Numrush.nl vandaag live – ‘Big data wordt een belangrijkere innovatie dan social media’

Vanaf vandaag is Numrush.nl live, de eerste Nederlandse blog over de toekomst van (big) data. De site schrijft over alle startups, tools en producten die gebruik maken van dataverzameling en analyse. Eén van de bekendste voorbeelden daarvan is bijvoorbeeld Foursquare: Een dienst die begon als een game waarbij je op je mobiel inchecked waar je bent, maar inmiddels een serieuze reisgids is geworden met meer dan 20 miljoen gebruikers wereldwijd.

“De afgelopen jaren hebben we op vakmedia vooral gelezen over de impact van social media. Deze sociale media alleen al hebben inmiddels voor een enorme hoeveelheid aan data over ons verzameld. Denk bijvoorbeeld aan al je check-ins op Foursquare. De volgende stap in de media evolutie is dat deze data gebruikt gaat worden om steeds persoonlijkere diensten voor ons te maken. Foursquare geeft mij nu bijvoorbeeld op mij afgestemde restauranttips als ik op reis ga.” aldus Johan Voets, één van de initiatiefnemers achter de site.

Volgens de Numrush redactie gaat Big Data dan ook zorgen voor een flinke verschuiving in tal van branches. Bijvoorbeeld in de energiemarkt, waar consumenten gadgets en apps gaan gebruiken om zelf hun water en lichtrekening bij te houden en hun gedrag hierop aan te passen. En in de gezondheidszorg hopen apps als Runkeeper en Foodzy er voor te gaan zorgen dat mensen bewuster gaan bewegen en eten.

‘Big data staat op dit moment nog in de kinderschoenen’ zegt Voets. ‘Er zijn al allerlei manieren waarop data – vaak automatisch – wordt verzameld. Denk bijvoorbeeld aan GPS data via je telefoon, je tweets op Twitter of je likes op Facebook. Maar er zijn ook miljoenen mensen die hun energieverbruik, alcoholconsumptie, medicijngebruik, filmvoorkeuren of slaapritme bijhouden via diverse apps of gadgets. Daarnaast verzamelen overheden, bedrijven en zelfs apparaten allerlei data. De komende jaren zullen we zien dat deze gegevens steeds meer gevisualiseerd zullen worden zodat we ze beter kunnen interpreteren. Zo bestaat er bijvoorbeeld een dienst die op basis van je Foursquare check-ins op vliegvelden laat zien hoeveel CO2 uitstoot jij dit jaar veroorzaakt hebt. Data analyse zorgt dus niet alleen voor persoonlijkere producten voor consumenten, maar ook voor gedragssturing.’

Grote zorg rondom het thema zijn uiteraard de privacy issues die met (big) data verzameling gepaard gaan. Ook daarover zal op de site uitvoerig bericht worden. ‘We zien dat mensen bereid zijn een groot gedeelte van hun privacy in te leveren als ze daar een op hun lijf geschreven product voor terug krijgen. Facebook en Google zijn daar de bekendste voorbeelden van. Groot vraagstuk voor onze generatie is hoe we de balans tussen die handige gepersonaliseerde producten en onze privacy in balans gaan houden’.

Er is een link tussen Numrush en Lifehacking. Waar wij schrijven over slimmer werken en slimmer leven, kan Numrush daar deels invulling aan geven door slim, bewust en verantwoord met (je eigen) data om te gaan. De Quantified Self beweging is hier zeker een exponent van. Felicitaties aan het team van Numrush en we gaan ze volgen!

(Thumbnail: sachyn @ sxc.hu)

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

5 Comments

  • Peter Joosten
    Posted 23/06/2013 5:14 pm 0Likes

    Numrush en lifehacking zijn mijn twee favoriete Nederlandse blogs. Juist in de verbanden tussen de thema’s slimmer werken en big data zijn interessante verbanden te leggen!

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: