Show Your Workflow – Thijs Niks (Bruns & Niks)

Vandaag deel 2 in de serie “Show your workflow”. Een serie gericht op de Mac, iPhone en iPad en hoe iemand deze apparaten gebruikt in zijn dagelijkse werk. Het zijn korte interviews die vol staan met inspiratie en informatie over de instrumenten van een professional en het kan je inspireren om je eigen werk beter te doen. Deze week: Thijs Niks.

Als interactieontwerper heeft hij meegewerkt aan een aantal bekende apps en websites zoals NRC Reader en de nieuwe website van Vrij Nederland. Daarnaast is hij een fervent gebruiker van Twitter waar hij voornamelijk interessante artikelen, quotes, video’s en ander materiaal deelt over technologie.

Wie ben je en wat doe je?

Foto Thijs NiksIk ben Thijs Niks en ontwerp digitale producten en services. Samen met Justus Bruns vorm ik ontwerpbureau Bruns & Niks en werken we aan huisstijlen en bijvoorbeeld de nieuwe Vrij Nederland website. Mijn andere bedrijf is Moop Media, waar we producten maken zoals de NRC Reader service. Dat doe ik vanuit Amsterdam en Brussel.

Mijn drijfveer is dat computers steeds meer dingen mogelijk maken, maar we nog niet doorhebben wat we daarmee kunnen doen. Computers en het internet zijn een terra incognita: ik zoek naar nieuwe dingen en bedenk hoe we die zo kunnen maken dat mensen het fijn vinden om ze te gebruiken. Het liefst maak ik dingen die minimale moeite kosten om te gebruiken, maar toch een glimlach kunnen geven omdat ze iets slims doen.

Hoe ziet je dagelijke workflow eruit, welke apps en tools helpen je hierbij?

Voor mijn werk gebruik ik een MacBook Pro retina (late 2013 model). Al jaren gebruik ik 13 inch MacBooks, omdat ik veel op pad ben en deze in elke tas passen en niet te veel wegen. Daarnaast heb ik altijd mijn iPhone 5s bij me, meestal mijn iPad Mini retina onder handbereik en zitten er een Google Nexus 5 en een iPhone 4 in mijn tas. Plus natuurlijk al de opladers die je daarvoor mee moet nemen. Ik heb deze set vooral omdat ik voor mijn werk op veel verschillende apparaten moet testen.

’s Ochtends check ik snel de notificaties op mijn telefoonscherm voordat ik onder de douche stap en tijdens het ontbijt neem ik het nieuws door op mijn iPad Mini. Ik las voorheen veel RSS feeds (altijd in Reeder), maar dat is volledig vervangen door Twitter (altijd via Tweetbot). Aangevuld met een vaste selectie websites: Daring FireballKottkeMarco Arment en soms Digg (die laatste is goed onder handen genomen door Betaworks).

Onderweg naar mijn werkplek luister ik vaak naar podcasts via de Podcasts app. Mijn favorieten zijn Accidental Tech Podcast, The Talk Show, This American Life, Planet Money, 99% Invisible, Radiolab, Freakonomics en Hello Internet.

Op mijn Mac heb ik altijd de volgende programma’s open: Mail (voor mijn 4 e-mailaccounts), OmniFocus, Messages, Telegram, Skype, Contacts, Calendar, iTunes, Notes, Soulver, Numbers, Safari, Chrome, Tweetbot en sinds kort Sketch in plaats van Illustrator. In de achtergrond draaien 1Password, Kuvva, Jumpcut, Creative Cloud, CapSee, Dropbox, Moom, Backblaze en Time Machine.

De apps die hiervan het meeste toevoegen voor mij:

OmniFocus: Sinds versie 2 zitten al mijn taken hierin. Zo’n 150+ taken over 25 projecten. Het zit goed in elkaar en wordt actief ontwikkeld. Uitstekende iOS app ook.

Numbers & Soulver: Deze heb ik altijd open. In Numbers zitten spreadsheets met vaste berekeningen voor bijvoorbeeld financiële planning. Soulver is mijn rekenkladblok om snel even een serie calculaties te doen.

Sketch: Een krachtige, maar toch gemakkelijke ontwerptool. Pure liefde voor deze app.

1Password: Ik onthoud bijna geen wachtwoord meer, want die zijn tegenwoordig allemaal 20 willekeurige tekens. 1Password bevat ze allemaal, zowel op Mac als iOS.

Foursquare: De vele aanbevelingslijsten en tips op Foursquare nemen de stress weg van het vinden van een leuke plek in een onbekende stad. Of een onbekende plek in een leuke stad.

Waarom heb je gekozen voor deze tools? Wat maakt ze zo goed?

Ik zal altijd eerst proberen of ik de standaard progamma’s van Apple kan gebruiken om mee te werken, omdat die meestal het best met elkaar geïntegreerd zijn. Daarom gebruik ik bijvoorbeeld nog steeds Mail (niet heel blij mee, vooral de Gmail ondersteuning is belabberd) en Messages (wat een puinhoop).

Voor mijn web browser switch ik vaak tussen Safari en Chrome. De vorige versie van Apple’s browser crashte bijna elke dag, maar de huidige versie is stabiel. Chrome gebruik ik voor websites die Flash vereisen (meestal YouTube), Hangout (daar wil ik heel graag een native app van die minder een puinhoop is dan Google+ en de iOS app) of wanneer ik anders Safari op moet starten en weet dat het herladen van de 30 tabs te langzaam zal zijn (ik heb altijd een paar dozijn websites open).

De programma’s waar ik blij van wordt zijn Calendar, Soulver, Numbers, Sketch, Jumpcut, CapSee, Keynote en TextMate. Wat ze gemeen hebben, is dat ze allen verschrikkelijk goed doordacht zijn of een probleem oplossen dat vaak voorkomt. Daarnaast zijn het ook ‘lichte’ programma’s: draaien snel, reageren goed, zijn flexibel.

Een terugkerende fenomeen voor mij is dat ik zoek naar services die ik kan gebruiken als extern geheugen. Instapaper bevat bijvoorbeeld alle artikelen die ik nog eens wil lezen, met IMDb houd ik bij welke films en series ik nog wil kijken, Goodreads bevat de lijst met boeken die ik nog wil lezen, Foursquare heeft mijn lijst met plekken die ik nog wil bezoeken, etc. Hoe meer ik ergens in kan zetten, hoe minder ik zelf hoef te onthouden en hoe makkelijker beslissingen voor mij zijn. Waar ga ik eten? Check Foursquare. Welk boek zal ik nu lezen? Er staat vast iets goeds in mijn Goodreads lijst. Ik verveel me: Instapaper bevat interessant tijdverdrijf. Deze lijsten groeien ook harder dan ik bij kan houden, waardoor er altijd wel een antwoord is.

Welke gedachte zit er achter je workflow? Pas je een bepaalde productiviteitstheorie toe? 

Voor mijn Getting Things Done workflow zoek ik nog erg naar de juiste tools. Met OmniFocus 2 kom ik een hele eind, maar nog steeds maak ik veel losse aantekeningen in mijn notitieboek of Notes. Een groot deel van mijn workflow is gebaseerd op e-mail: als iets nog ongelezen is, dan moet ik daar iets mee. Inbox Zero is daar ook al jaren niet gelukt, al ben ik er de laatste tijd wel dichtbij.

Ik probeer vaak nieuwe tools uit, maar ben lastig te overtuigen om ze daadwerkelijk te integreren in mijn workflow. Nieuwe tools pas ik vaak pas toe als iemand waar ik mee samenwerk een sterke voorkeur uitspreekt. Zo gebruik ik zowel Harvest als Toggl, omdat verschillende mensen verschillende voorkeuren hadden (for the record: Toggl is crap).

Dit was deel 2 van Show your workflow! Heb je zelf een workflow op de Mac of iOS en wil je delen? Stuur ons dan een mail, dan gaan we kijken of we je in de serie kunnen toevoegen! Binnenkort volgt deel 3.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

0 Comment

  • Avatar
    Douwe
    Posted 02/09/2014 12:23 pm 0Likes

    Fijne serie! Kijk uit naar deel 3.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: