaders of plekken waar aan de weg gewerkt wordt te vermijden. Google Maps biedt de mogelijkheid een alternatieve route ‘uit te proberen’ door punten op de route te verslepen naar een andere weg. Een binnendoor weg is vaak nog korter ook. Oké, ook hier is de netto reistijd misschien wat langer, maar ach, je ziet onderweg nog eens wat.
– Ik check tijdig de verkeersinformatie. Tegenwoordig kan dat ook gemakkelijk onderweg met mobiel internet of een modern navigatiesysteem.
– Verwacht de weerman extreme en daarmee filebevorderende weersomstandigheden, dan overleg ik over de mogelijkheid de afspraak te verzetten.
– Ik maak de reis überhaupt niet. Zeker met mensen die ik al eerder heb ontmoet is een gesprekje via Skype, eventueel met video, een afdoende alternatief.

Het leven is te kort en te leuk om in de file te staan. Ik heb het te druk om de file te staan. Jij toch ook? Wat doe jij om nooit meer in de file te staan?

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

15 Comments

  • Ingeborg
    Posted 18/02/2009 9:33 am 0Likes

    Ik ontdekte pas de fietsplanner: http://www.routecraft.com/fietsplanner
    Ook heel handig en gezond 🙂

  • Aline
    Posted 15/02/2009 11:57 pm 0Likes

    Tja, soms kun je de file vermijden, maar soms domweg niet. Ik heb mij daar ook geregeld druk over gemaakt, maar intussen bedacht dat ik het eigenlijk ook om kan draaien: lekker tijd voor mezelf! Al naar gelang mijn stemming wordt het dus een goede cd, een luisterboek, de podcast van Met het oog op morgen, een cursus Portugees (nog geen succes, overigens 😉 of helemaal niets – zodat ik eens rustig dat probleem kan overdenken waar ik vandaag tegenaan liep. Filerijden is misschien geen keuze, maar hoe je die tijd gebruikt wél. Is dat ook niet waar het bij GTD een beetje om draait?

  • Astrid
    Posted 13/02/2009 3:26 pm 0Likes

    Buiten de spits rijden, lastig als de spits van 07uur -10uur en van 15.30 uur tot 19 uur duurt. Gelukkig kan ik 3 van de 4 dagen dat ik werk thuiswerken. En de dag dat ik naar m’n werk ga (ok wel 130 km) vertrek ik 5.30 van huis (en ja, ik sta dan wel in de file) en tussen 15.30-16.00 uur van m’n werk (en ja, dan sta ik weer in de file)

  • Helena
    Posted 13/02/2009 11:39 am 0Likes

    Ik heb zelf ook het geluk dat ik files voor een groot deel kan vermijden, maar de ene keer dat het niet lukt wordt het me wel meteen duidelijk waarom ik in de file sta: een keer om 7:15 van rotterdam naar utrecht rijden en ben twee ongelukken vlak na elkaar tegengekomen.

    Als men wat netter en oplettender zou rijden zouden er ook minder files zijn!

    Er zullen best mensen zijn die niet anders kunnen, maar ik denk dat een grote groep er niet over wil nadenken of hun routine wil veranderen.

  • Fietser
    Posted 13/02/2009 8:59 am 0Likes

    Het mensen, Ga Fietsen!
    Surf naar http://www.fietsfilevrij.nl en kijk hoe de oerhollandse fiets een uitstekend alternatief kan zijn voor de dagelijkse files.
    En voor die mensen die denken dat het elke dag regent: http://www.hetregentbijnanooit.nl

  • Annunaak
    Posted 12/02/2009 9:24 pm 0Likes

    [quote]”Loopt een afspraak uit richting spitstijd, dan (…) maak (ik) een wandeling om pas terug te reizen na de spits. Wel zo relaxt!”[/quote]

    Misschien relaxt, maar hey, sorry hoor, een wandeling maken tijdens spitstijd, dat betekent dus tussen 16u en 19u. Dat zijn de momenten van de dag dat de meeste mensen wel nuttigere dingen te doen hebben. Een sociaal (familie) leven bijvoorbeeld?

    En @Rob le Pair: ik sluit me volledig bij je aan! Bravo!

  • möök
    Posted 12/02/2009 11:08 am 0Likes

    Mijn favoriete reistijd is ‘s-nachts. Ivbm werk niet altijd vol te houden maar zo mogelijk vertrek ik pas na 12en. Niet alleen is het dan gewoon rustiger, ook mijn plezier in autorijden komt dan weer terug.

  • Miriam
    Posted 12/02/2009 10:04 am 0Likes

    Ik gebruik mijn reistijd – of dat nu in de auto of de trein is, in de file of niet – om mijn podcasts via mijn MP3-speler te beluisteren. Er zijn veel (radio-)uitzendingen die ik heel interessant vind maar die niet op een voor mij handig tijdstip verschijnen. Die laad ik allemaal op mij iPod en luister ze onderweg af.

  • Sebastiaan
    Posted 11/02/2009 11:35 pm 0Likes

    Na het treinen hoef je niet te lopen hoor, nog veel efficiënter is het om een OV-fiets te pakken. Abonnement kost een tientje per jaar en voor nog geen drie euro huur je de hele dag een fiets op bijna elk treinstation.
    Ideaal!

  • Pieter Landwehr Johan
    Posted 11/02/2009 11:29 pm 0Likes

    Wanneer het kan probeer mijn afspraken wel slim te plannen. Helaas is het niet altijd mogelijk en sluit ik toch regelmatig aan in de file. Ben er overigens wel van overtuigd dat ook de houding ín de file het fileleed kan verzachten:
    -Niet meer slalommen van rijbaan naar rijbaan;
    -Laat een (vracht)auto gewoon voor je invoegen;
    -en spring niet in de gaten die onstaan wanneer automobilisten hun auto met constante snelheid door de file loodsen.
    Als iedereen één auto voor zich zou laten invoegen en gewoon op de eigen baan blijft in de file, nemen de files dan ook niet af? Het verkeer blijft dan immers beter rijden!

  • Rik Konings
    Posted 11/02/2009 10:34 pm 0Likes

    Goede tips om de file te omzeilen. Pas zelf vaak de ‘ik neem lekker de trein naar Amsterdam’ methode. Rust in mijn hoofd, tijd om bepaalde zaken te ordenen in mijn hoofd en in mijn agenda, genieten van de natuur die langs glijd, luisteren naar de mensen om mij heen, soms even mijn ogen dicht, voorbereiden op de afspraak, sms-en, internetten, lezen en onverwachte boeiende ontmoetingen met andere filemijders.
    Voor degenen die nog geen alternatieven hebben gevonden voor ‘hun’ fileprobleem: maak het nog wat groter, ga er eens van uit dat je 10 uur in de file zou staan of 12. Wat zou je dan doen? Waar ligt voor jou de grens? Rob heeft gelijk, eerst dromen, dan komen de oplossingen.

  • Mischa Coster
    Posted 11/02/2009 10:30 pm 0Likes

    Je kunt ook het file-leed delen met interessante mensen voor je netwerk: http://www.filenetwerken.nl

  • Sypie
    Posted 11/02/2009 10:19 pm 0Likes

    Wat ik doe om niet in de file te staan? Zo lang mogelijk in Friesland blijven wonen. Ik woon nu in Leeuwarden, waar de ringweg regelmatig langzaam aan moet doen, en verder ondervind ik geen problemen op de weg.

    Voor mijn werkzaamheden rijd ik door heel de provincie, ik ben servicemonteur automatische schuif- en draaideuren, en maak ik dus veel kilometers binnen de provinciegrenzen. Als ik ’s morgens om 7:30 of 8:00 ga rijden moet ik achteraansluiten. Daarom doe ik om 8:00 mijn adminstratie, faxen en mailen en ga rond 8:30 nog eens weg. Dan kan ik lekker doorrijden op de ringweg. ‘S middags kom ik dan iets later dan 5 uur thuis, als ik een volle dag heb, en dan kan ik meestal ook kalm doorrijden. Stilstaan is er eigenlijk niet bij (of het moet zomer zijn i.v.m. open bruggen).

  • Rob le Pair
    Posted 11/02/2009 9:45 pm 0Likes

    @Erno Mijland
    Wat een pedante en arrogante houding … Ik denk dat veel mensen die hun werk qua tijd en plaats flexibel kunnen indelen al lang op dit soort ideeën (open deuren) zijn gekomen. En de meerderheid van de mensen die in de file staan doen dat echt niet voor hun lol. Die kunnen nauwelijks of niet anders. En dan krijgen ze hier te lezen dat het hun eigen schuld is, en dat ze met hun chagrijn jouw werkplezier vergallen.

    Ik ga elke winter twee weken naar een Caribisch eiland. Ik heb eigenlijk nog nooit eerder bedacht dat ik al die mensen die ’s winters in weer en wind ziek of grieperig worden (arbeidsverzuim, inkomstenverlies!) in hun bleke gezicht zou moeten uitlachen … en ze ook nog voor de voeten gooien dat dat hún schuld is. IK, IK, IK … krijg dan juist voldoende zon en vitaminen én een geweldig humeur. IK neem mijn verstandige maatregelen … en dat zouden er meer moeten doen.
    Droom maar lekker verder, ’t is je allemaal gegund hoor …

  • Patrick Mackaaij
    Posted 11/02/2009 9:17 pm 0Likes

    Ik doe momenteel mee met de proef http://www.spitsmijden.nl/.

    Inderdaad kun je door je agenda wat handiger in te delen. Ook als je geen zelfstandig ondernemer bent. Plan geen afspraken aan het begin en het einde van de dag en stem het tijdstip van reizen beter op de files af.

    Dus: ’s ochtends thuis beginnen met werken, dan voor afspraken en sociale interactie naar kantoor, ’s middags wat eerder naar huis en dan ’s avonds de werktijd afronden.

    Het lukt mij niet om iedere dag zo in te delen maar alle beetjes helpen.

Comments are closed.