#Shelfies: de boeken top 5 van Frank Meeuwsen

Het woord van 2013 was “Selfie”. Maar het is inmiddels 2014 en tijd voor een nieuw woord. Wij stemmen voor de Shelfie! Geen egocentrische kiekjes van jezelf maar een kijkje in je ziel ofwel je boekenkast. Je boekenverzameling liegt niet, die laat zien wie je echt bent. Wij zijn wel benieuwd, wat zijn de top 5 inspirerende boeken van lifehackers en onze  lezers? Op vrijdagmiddag krijg je een kijkje op de boekenplanken. Vandaag starten we de serie met onze eigen mede-oprichter en editor in chief Frank Meeuwsen!

 

Voor wie Frank nog niet kent: Frank is geboren in 1973, sinds 1996 werkzaam in de internetindustrie als blogger, projectmanager, strateeg, helpdesk-medewerker, manusje-van-alles, designer, programmeur en alleswillenweter. In willekeurige volgorde. Frank woont in Utrecht, leeft online en heeft als lijfspreuk: Digging the digital. In 2010 schreef hij het boek Bloghelden over de geschiedenis van de Nederlandse blogosfeer en organiseerde hij de Dutch Bloggies: de Nederlandse weblogawards. Verder is hij kritisch denker en doener op het digitale domein.

De boeken top 5 van Frank Meeuwsen:

1. Goos Geursen – Virtuele tomatensoep en conceptuele pindakaas

Ik kocht dit boek in 1995 voor mijn eindscriptie “Scenemarketing“. Ik was behoorlijk in de war over de opzet van het boek. Het namelijk geen begin en geen einde. Ik kon instappen waar ik wilde. Het boek had geen pagina-nummering maar symbolen, wat de noten in mijn eindscriptie wel interessant maakte. Inhoudelijk werd ik van mijn stoel geblazen. Alles wat ik op school had geleerd over marketing en doelgroepen werd vakkundig van tafel geveegd. Ik ontdekte tegelijk een nieuwe wereld op het internet. Met dit boek is alles begonnen voor me.
[bol_product_links block_id=”bol_529ded55f3143_selected-products” products=”666773414″ name=”Goos Geursen – Virtuele tomatensoep en conceptuele pindakaas” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

 

2. Doc Searls e.a. – The Cluetrain Manifesto

Een standaardwerk op het gebied van digitale cultuur en de ontwikkelingen op internet. In het hele boek komt het woord Weblog niet voor, maar alles ademt de sfeer van Do It Yourself, deel wat je weet en organiseer jezelf. De 95 stellingen hebben een langdurige indruk op me gemaakt. Markets are conversations. Het is nu gemeengoed, maar in 1999 zette het alles op zijn kop. Het is té nerdy, maar ik heb een favoriete Cluetrain stelling: Hyperlinks subvert hierarchy.
[bol_product_links block_id=”bol_529ded7b46396_selected-products” products=”1001004010954057″ name=”Doc Searls e.a. – The Cluetrain Manifesto” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

 

3. Seth Godin –   Purple Cow

Maar hier had eigenlijk elke andere titel van hem kunnen staan. Ik herinner me nog dat ik zijn Unleashing the Ideavirus gratis van het net plukte en printte. Om het op de stoep van mijn eerste eigen woning te lezen. Wederom weggeslagen. Wat ik eveneens bij Purple Cow had. Een klein boekje. Handzaam, leesbaar. Met zo’n krachtige boodschap. Be remarkable. Create stuff worth sharing. Ik heb er nog altijd moeite mee om het voor elkaar te krijgen, maar ik streef er wel naar!
[bol_product_links block_id=”bol_529dee51a5ece_selected-products” products=”1001004008187950″ name=”Seth Godin – Purple Cow” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

 

4. Clay Shirky –  Here comes everybody

Nog zo’n held. Clay weet als geen ander de veranderingen en verschuivingen van het digitale landschap te duiden in een economische en sociale context. Gecombineerd met zijn droge humor, doorvertelbare voorbeelden en inzichtelijke reacties is het een genot om zijn boeken te lezen.
[bol_product_links block_id=”bol_529dee8d146bb_selected-products” products=”1001004006299996″ name=”Clay Shirky – Here comes everybody” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

 

5. David Allen – Getting Things Done

Het is misschien flauw, maar David’s standaardwerk heeft een hoop voor me gedaan. Ik ben nog verre van een GTD-ninja, maar dankzij zijn boeken, publieke optredens en de paar keer dat ik hem mocht spreken ben ik wel anders naar werk en productiviteit gaan kijken. Mede door GTD zijn we met Lifehacking gestart en doe ik wat ik nu doe. Niet alleen omdat het productiviteitsprincipe er ís, maar omdat ik er dagelijks gebruik van maak. Daardoor is het voor mij mogelijk om meerdere ballen in de lucht te houden. En als ze vallen, dan kan ik ze zonder paniek weer oppakken.

[bol_product_links block_id=”bol_529deeeec04c1_selected-products” products=”1001004005752454″ name=”David Allen – Getting Things Done” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

 

 

boekenkast Frank Meeuwsen
De boekenkast van Frank Meeuwsen

 

Wil jij je #Shelfie tonen? Doe mee via Twitter met de hashtag #shelfie!

Disclosure: de links van de boeken leiden via een affiliate-link naar naar bol.com. Waarom? Het onderhouden van deze site kost geld, en als je via een van deze links een boek besluit te kopen, geef je Lifehacking zonder dat het je iets extra’s kost een financieel steuntje in de rug. Uiteraard zijn alle boeken 100 % gemeende aanraders die de tipgever die aan het woord is eerlijk aanbeveelt. 

 

 

 

 

 

 

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

13 Comments

  • Paul
    Posted 06/01/2014 11:12 pm 0Likes

    Altijd leuk om zo ideeën op te doen en andere boeken te ontdekken. Geen foto maar wel een lijstje:

    1. 7 Habits of highly effective people – Stephen Covey
    2. How to win friends and influence people – Dale Carnegie
    3. Drive – Daniel Pink
    4. Made to stick – Chip & Dan Heath
    5. Tribes – Seth Godin

    • Frank Meeuwsen
      Posted 07/01/2014 10:40 pm 0Likes

      Mooie titels & aanraders Paul!

  • Marjolein
    Posted 06/01/2014 6:28 pm 0Likes

    Dank je wel Frank – niet alleen voor deze ‘kijk in jouw ziel’ maar ook dank aan jou & het team voor een heel jaar Lifehacking! Het zijn de fun momenten van mijn week! Als ik een Taak afheb, beloon ik mezelf met een leesmoment op de site. Fijn dat jullie doorgaan in 2014!

    • Frank Meeuwsen
      Posted 07/01/2014 10:40 pm 0Likes

      Dank je Marjolein!

  • Henri Koppen
    Posted 06/01/2014 9:39 am 0Likes

    Wat ik het “gevaar” vind van het linken van 1 boekensite is dat er op een gegeven moment het idee kan ontstaan dat de artikelen niet geschreven worden vanuit de lifehack gedachte, maar eigenlijk als doel hebben om iets over de link te schrijven. Ben zelf adviseur op het gebied van cloud computing, maar als ik geld zou krijgen van grote providers zou dat mijn onafhankelijkheid moeilijker te verdedigen zijn als ik veel over die providers schrijf. Maar goed, het is mijn gedachte, back on topic: (en gezien mijn #shelfie lees ik alleen nog maar digitaal, ofwel gebruik versus bezit).

    Ik heb veel gelezen en net als bij films heb ik wel favorieten maar niet echt een top X.

    Mijn vijf boeken die indruk hebben gemaakt:
    1) Silmarillion – Lord of the Rings heb ik drie keer gelezen, maar dit boek veel vaker en prikkelde veel meer mijn fantasie. Turin Turambar vond ik geweldig.
    2) Niet morgen maar nu – Wayne Dyer. Dit las ik toen ik negentien was en was voor mij een eye opener.
    3) Unlimited Power – Anthony Robbins Ik was net in de twintig en in de ban van multi-level marketing.
    4) Nicholas carr – The Big Switch – Het einde is wat slap, maar dit is wel het boek wat mij in mijn geloof van cloud computing versterkte.
    5) De Bijbel – Niet omdat ik gelovig ben, maar omdat het kon heb ik hem van kaft tot kaft gelezen. Bizar dat zo’n boek zo’n invloed heeft en snap er nog werkelijk niets van. Ook dat dit “boek” pas 180 jaar naar Christus is samengesteld op discutabele wijze…

    • Frank Meeuwsen
      Posted 07/01/2014 10:39 pm 0Likes

      Henri, dank voor je lijst! Mooie titels, mij niet allemaal even bekend en dus interessant. We schrijven inderdaad artikelen in opdracht voor adverteerders, maar die benoemen we altijd netjes als advertorial. In dit geval is de keuze voor Bol omdat ze een goed partnerprogramma hebben én een breed aanbod.

  • Henri Koppen
    Posted 05/01/2014 10:42 pm 0Likes

    Hier is mijn shelfie
    https://twitter.com/Henrikop/status/419769742506090496

    Beetje flauw, maar vind het concept ook niet erg leuk. Wel grappig als je de keuze van de foto bekijkt, want er zit een bewuste keuze achter *welk* stuk je van de boekenkast (die duidelijk veel groter is) laat zien. Wat wil je uitstralen? Wat wil je laten zien?

    “Here comes everybody” vond ik overigens een heerlijk boek om te lezen. Inzichten en vermaak, maar overigens weinig praktische waarde, maar dat is ok.

    Wat betreft de links naar bol.com heb ik wel een aanmerking. Dit doet me denken aan het begin van 2000 toen kleine websites ook vroegen om op de links van je sponsor te klikken. Wat ik er niet sterk aan vind is dat je kiest voor de links naar bol.com terwijl het veel waardevoller zou zijn als je de links naar een site zet waar het boek het goedkoopste is (99% kans dat dit niet bol.com is), daarmee creëer je waarde en stel je het belang boven het belang van “deze site kost ook geld”. Ik snap de gedachte erachter wel, maar als je links van 1 boekenwinkel gebruikt waar je toevallig affiliatie mee hebt dan verlies je in mijn ogen een stukje onafhankelijkheid.

    • Frank Meeuwsen
      Posted 05/01/2014 11:53 pm 0Likes

      Hi Henri

      Dank voor je kritische noten. Je hebt gelijk, mijn boekenkast is vele malen groter en ik moest een keuze maken. Dit is de sectie waar de meest verschillende titels staan (sprookjesboeken, reisgidsen en zakelijke boeken) maar ik had net zo goed mijn Suske en Wiske verzameling kunnen laten zien of mijn verzameling Waves uit begin jaren ’90. het is een keuze inderdaad.
      Ik ben wel benieuwd naar jouw top 5 boeken. Welke titels hebben jou geinspireerd? Laat het ons weten!

      Je opmerking over onafhankelijkheid en een link naar Bol.com is mij niet helemaal helder. Ik zie niet in waarom we minder onafhankelijk zouden zijn door naar deze affiliate te linken.

  • Edwin
    Posted 03/01/2014 4:55 pm 0Likes

    Ik heb geen boekenkast. Ook nooit gehad. Wat nu? Ik denk dat boeken meer vertellen over een periode van een persoon dan over de persoon zelf. Een mens is namelijk best wel aan veranderingen onderhevig. Interesses veranderen ook.

    • Janine Sterenborg
      Posted 03/01/2014 6:25 pm 0Likes

      Dat is zeker waar Edwin. Alles is aan veranderingen onderhevig, en dat maakt de momentopnamen juist interessant.
      Zonder een boekenkast kun je natuurlijk geen shelfie delen, dus laat je vooral inspireren door de shelfies van anderen!

Comments are closed.