Overzicht over je project met Scrum

ZZP’ers, managers, werknemers, ouders.. wie loopt er tegenwoordig niet over van verschillende taken behorende bij verschillende projecten? Een goed projectmanagementsysteem is niet overbodig. Vorige week kwam ik in aanraking met Scrum, een methode om snel resultaat te boeken binnen een project.

Scrum
Met Scrum heb je als persoon of werkgroep in één keer overzicht over alle taken: je verdeelt je taken onder in kleine puntjes (pizza-punten, zoals Bertine van Zoo’n Training het al eerder noemde), die je vervolgens onderverdeelt in ‘to do‘, ‘in progress‘, ‘checken‘ en ‘done‘. Dit kan heel simpel op een A2- vel of op een whiteboard. Iedere taak geeft je daarnaast een bepaald aantal punten, bijvoorbeeld één punt voor iets dat twee uur kost. Zo zijn de taken eerlijk te verdelen en schat je gedurende het werken met Scrum de benodigde tijd steeds beter in. Voor mij een hele uitkomst met mijn bonte verzameling aan mailboxen, projecten en To Do-lijstjes waar te veel op staat en die altijd kwijt raken.

Om een indruk te geven van een mogelijke indeling: mijn eerste opzet van een lifehacking Scrum-board, die de komende dagen flink uitgebreid gaat worden! Op een A2-vel, zodra ik die in huis heb.

SCRUM

Een nadeel van een fysiek Scrum-board is simpelweg dat hij niet digitaal is en dus moeilijk mee te nemen. Diverse websites bieden online Scrum-boards, veelal betaald, enkele in bèta en ScrumDo bijvoorbeeld is gratis, maar een programma dat makkelijk op intuïtie werkt heb ik echter nog niet gevonden. Tips zijn welkom!

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

10 Comments

  • Janine Sterenborg
    Posted 17/02/2012 12:39 pm 0Likes

    Bedankt voor nog meer reacties. Ik ga ze testen en broeden op een vervolgpost!

  • Vincent
    Posted 14/02/2012 8:51 pm 0Likes

    Misschien heb je hier iets aan: http://www.atlassian.com/software/greenhopper/overview
    Is niet gratis maar zo te zien wel van goeie kwaliteit. Je kunt een trial downloaden.

  • vic
    Posted 11/02/2012 11:17 pm 0Likes

    smartsheet.com

  • Senol Tapirdamaz
    Posted 09/02/2012 12:41 pm 0Likes

    Hoezo kan dit niet in Excel?
    En dan delen in bv GoogleDocs om gezamenlijk te beheren.

    want per project ga je steeds verder naar rechts om het onder te verdelen in activiteiten.
    zie hier nog wel iets in …
    als zijnde bij een weekly review..

  • Frank
    Posted 07/02/2012 2:11 pm 0Likes

    Scrum is geen afkorting en hoeft dus ook niet met hoofdletters.

    Het woord stamt uit de rugby sport.

    Zie:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Scrum_(rugby) en http://en.wikipedia.org/wiki/Scrum_(development)

    • Bart
      Posted 08/03/2012 4:57 pm 0Likes

      Waarom staat het dan op de wiki’s met een hoofdletter geschreven?
      Is toch ook helemaal niet relevant.

      Ik vind het een mooie toepassing. Ik ga het zeker eens proberen, ongeacht een hoofdletter of niet…

  • Gertjan
    Posted 07/02/2012 2:10 pm 0Likes

    Inderdaad, Trello komt dichtbij hoewel het eigenlijk bedoeld is al collaboration tool. Er is ook een Trello Scrum plugin voor Chrome dat het voor die toepassing nog wat mooier maakt (werken met storypoints).

  • Jeffrey
    Posted 07/02/2012 1:55 pm 0Likes

    Neem eens een kijkje bij trello.com.

Comments are closed.