#Shelfies: de boeken top 5 van Roos van Vugt

thumbnail ShelfieHet woord van 2013 was “Selfie”. Maar het is inmiddels 2014 en tijd voor een nieuw woord. Wij stemmen voor de Shelfie! Geen egocentrische kiekjes van jezelf maar een kijkje in je ziel ofwel je boekenkast. Je boekenverzameling liegt niet, die laat zien wie je echt bent. Wij zijn benieuwd, naar de top 5 inspirerende boeken van Lifehackers en onze lezers. Op vrijdagmiddag krijg je een kijkje op de boekenplanken. Vandaag aan het woord: Roos van Vugt van Social Embassy

Roos van Vugt is gek op mensen, media, technologie en communicatie. Deze passies zijn verenigd in haar baan als social strategist bij Social Embassy, het grootste social media adviesbureau van Nederland. Zij vertelt graag over kracht van social media en de traagheid van cultuurverandering. Maar bovenal: hoe bevlogen social media goed kan zijn voor een organisatie. Roos is verder nog te vinden op Twitter en Google+.

De boeken top 5 van Roos van Vugt:

Douwe Draaisma – Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt

Tijdens mijn studie NLP kreeg ik een tip van een goede vriend om dit boek te kopen.  Het zoemt in op alledaagse vragen. Hoe kan het dat je een liedje uit 1997 nog steeds associeert met de eerste keer dat je een gooi- en smijtruzie met je liefde had. Waarom hebben we zo’n feilloos geheugen voor krenkingen? En deja-vu’s, hoe werken die? Douwe Draaisma beschrijft dit soort associaties en andere eigenaardigheden van het menselijk autobiografisch geheugen.

[bol_product_links block_id=”bol_52ce9aa4d6c25_selected-products” products=”1001004001323214″ name=”Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt” sub_id=”shelfie Roos van Vugt” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Purple Cow – Seth Godin

Ook al door Frank Meeuwsen zelf getipt. Ik heb het boekje gekregen van een getalenteerde stagiaire (Suzanne van Triest) toen ik nog bij Deloitte werkte. Ze vroeg me altijd een paarse koe te blijven… Gebruik van veel marketing voorbeelden, gecombineerd met basis marketing theorie en sterke opbouw van het betoog van Godin, maakt Purple Cow een interessant boekje. Hoe kun je als bedrijf je product of dienst onderscheidend neerzetten.

[bol_product_links block_id=”bol_52ce9ad587a84_selected-products” products=”1001004008187950″ name=”Purple Cow” sub_id=”shelfie Roos van Vugt” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

De Conversation Company – Steven van Belleghem

Van Steven zelf gekregen. Iets te veel cases achter elkaar ‘geplakt’ en niet verassend. Maar dit boek moet je gelezen hebben als je binnen je bedrijf of aan bureauzijde verantwoordelijk bent voor social media. Punt.

[bol_product_links block_id=”bol_52ce9b0ac81b9_selected-products” products=”9200000000032242″ name=”De Conversation Company” sub_id=”Shelfie Roos van Vugt” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Steve Jobs De biografie – Walter Isaacson

Deze man heeft voor mij de meest aansprekende management wijsheden neergezet als: ‘stay hungry, stay foolish’. Wat zijn de drijfveren van iemand achter zo’n succesvol bedrijf als Apple?? Het boek laat een heftige vent zien, die keihard werkt, egocentrisch en genadeloos is. Eigenlijk een ontzettende klootzak. Daardoor des te boeiender het boek gelezen te hebben. Soms is het wat saai, ik heb niet alles even aandachtig kunnen lezen. Een van zijn meest epische quotes is echter te mooi om hier nog een keer te delen:

Here’s to the crazy ones, the misfits, the rebels, the troublemakers, the round pegs in the square holes… the ones who see things differently — they’re not fond of rules… You can quote them, disagree with them, glorify or vilify them, but the only thing you can’t do is ignore them because they change things… they push the human race forward, and while some may see them as the crazy ones, we see genius, because the ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do.

[bol_product_links block_id=”bol_52ce9b338b91e_selected-products” products=”9200000005539686″ name=”Steve Jobs biografie” sub_id=”shelfie roos van vugt” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Execution – Larry Bossidy, Ram Charan en Charles Burck

Weer een kado, dit keer gekregen van Marc de Vries (nu CEO Twitter NL) toen ik wegging bij Monsterboard.nl en vertrok naar Madrid. De titel zegt eigenlijk alles al en ligt tevens heel dicht tegen hoe ik zelf het liefste werk: waarmaken wat je belooft. Het beschrijft welke prioriteiten organisaties moeten stellen om waar te maken wat ze beloven. Drie processen staan in het boek centraal: strategie, mensen, organisatie en vooral de samenhang tussen deze drie.

[bol_product_links block_id=”bol_52ce9b5eb58d8_selected-products” products=”1001004001687189″ name=”Execution” sub_id=”Shelfie Roos van Vugt” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

 

shelfie_Roos
Wil jij je #Shelfie tonen? Doe mee via Twitter met de hashtag #shelfie!
Disclosure: de links van de boeken leiden via een affiliate-link naar naar bol.com. Waarom? Het onderhouden van deze site kost geld, en als je via een van deze links een boek besluit te kopen, geef je Lifehacking zonder dat het je iets extra’s kost een financieel steuntje in de rug. Uiteraard zijn alle boeken 100 % gemeende aanraders die de tipgever die aan het woord is eerlijk aanbeveelt. 
Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

2 Comments

  • Henri Koppen
    Posted 17/01/2014 10:24 am 0Likes

    Douwe Draaisma – Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt

    Heb ik een dubbel gevoel bij. Aan de ene kant knap samengesteld en bedacht en origineel (ik merk dat ik toch wel vaak voorbeelden aanhaal), aan de andere kant weer wat langdradig, hoog “ja en?” gehalte. Het was geen boek waar ik vaak een “wow” gevoel bij had.

    • Roos
      Posted 17/01/2014 5:03 pm 0Likes

      @Henri was voor mij ook geen wow – maar heeft wel gezorgd voor, noem het ‘inzicht’, waardoor ik nu zaken anders benader.

Comments are closed.