Powerup voor OpenOffice.org

OpenOffice logoOpenOffice.org is een prima vervanger voor Microsoft Office. Deze gratis open source office suite kan alles wat MS Office kan en op sommige punten zelfs iets meer. Zo kan je standaard naar PDF exporteren en bestaan er veel plugins die functionaliteit toevoegen.

OpenOffice op zowel Windows, Mac als Linux heeft alleen een klein nadeeltje. Het duurt nogal lang voordat het is opgestart. Niet echt productief dus..

Maar gelukkig is het gebrek aan snelheid met een aantal instellingen op te lossen:


Open de OpenOffice tekstverwerker. Als de nu nog trage tekstverwerker is gestart gaan we naar de instellingen. Dat vind je terug onder: Tools>Options

Open Office sneller starten

Als het options venster geopend is klik je op: Memory

Open Office sneller starten op Ubuntu

Verander nu:

Undo : 30 tot 50 (aantal wijzigingen dat OpenOffice voor Undo/ongedaan maken/ctrl-z onthoudt)

Use for OpenOffice.org: 128 Mb

Memory per object: 20 Mb

Number of objects: 20

En vink “Enable systemtray quikstarter” aan.

Klik nu in de linker lijst op Java. En haal het vinkje voor “Use a Java runtime environment” weg. (Indien je plugins voor OpenOffice gebruikt die op Java werken moet je dit vinkje laten staan).

Open Office sneller starten door Java

Nu zal je zien dat OpenOffice een stuk vlotter start!

OpenOffice.org

Tell Us What You Think
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

45 Comments

  • An
    Posted 21/06/2009 10:28 am 0Likes

    Je typt op Google in “openoffice langzaam” en dit was de eerste hit, hoewel de laatste reactie hier al meer dan een jaar geleden is, zie ik nu.
    Ik heb de tips opgevolgd en OpenOffice (versie 3.1.) start nu inderdaad een stuk sneller op. Ergernis nr 1 opgelost. Hartelijk bedank!

  • Roel Willems
    Posted 05/02/2008 11:48 am 0Likes

    Goed om te horen dat het werkt!

    Ik heb een aanvullende OpenOffice post op de planning staan.

  • karel
    Posted 05/02/2008 9:33 am 0Likes

    Roel, bedankt voor je reactie.
    In dat geval zal ik de macro’s maar eens gaan herschrijven.
    De stickers ben ik uiteindelijk wel uitgekomen, maar een post van jou sla ik natuurlijk niet af 😉
    En de powerup werkt! 🙂

  • Roel Willems
    Posted 04/02/2008 7:39 pm 0Likes

    @ Karel: Ik ben het zeker met je eens dat m’n stelling wat kort door de bocht is (maar het zet wel aan tot lezen ;)). Of software beter/slechter/mooier/leuker is, is natuurlijk erg persoonlijk.
    Je maakt mijn inziens wel een inschattingsfout. Je rekend OpenOffice af op incompatibiliteit met de macro’s van MS Office. MS Office hanteert echter een gesloten software beleid (uiteraard hun goed recht). En daardoor is het heel lastig om MS office macro’s in OpenOffice te laten werken voor de ontwikkelaars.

    Kijk je naar de macro mogelijkheden van OpenOffice dan zijn deze uitwisselbaar met vele andere office suites (helaas op MS Office na). Mijn inziens is het daardoor interessanter om te gebruiken. Je hebt dan door het open software beleid en de uitwisselbaarheid van bestanden en macro’s een garantie dat je documenten altijd te openen zijn (in veel verschillende office suites).
    Ook het importeren en samenstellen van bulk (nieuwsbrieven bijvoorbeeld) is in OpenOffice ook prima mogelijk. Ik kan wel eens kijken of ik hier een post aan kan besteden als ik je daar mee kan helpen!

  • LinuxFTW
    Posted 04/02/2008 11:00 am 0Likes

    ive been using OpenOffice for months and i love it! Its free and its better then msoffice 😀

  • karel
    Posted 03/02/2008 4:46 pm 0Likes

    Bedankt voor de tip om OOo te tunen. Ga ik zeker proberen, want ik heb ook veel last van traagheid, ook in samenwerking met andere software.

    De bewering: “Deze gratis open source office suite kan alles wat MS Office kan en op sommige punten zelfs iets meer”, is niet waar. OOo kan op sommige punten vast meer, maar op andere punten kan MS Office weer meer, of functioneert veel beter. De stelling is dus te algemeen om waar te zijn.

    Op mijn werk zijn ze laatst zomaar overgestapt op OOo. Het is hierboven al gezegd. Mijn macro’s werken niet meer en ik heb nu problemen met bulkverzendingen. Waar MS Office prima werkt bij het maken van adresstickers voor bulkpost uit een externe adreslijst zoals uit Excel of Access, is het in OOo een ware beproeving. Ik ben al allerlei onvolkomenheden/kinderziekten tegengekomen. De software rammelt behoorlijk.

    We moeten ons dus niet zo blind staren op de prijs van iets. Er is wat mij betreft nog altijd zoiets als een prijs-kwaliteit-verhouding. Een Rolling Stones coverband speelt ook dezelfde liedjes en kan misschien nog wel meer, tegen een veel lagere entreeprijs. Maar kan op andere punten niet met de echte Stones concurreren.

  • anja aarnoudse
    Posted 03/02/2008 10:53 am 0Likes

    Anja: Roel : bedankt het werkt
    groetjes

  • marius
    Posted 02/02/2008 9:14 pm 0Likes

    Bedankt voor de tips.

    Ook om mijn Asus EEE PC met Xandros Linux versnelt het opstarten gigantisch.

    Misschien is 128 Mb van de beschikbaren 512 relatief wat veel maar zolang ik geen nadeel ontdek (andere programma’s zullen langzamer werken als OO aan staat?) laat ik het staan.

    Iedereen al ontdekt dat accenten heel makkelijk te zetten zijn (in tegenstelling tot MS en OS/X? Als je de ‘ met direkt er achter een a ingeeft krijg je á enz. Alleen de ‘ doe je met ‘+spatie.

    De EEE met OO is fantastisch alleen mijn oude Hansoll 15″ CRT trilt nogal (bij alle werkende instellingen).

    Groeten.

  • Roel Willems
    Posted 02/02/2008 11:46 am 0Likes

    Anja, ik begrijp je vraag niet helemaal. Hoe bedoel je word documenten wegsturen of ontvangen? Via de email bedoel je?

    Dat je kinder vreemde tekens te zien krijgen als je ze een in OpenOffice gemaakte doc toe stuurt kan te maken hebben dat je de verkeerde .doc kiest als je opslaat. Als je een bestand naar iemand met Ms Office toe wil sturen zodat diegene het kan openen moet je het met ‘opslaan als’ opslaan en daar in plaats van ‘OpenOffice document .odt’ kiezen voor ‘Microsoft Word 97/2000/XP .doc’

  • anja aarnoudse
    Posted 02/02/2008 10:50 am 0Likes

    anja. wat bij mij de moeilijkheid is dat geen word documenten kan wegsturen of ontvangen ik heb geen ms op deze computer dus moet ik het document eerst opslaan en dan openen met oo en als ik een doc doorstuurt naar de kinderen krijgen die alleen rare tekens die hebben ms word
    wat moet ik veranderen in de instellingen
    alvast bedankt

  • Roel Willems
    Posted 26/01/2008 1:21 am 0Likes

    @Wilniet: je wijst zeker een aantal negatieve punten van OpenOffice aan die verbeterd mogen worden. Maar met support van ondermeer IBM en een aantal andere bedrijven heb ik er zeker vertrouwen in. Neemt niet weg dat het voor iedereen goed is om af te wegen welke opties/functionaliteit/tekortkomingen software heeft en op basis daarvan een keuze te maken. Want eigenlijk elke office suite (eigenlijk alle software) heeft zo z’n sterke en minder sterke punten.

    @George: Je hebt helemaal gelijk, ik werk zelf eigenlijk altijd met software op Engels ingesteld en heb er dan ook niet bij stil gestaan. Ik zal hier in het vervolg zeker rekening mee houden, goede tip!

  • George
    Posted 26/01/2008 12:59 am 0Likes

    Goeie tip. Ik gebruik OpenOffice ook al meer dan een jaar i.p.v. MSOffice.
    Zeer tevreden over dit gratis programma.

    Alleen, waarom moest deze tip nou weer in het Engels? Niet dat ik geen engels kan maar Open Office is er gewoon in het Nederlands hoor. Dus de tips kan je toch ook gewoon in het NL geven?

  • Wilniet
    Posted 25/01/2008 10:19 pm 0Likes

    Gegeven het feit dat oo zonder betaling van een licentie kan worden gebruikt is het een fantastisch product. Voor een particulier of iemand die er genoeg aan heeft prima. Na 2,5 jr gebruik is mijn conclusie dat er veel is verbeterd, de vele crashes zijn gelukkig over, maar in bepaalde situaties is de productiviteit van een werknemer onder oo lager dan ms office. Dan wordt een licentie van ms redelijk snel terugverdiend. De matige spellingchecker is al genoemd, selecteer een paar willekeurige niet aanééngesloten cellen en probeer daar de randen een lijndikte te geven, kan niet evenals andere bewerkingen op die cellen. Het moet één voor één. Subtotalen werken in excel zo simpel, in calc is het lastiger. Macro’s maken is gemakkelijk maar als je er één opent om te editen…..in excel deed ik dat nog wel eens en dat was goed te doen. Irritant is in writer dat als je een lang document doorscrollt zonder in het voorstaande blad te klikken, je af en toe ongevraags terugschiet naar waar de cursor stond. Het grootste nadeel is dat bij de conversie naar word de opmaak van het document vaak er niet uitziet. Export naar pdf gaat prima maar daarna is een document niet meer zo makkelijk te bewerken, althans niet voor iedereen.
    Gevaarlijk is het dat een bewerking op een selectie alleen gebeurt als er een vinkje is gezet in een vakje dat onder meer opties wordt opgeroepen. Twee extra klikken terwijl je van nature iets selecteert om er een bewerking op te doen. Zo is er nog veel meer. Maar ongetwijfeld zal het er over een aantal jaren heel anders uitzien. Het is goed dat oo er is, MS moet er gedegen rekening mee houden.

  • Roel Willems
    Posted 25/01/2008 3:57 pm 0Likes

    Het zou zoals je aangeeft erg handig zijn als OpenOffice zelf aan de hand van hardware en plugins een optimale instelling zou doen. Helaas zit deze functie er (nu nog) niet in.

    In principe is de aanpassing zoals ik hierboven geplaatst heb voor de huidige systemen (laatste 4 jaar) prima te doen. Daarbij geeft OpenOffice.org het zelf aan als Java nodig mocht zijn waarna het direct te activeren is.

    Als er interesse voor is wil ik wel voor 3 type systemen (low-end, standaard en plugin-freaks) een lijstje met optimale instelling samenstellen.

  • stelt
    Posted 25/01/2008 3:40 pm 0Likes

    Roel Willems, kunnen de defaults niet afhankelijk van hardware en OF je plug-ins hebt worden gemaakt?

  • Eddy
    Posted 25/01/2008 12:18 am 0Likes

    Veel belangrijker vind ik: OO.o kent geen alternatief voor Outlook.
    Bovendien is de “live-preview”-functie in Office 2007 een echte tijdbespaarder.

    OO.o: prima gratis pakket
    MSO2007: voor mij echt het geld waard

  • Wendy
    Posted 24/01/2008 11:45 pm 0Likes

    Ik ben een nitwit op computergebied, maar het installeren van OO vond ik echt kinderlijk eenvoudig. En het werkt heerlijk! Nou ben ik geen veeleisende gebruiker, maar voor de normale kantoortaken voldoet dit heel goed.

  • Roel Willems
    Posted 24/01/2008 10:58 pm 0Likes

    Ben, de rede dat ik aangaf dat de OpenOffice suite op sommige punten zelfs meer kan heb ik gebaseerd op onder andere de standaard pfd ondersteuning, mogelijkheden om presentaties te exporteren naar flash en de meegeleverde vectortekenapplicatie. Wat in mijn ogen voor veel mensen vrij relevante extra mogelijkheden zijn.

    OpenOffice bevat standaard overigens wel een database applicatie en ook de Infopath mogelijkheden zitten gewoon in de suite.
    Daarbij worden programma’s als OneNote, Infopath en Groove alleen bij de Ultimate, Enterprise en Professional plus versie van Office geleverd. Ik ben in mijn vergelijking uitgegaan van de small business/professional. De Enterprise en Professional Plus worden alleen in groot volume licentie aangeboden en de Ultimate voor de gemiddelde office suite gebruiker beetje aan de dure kant zou dat de vergelijking een beetje krom trekken.

    Je hebt overigens helemaal gelijk als je zegt dat Infopath (in combinatie met sharepoint), Groove indien volledig ingezet heel erg mooie stukjes software zijn, maar ik denk dat het overgrote deel van de gebruikers er (helaas) niet op zit te wachten.

  • Ben
    Posted 24/01/2008 9:44 pm 0Likes

    En m’n access database’s en applicaties dan? En Groove? Onenote? Infopath?
    Ik zie geen compatible programma in de open office suite zitten, dus je bewering dat het hetzelfde, en meer, kan lijkt mij ongefundeerd en misleidend.

  • Roel Willems
    Posted 24/01/2008 8:48 pm 0Likes

    Je kan uiteraard in OpenOffice er voorkiezen om ook op te slaan in het .doc formaat. Dit kunnen MS Office gebruikers wel gewoon openen.

    Ik vind het overigens zelf nooit een bezwaar om een pdf te ontvangen. Vind pdf readers prettiger en sneller werken.

  • ASc
    Posted 24/01/2008 8:35 pm 0Likes

    Heel erg bedankt voor de tip.

    Het is alleen erg jammer dat MS geen open documenten aan kan waardoor je documenten steeds moet omzetten naar word of pdf als derden deze moeten kunnen lezen.
    En een groot gedeelte kan ook niet omgaan met pdfjes

  • Taquoriaan
    Posted 24/01/2008 7:55 pm 0Likes

    Als universitair student had ik destijds de optie om MS Office te kopen via surfspot. Ik ben nu geen student meer, maar heb ook niet het inkomen om me nu opeens wel dure programma’s te kunnen veroorloven. Vandaar dat ik nu van de studentenlicentie-software overgestapt ben op gratis software. Ik kan er alles mee doen zonder dat het me iets kost. I-de-aal!

    Ik gebruik nu al een paar jaar Ubuntu Linux en Open Office en vind het geweldig. Al zou ik Windows en Office kunnen betalen, ik zou niet terug willen.

  • Machiel
    Posted 24/01/2008 7:50 pm 0Likes

    @ Amizka: Je laat me bijna geloven dat OO een ingewikkeld programma zou zijn. Installatie, gebruik van OO zijn toch echt gemakkelijker dan MS Office en overstappen is een peuleschil.

  • Amzika
    Posted 24/01/2008 6:15 pm 0Likes

    Ik zie het mijn moeder al doen… not. En OO installeren is al helemaal een ramp voor leken. Java? Dat is toch een eiland?

    Nog steeds verbijsterend te moeten lezen dat mensen denken dat een programma alleen maar licentiekosten heeft. Hallo! Wel eens aan al die trainingen gedacht? Ja, jij al ‘geek’ hebt het zo door, maar 80% van je collega’s stapt niet 1, 2 ,3 over. En dat kost geld, veel geld. Niet alleen aan cursussen trouwens, maar ook aan verloren productietijd. Blind klikken is er voorlopig niet meer bij.

    Wat ook veel geld kost is het opnieuw maken van je macro’s en ander maatwerk. Een bedrijf gaat al die investeringen niet zomaar weggooien omdat ze dan ‘open’ werken. Interesseert een directeur toch geen lor of zijn documenten open standaard zijn, of niet? De hele wereld kan ze nu al lezen, dus wat is nu het voordeel eigenlijk?

    @ Arnold: Probeer het ‘Eén etiket’ vinkje eens…

  • Mirracle
    Posted 24/01/2008 5:02 pm 0Likes

    Helemaal geweldig!!! thanks!

  • Roel Willems
    Posted 24/01/2008 4:50 pm 0Likes

    @ mschol: Dat marco’s en vbscripts uit MS Office niet werken in OpenOffice is niet direct te wijten aan OpenOffice. Microsoft hanteert een gesloten bestandsformaat waardoor deze gegevens gewoon bijna niet te importeren zijn voor OpenOffice. Neemt niet weg dat OpenOffice zelf wel uitgebreide macro mogelijkheden bezit (StarOffice Basic) al zal je je hier even in moeten verdiepen wnat het werkt uiteraard anders dan de MS Office macro’s. Voor het draaien en programmeren met vb zijn verschillende bezig, hoe goed dit werkt weet ik persoonlijk niet.

    @stelt: De default instellingen gaan uit van minder krachtige systeemeisen dan de gemiddelde pc gebruiker tot z’n beschikking heeft. Daarbij wordt java elke keer mee gestart terwijl dit voor 95% van de gebruikers niet nodig is. Java is een erg mooi systeem voor software (en in het geval van OpenOffice plugins) maar snel met opstarten is het zeker niet.

  • mschol
    Posted 24/01/2008 3:39 pm 0Likes

    “Deze gratis open source office suite kan alles wat MS Office kan en op sommige punten zelfs iets meer.”
    tuurlijk standaard pfd printen kan office niet..
    maar ooit gedacht aan macro’s en vbscripts die ook niet werken?
    om nog maar over de conversie van office -> OO niet te spreken … (1 woord: belabberd)

  • stelt
    Posted 24/01/2008 3:01 pm 0Likes

    Waarom zijn dit niet de default instellingen?
    Zouden dit niet de default instellingen moeten zijn?
    Neem eens contact op met Open Office, aangezien “te langzaam” een behoorlijke rem op het gebruik van OpenOffice is.

  • Sebas
    Posted 24/01/2008 2:52 pm 0Likes

    “Deze gratis open source office suite kan alles wat MS Office kan en op sommige punten zelfs iets meer.”

    Is niet helemaal waar. Veel macro’s in Excel werken niet bij OpenOffice en Visual Basic scripters lopen al helemaal tegen allerlei restricties aan. Nuttig artikel verder, maar je kan niet spreken over een één op één substituut.

  • Bolleke
    Posted 24/01/2008 1:44 pm 0Likes

    Geld dit ook voor NeoOffice, het ‘Mac-broertje’ van Open Office?

  • Roel Willems
    Posted 24/01/2008 1:18 pm 0Likes

    @ Ralf: Ik ben met je eens dat de spellingscontrole op OpenOffice zeker te wensen overlaat. Spelling van woorden is op een goed niveau verwerkt maar grammatica en woordafbrekingen is een heel ander verhaal.
    Ik vind het echter wel een groot voordeel dat je de keuze hebt uit verschillende spellingscontrole initiatieven (ook de gecertificeerde opentaal versie). En daarbij wordt er hard gewerkt aan het verbeteren van de extra controlefuncties voor bijvoorbeeld grammatica, synoniemen en woordafbrekingen.

  • Valar
    Posted 24/01/2008 11:32 am 0Likes

    Briljant! Niet meer wachten maar aanklikken en gaan.

  • Arnold
    Posted 24/01/2008 11:06 am 0Likes

    Waar ik Ooo voor gebruik is het afdrukken van etiketten / adresstickers, bij MSO kan ik niet verschillende etiketten afdrukken (iedereen moet 1 kaartje, niet 1 iemand alle kaartjes) en ben ik ook constant alle informatie kwijt.

  • Ralf
    Posted 24/01/2008 10:44 am 0Likes

    Alleen is de spellcheck op openoffice nog slechter dan het nederlands van een gemiddelde immigrant na 1 dag…

  • Kaj Rietberg
    Posted 22/01/2008 3:55 pm 0Likes

    @Roel: graag gedaan. Ik ben benieuwd naar je artikel.

  • Bart
    Posted 22/01/2008 1:26 pm 0Likes

    @ Roel: volgens mij heb je gelijk ( http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=F1FC413C-6D89-4F15-991B-63B07BA5F2E5&displaylang=en ), mijn excuses.
    Bij mij op werk is hij door de systeembeheerders blijkbaar bij iedereen standaard geinstalleerd.

  • Roel Willems
    Posted 22/01/2008 12:41 pm 0Likes

    Bedankt voor de tip, ik gebruik de google docs plugin zelf thuis ook!
    Ik ga aan de slag met een artikel over interessante plugins voor OpenOffice.

  • Kaj Rietberg
    Posted 22/01/2008 11:16 am 0Likes

    Misschien ook wel handig is dat er een plugin is voor ooo waarmee je documenten naar Google Docs kan exporteren en importen.

  • Roel Willems
    Posted 22/01/2008 10:39 am 0Likes

    @ Bart, PDF export functie is toch als plugin te downloaden van de Microsoft website als ik met niet vergis? Had iets te maken met een centen kwestie tussen Adobe en MS.

  • Arne Hulstein
    Posted 22/01/2008 10:14 am 0Likes

    Bedankt. OO is toch wel een heel fijn programma, maar die opstarttijd zat me altijd nog dwars. Dit scheelt behoorlijk.

  • Bart
    Posted 22/01/2008 9:38 am 0Likes

    Ik vind het een mooi, gratis, alternatief.
    Een kleine correctie: MS Office 2007 kan ook standaard pdf exporteren.

  • Roel Willems
    Posted 22/01/2008 9:12 am 0Likes

    @ Marcel: Er zijn zeker situaties waarin MS Office beter tot z’n recht komt dan OpenOffice.
    Zo vind ik persoonlijk de nieuwe Excel bijzonder fijn qua mogelijkheden (op de navigatie en menu indeling na). Voor de geavanceerde calculaties op m’n werk kies ik dus liever daar voor.

    Maar het open karakter (met name het feit dat het opendocument bestandformaat ISO standaard is) is voor mij rede genoeg om op m’n werk zo veel mogelijk OpenOffice te gebruiken en alleen te switchen als het niet anders kan. (Daarbij heb ik op Ubuntu niet de mogelijkheid om te switchen naar MS Office, al zijn er wel veel alternatieve beschikbaar).

  • Marcel Klomp
    Posted 22/01/2008 5:56 am 0Likes

    Ik snap haast niet dat er nog mensen/bedrijven zijn die vrijwillig Microsoft Office aanschaffen als ze voornamelijk van Word en Excel gebruik maken. Prima pakket, dat OpenOffice.

    @Anne: Ik heb in een vergelijkbaar geval ook al eens een vreugdedansje gedaan. Weliswaar zat ik toen in een café achter mijn laptop, dus ik weet niet wat de rest van de aanwezigen van mij gedacht moet hebben 😉

  • Anne van der Ven
    Posted 21/01/2008 11:32 pm 0Likes

    veeeel sneller, dank je!
    Ook fijn van OpenOffice: toen de stroom hier uitviel en ik nog diep in een bewerking zat, hij mijn document had bewaard!
    ‘heb OpenOffice toen gekust

Leave a comment