Past je huidige manier van plannen wel bij je?

Er zijn zoveel verschillende manieren waarop je je werkzaamheden kunt plannen. Maar, heb jij ook een manier gevonden die echt bij jou past? Ik heb een aantal verschillende manieren voor je op een rijtje gezet. Zodat je kunt kijken of er mogelijk iets bijzit wat je aanspreekt en wat je (beter) helpt om je te focussen en om je prioriteiten echt af te handelen. En laat je niets wijs maken door ‘timemanagement goeroes’, je weet zelf het beste welke methode het beste bij je past!

1-3-5 dagindeling
Voor mij was deze methode lang onbekend maar hij is om twee redenen zeker interessant; de methode gaat ervan uit dat je maar beperkte tijd tot je beschikking hebt en de methode erkent dat je over de hele dag wisselende energieniveaus hebt.

1-3-5 staat voor het aantal en soort taken wat je op een dag op kunt pakken; per dag kun je één grote taak uitvoeren, drie middelgrote klussen oppakken en vijf kleine taken wegwerken. Je takenlijst neemt daarmee dagelijks af met negen taken.

Zelf bepaal je wanneer je je het meest prettig voelt om welke soort taken uit te voeren. Moet je even opstarten of ben je juist fris en wil je gelijk resultaat zien, dan ga je aan de slag met de vijf kleine taken. Op je meest productieve moment ga je aan de slag met je grote klus. En heb je nog wel energie maar is je concentratie afgenomen, dan ga je lekker aan de slag met de drie middelgrote klussen zoals opstellen van rapporten, het voeren van gesprekken of het maken van je facturen.

Met de 1-3-5 methode verspreid je dus over de hele dag bewust clusters werkzaamheden afhankelijk van je persoonlijke ritme.

Wil je meer lezen over plannen rondom je bioritme? Janine Sterenborg schreef het artikel ‘Deel je dag in op basis van brainpower’.

Derk
Kom jij er aan het einde van je werkdag achter dat je die ene vervelende klus alweer voor je uit hebt geschoven? Plan dan een paar keer in de week een ‘Derk’ moment in aan het begin van je werkdag. ‘Derk’ staat voor; Doe eerst de rot klus. Ik doe het zelf regelmatig ook, meteen starten met iets waar ik tegenop zie. Het moet toch gebeuren en ik weet hoe lekker het voelt om het achter de rug te hebben. Als ik ‘Derk’ in mijn agenda zet helpt het me echt om met niet te laten verleiden om weer uit te stellen, maar om daadwerkelijk actie te ondernemen. Zodat ik er de rest van de dag niet meer over hoef te piekeren en er een lekker voldaan gevoel aan kan overhouden.

Pizzapunt techniek
Je werkzaamheden opdelen in kleinere stukken, oftwel pizza punten, kan je helpen om je doel wel te bereiken. Ik schreef er al eens eerder een artikel over.

Stop juist met plannen
Wie zegt dat je alleen productief kunt werken als je kiest voor een planmatige aanpak? Misschien pas het juist wel beter bij je om wat meer chaos in je leven toe te laten. Als je lijstjes maakt moet je van te voren bepalen wat prioriteiten zijn. En wie zegt dat alles wat je moet doen op je lijstje terecht komt? Werk je zonder lijstjes maar ben je door je inbox aan het scrollen, dan inspireert het je mogelijk om een nog belangrijkere actie uit te voeren dan je van plan was. Daarnaast, hoe vaak moet je een planning wel niet bijstellen? Je niet bezig houden met het maken van planningen scheelt tijd die je aan andere dingen kunt besteden.

Dingen wat meer op zijn beloop laten kan ook voor minder werk zorgen. Soms lossen dingen zich namelijk vanzelf op. Zonde als je daar dan te snel je energie aan hebt besteed.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...1Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

0 Comment

  • Arjan Broere
    Posted 13/05/2015 11:28 am 0Likes

    BERT, die had ik nog nooit gehoord. Mooie Nederlandse variant op Eat that Frog 😉

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: