Shelfies: de boeken top 5 van Petra Iuliano

Al vanaf begin dit jaar zien we veel goede boekentips voorbij komen in deze shelfies-serie, waarin succesvolle ondernemers en andere slimme werkers hun boeken top 5 delen. Iedere week worden we blij verrast met een nieuw lijstje, en we zijn blij om te lezen dat ook onze lezers het een leuke serie vinden! We gaan er daarom gewoon nog even mee door. Vandaag aan het woord: Petra Iuliano.
Petra Iuliano (1964) is Marketing Mentor, Salescoach en Profit4Purpose Agent. Ze helpt hoogopgeleide ondernemers en zelfstandigen (coaches, trainers en adviseurs) die worstelen met het aantrekken van meer klanten. Via een slimme combinatie tussen off- en online media leren ze een sterk bedrijf te bouwen zodat hun omzet verdubbelt. Sinds januari 2010 is zij zelfstandig ondernemer. Tijdens haar MBA Marketing studie aan de TiasNimbas Business School ontstond de interesse in het starten van een eigen bedrijf. Ze is een echte marketingnerd en leest voortdurend nieuwe boeken over marketing.
Petra is online te vinden op haar website iuliano.nl en op Twitter als @petraiuliano
 

De boeken top 5  van Petra Iuliano:

1.  Blue Ocean Strategy – Chan Kim & Renée Mauborgne

Dit is een boek waar ik zowel mijn creatieve als analytische denkvermogen in kwijt kan. Ik ben er echt een expert in geworden, het is gewoonweg een handleiding om als bedrijf je positie in de markt slim en onderscheidend in te zetten. Ik las het in 2008 en ik gebruik Blue Ocean nu veel bij incompany-trajecten om non-profitbedrijven nieuwe verdienmodellen te leren.
Het boek is nog steeds wat omstreden omdat een echte blauwe oceaan, dat is een concurrentievrij gebied, lastig haalbaar is. Dat is ook zo. Maar als je een aantal tools en technieken uit het boek haalt en daarnaast veel weet over marketing en verdienmodellen kun je er bij klanten sowieso heel veel mee bereiken. Het werkt zelfs voor ZZP’ers!
[bol_product_links block_id=”bol_539adbfc412fc_selected-products” products=”1001004002371637″ name=”Blue Ocean Strategy” sub_id=”Shelfie Petra Luliano” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

2. Business Model Generatie – Alex Osterwalder

Ik twitterde er in 2009 al lustig op los met de schrijver van dit boek, Alex Osterwalder. Ik was razend enthousiast dat hij dit boek ging uitbrengen. Het Business Model Canvas is een topmethode om aan klanten die met concepten naar mij toe komen uit te leggen hoe ze  hier een verdienmodel aan kunnen koppelen.
Ik pas het canvas ook toe in combinatie met Blue Ocean Strategy. Via Blue Ocean tools kan ik strategische interventies doen op de verschillende bouwstenen. Heerlijk vind ik dat! Ben echt een nerd daarin.
Naar aanleiding van dit boek heb ik voor de Hogeschool Rotterdam in 2011 een nieuw marketingvak ontwikkeld: Business Model Innovator. Het is er razend populair geworden!
[bol_product_links block_id=”bol_539adc4d6551a_selected-products” products=”1001004007798164″ name=”Business Model Generation” sub_id=”shelfie Petra Luliano” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

3. The Rise of the Creative Class – Richard Florida

Dit boek  heeft enorme impact op mij gemaakt toen ik nog in loondienst was. Richard geeft aan dat creativiteit en niet zozeer een hoog inkomen de drijvende kracht is van de economie van van de meeste hoogopgeleiden. Ik miste heel veel creativiteit in mijn werk, maar verdiende goed. Ik kon gewoonweg niet al mijn talenten erin kwijt. Ik begreep uit het boek dat er een opmars zou komen van vrije werkers die niet meer aan grote concerns gebonden willen worden, die locatie-onafhankelijk hun creativiteit willen ontplooien en inzetten voor bedrijven of andere zelfstandigen. Ik dacht: daar wil ik bij horen! Een aantal jaren later startte ik mijn bedrijf.
[bol_product_links block_id=”bol_539adcddcae19_selected-products” products=”1001004002276533″ name=”The Rise of the Creative Class” sub_id=”Shelfie Petra Luliano” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

4. Good To Great – Jim Collins

Ik lach me echt suf om de hype rond Simon Sinek met zijn ‘Why’. Geweldig boek hoor van Simon Sinek, maar hij heeft duidelijk Good To Great heel goed gelezen voordat hij tot het concept van de Golden Circle kwam met Why, How en What. Het echte denkwerk is geleverd door Jim Collins. Iedere ondernemer zou het moeten lezen. Het leert je enorm veel over business doen, maar nog meer over het leiderschap dat je nodig hebt om een sterk bedrijf te bouwen.
[bol_product_links block_id=”bol_539add63d987c_selected-products” products=”1001004001323525″ name=”Good To Great” sub_id=”shelfie Petra Luliano” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

5. Business Spiritualiteit – Paul de Blot

Dit boek heeft mij diep geraakt en er zijn na het lezen heel veel kwartjes voor mij gevallen. Het is zeker geen zweverig boek, integendeel.  Paul de Blot heeft het ook over winst maken en geld verdienen. Niets mis mee, zegt hij. Maar zonder bezieling in je bedrijf leidt het nergens toe. Daar ben ik het geheel mee eens. Het is in feite het principe van Conscious Capitalism. Daarnaast legt hij de focus op verbeeldingskracht en kwaliteit, dit zijn twee zeer belangrijke waarden voor mij.
[bol_product_links block_id=”bol_539addb70b799_selected-products” products=”1001004004897597″ name=”Business Spiritualiteit” sub_id=”Shelfie Petra Luliano” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]
Petra Iuliano met haar boeken
Wil jij je #Shelfie tonen? Doe mee via Twitter met de hashtag #shelfie!
 
Disclosure: de links van de boeken leiden via een affiliate-link naar naar bol.com en Managementboek.nl. Waarom? Het onderhouden van deze site kost geld, en als je via een van deze links een boek besluit te kopen, geef je Lifehacking zonder dat het je iets extra’s kost een financieel steuntje in de rug. Uiteraard zijn alle boeken 100 % gemeende aanraders die de tipgever die aan het woord is eerlijk aanbeveelt. 
 
(Fotocredits ‘Old books on a wooden shelf’: Donatas1205 via Shutterstock)

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author