Shelfies: de boeken top 5 van Bianca Spierenburg

Het woord van 2013 was “Selfie”. Maar het is inmiddels 2014 en tijd voor een nieuw woord. Wij stemmen voor de Shelfie! Geen egocentrische kiekjes van jezelf maar een kijkje in je ziel ofwel je boekenkast. Je boekenverzameling liegt niet, die laat zien wie je echt bent. Wij zijn wel benieuwd, wat zijn de top 5 inspirerende boeken van lifehackers en onze  lezers? Op vrijdagmiddag krijg je een kijkje op de boekenplanken.Vandaag aan het woord: Bianca Spierenburg.

Bianca Spierenburg (1978) is een onafhankelijk creatief strateeg en grafisch ontwerper in haar bedrijf Studio Polkadot / Visuele Communicatie. Een week per jaar is zij social media coördinator tijdens Art Rotterdam. Bianca gelooft in de kracht van merken. Een merk is groter dan het product. Zij is een associatieve denker met interesse in de belevingswereld van de ontvanger. Je vindt haar vooral op Twitter en Facebook.

De boeken top 5 van Bianca Spierenburg:

1. Obey the Giant: Life in the image world – Rick Poynor

Toen ik in 2001 werkte aan mijn scriptie: “Wat is er aan de hand in de informatiemaatschappij“ onderzocht ik hoe het maatschappelijk engagement van ontwerpers zich de voorlaatste decennia heeft ontwikkeld. Ik was fan van een kleine groep van voortrekkers die ten strijde trok tegen de macht van het kapitaal. Ik las ‘No logo’ van Naomi Klein, volgde de makers van Adbusters en genoot van het werk van Kalle Lasn die het moderne mondiale kapitalisme aanging met eigen wapens, slogans, reclame en merknamen. Hij liet medewerkers van McDonald’s de ‘M’ begroeten met de hand op hun hart, zoals Amerikanen hun vlag begroeten. Ontwerp criticus Rick Poynor verkende de gedachte achter de hedendaagse beeldcultuur en achter de opkomende resistentie tegen commerciële retoriek onder ontwerpers. Handel en cultuur raakten steeds meer in elkaar verweven. In dit boek biedt hij kritische inzichten in de veranderende dialoog tussen reclame en design. Advertisements for utopia and the résistance meme. [bol_product_links block_id=”bol_52f6145155da1_selected-products” products=”1001004006091641″ name=”Obey the Giant” sub_id=”Shelfie Bianca” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

2. How to be a graphic designer without loosing your soul – Adrian Shaughnessy

Toen ik weggeplukt werd bij een ontwerpbureau om te komen werken voor een creatief marketing communicatiebureau, was ik vooral heel boos. Boos op de hiërarchische bureaustructuur, de marketingcultuur en op mijn toenmalige huisgenoten die met twee vingers in hun neus –en zeer succesvol overigens- marketing bedreven. Ik snapte nog niet veel van marketing. Zoveel was duidelijk. Ik wilde de wereld mooi maken, bewustwording in gang zetten. En dromen najagen. Daarom las ik het handboek voor een leven als grafisch ontwerper. Het boek is een combinatie van praktisch advies met filosofische begeleiding voor jonge professionals, beginnend aan hun carrière. Met een voorwoord van Stefan Sagmeister. Mijn held. [bol_product_links block_id=”bol_52f614ab8b8fa_selected-products” products=”1001004008663503″ name=”how to be a graphic designer without losing your soul” sub_id=”SHELFIE BIANCA” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

3. Handboek voor hemelbestormers – Stan Boshouwers

Ik liep over van ideeën. Tijdens een bureaupresentatie van Tinker imagineers kreeg ik meer inzicht in wat zij zoal bedachten en ontwikkelden. Daarvan raakte ik enthousiast. Het boek beschrijft diverse inzichten, tips en cases die hemelstormers op weg helpen en gaat over het ontwikkelen van ideeën en hun functie bij verandering en vernieuwing. Meer en meer begreep ik de verbinding tussen merken en positionering, communicatie en creatie. [bol_product_links block_id=”bol_52f614f3dd984_selected-products” products=”1001004002416946″ name=”Handboek voor Hemelbestormers” sub_id=”shelfie Bianca” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

4. Zien: Trends van vandaag, markten van morgen – Hilde Roothart

In 2005 las ik het boek ZIEN van Hilde Roothart, oprichter van trendbureau Trendlator. Hilde geeft in ZIEN een beeld van de manier waarop de maatschappij en de consument veranderen. Daarnaast geeft zij aan op welke manier bedrijven en organisaties op ontwikkelingen en trends in kunnen spelen. In ZIEN wordt duidelijk wat de richting is die we opgaan en worden de keuzes die we voor de toekomst moeten maken zichtbaar. Hoewel eea inmiddels iets backdated is, is het een boek met waardevolle insights vooral over van alles en nog wat dat vercommercialiseerd wordt. [bol_product_links block_id=”bol_52f6153660981_selected-products” products=”1001004002602717″ name=”Zien” sub_id=”shelfie Bianca” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

5. Uitverkocht – Jim Stolze

Inmiddels draag ik in de praktijk vele hoeden: art director, (creatieve) merkstrateeg, ontwerper en kijk nog altijd naar wat er in de maatschappij gaande is. Het boek uitverkocht heet ons welkom in de aandachtseconomie. Een stille revolutie heeft zich voltrokken. Jim Stolze vertelt je meer over marketing tegen de achtergrond van een beweerde verschuiving van producteconomie naar aandachtseconomie. Als marketing de spiegel is van de huidige economie dan raad ik je zeker aan te lezen wat de nieuwe mogelijkheden van die aandachtseconomie zijn. Het voedt in ieder geval mijn passie, geloof en onrust. [bol_product_links block_id=”bol_52f6156ca2ffd_selected-products” products=”1001004009993093″ name=”Uitverkocht” sub_id=”shelfie Bianca” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″] Shelfie Bianca Spierenburg

Wil jij je #Shelfie tonen? Doe mee via Twitter met de hashtag #shelfie!

Disclosure: de links van de boeken leiden via een affiliate-link naar naar bol.com. Waarom? Het onderhouden van deze site kost geld, en als je via een van deze links een boek besluit te kopen, geef je Lifehacking zonder dat het je iets extra’s kost een financieel steuntje in de rug. Uiteraard zijn alle boeken 100 % gemeende aanraders die de tipgever die aan het woord is eerlijk aanbeveelt. 

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

2 Comments

Comments are closed.