Slaap je naar succes

Zoals Janine Sterenborg in een vorig artikel al schreef, is het hebben van een goede ochtendroutine belangrijk om de dag mee te beginnen. Maar ook in een solide nachtrust ligt de sleutel tot een succesvolle en productieve dag.

Slaap wordt in onze maatschappij ondergewaardeerd. Meer nog, een te weinig aan slaap is zelfs een statussymbool geworden, een teken dat men superdruk bezig is. Meetings worden stoer ingepland om 7:00 uur ‘s morgens en om 2:00 uur ‘s nachts komen er dan nog werkgerelateerde e-mails toe. De indruk wordt gewekt dat men ongelooflijk productief is. Niets is echter minder waar.

Slaap is een eerste levensbehoefte

Slaaptekort ligt aan de grondslag van slechtere prestaties. Een te weinig aan slaap zorgt voor een verminderde concentratie, een slechter humeur, intense vermoeidheid en een grotere vatbaarheid voor ziekte. Hoewel we denken dat we productiever zijn doordat er meer uren in een dag zitten, valt dit op het einde van de rit lelijk tegen. Dit is eigenlijk vrij logisch, aangezien slaap een belangrijke functie vervult: het bijtanken van brandstof voor de hersenen in de vorm van glycogeen. Slaap je niet genoeg, dan geraakt de voorraad niet voldoende aangevuld, met bovenstaande gevolgen. Slaap is, net zoals eten, een eerste levensbehoefte.

Niet alleen de lengte van de slaap is belangrijk (voor de meeste mensen varieert de ideale lengte tussen 7 en 8 uur), maar ook de kwaliteit. Tijdens een slaapcyclus doen zich 5 fases voor, die je in grote lijnen in 2 types kan onderscheiden: lichte slaap en diepe slaap. Voornamelijk in de diepe slaap treedt het revitaliserende effect op. Let wel, wanneer je in een diepe slaap door de wekker wordt gewekt, zal je je toch belabberd voelen.

There’s an app for that

Genoeg criteria om hiermee iets te doen, dachten de appmakers. Zowel voor iPhone als Android bestaan interessante apps die je slaappatroon in kaart brengen. Pardon?

Het principe is eenvoudig. Afhankelijk van de slaapfase waarin je je bevindt, ga je meer of minder bewegen: in lichte slaap draai je je regelmatig om, in diepe slaap lig je volstrekt bewegingloos. De app gebruikt de gyroscoop van de smartphone om deze bewegingen te registreren. Je legt het toestel naast je hoofdkussen en de rest van de nacht worden je bewegingen nauwkeurig opgevolgd.

Persoonlijk gebruik ik ‘Sleep as Android’. Deze app heeft naast het registreren van de slaapcycli nog een aantal handigheidjes:

  • Op basis van het uur waarop je moet opstaan, zal de app uitrekenen wanneer je best gaat slapen en je dan op dat tijdstip een seintje geven.
  • Wekken op het meest gunstige tijdstip: stel, je wil uiterlijk opstaan om 6:40u. Je kan een marge van bijvoorbeeld 40 minuten instellen. Vanaf 6 uur houdt de app dan in de gaten of je in lichte slaap bent en maakt je vervolgens wakker. Gevolg is dat je uitgerust je dag kan beginnen.
  • Praat je in je slaap? Of je snurk je? De app heeft de mogelijkheid om ‘nachtelijke geluiden’ te registreren. ‘s Morgens kan je blozend dan nog ‘s beluisteren wat je die nacht allemaal uitgespookt hebt.


Op basis van de statistieken kan je ook kijken wat er zoal invloed heeft op je slaappatroon. Zo heeft alcohol bijvoorbeeld een negatief effect op de hoeveelheid diepe slaap.

De boodschap is eenvoudig: zorg ervoor dat je voldoende slaapt, en waak erover dat je slaap kwalitatief in orde is. Dit is een belangrijke voorwaarde voor een productieve dag.

 

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

11 Comments

  • Dennis Witjas
    Posted 01/04/2013 9:30 pm 0Likes

    Ik heb een tijdje sleepcycle geprobeerd. Maar ook kritisch gekeken naar de resultaten. Ik had ook de fabrikant gevraagd hoe ze nu berekenen of ik een goede of minder goede nachtrust zou hebben.
    Er kwam daar geen onderbouwing van hun berekeningen.
    Ik dan ook zo mijn twijfels aan de waarden die er gemeten worden.
    Ook in deze bespreking wordt er niet op deze waarde bepaling en interpretatie ingegaan. Dat vindt ik jammer. Ik kan ook nergens op internet vinden dat je beter zou slapen met meer diepere slaap of minder pieken in de statistieken etc.

    Als iemand hier meer over weet zou ik het graag weten. Tot die tijd geen sleep-app voor mij meer.

  • www.lijstjes.info
    Posted 01/04/2013 11:00 am 0Likes

    Beste Renaat, heb je ook tips voor apps uit de Apple Store die het beste werken om je cyclus te bekijken?

    • Renaat Toppets
      Posted 01/04/2013 11:19 am 0Likes

      Ja hoor, neem ‘ns een kijkje op http://goo.gl/IZlDL .”Sleep Cycle alarm clock” is het Apple-equivalent van de hierboven beschreven app. Verder is er ook een interessant artikel op Mashable over slaapgerelateerde apps: http://goo.gl/7E4Ef Slaapwel!! 😉

  • Martin
    Posted 27/03/2013 11:36 pm 0Likes

    Ooit eens begonnen met Sleepcycle, maar na twee weken uitgezet, want ik werd er onrustig door. Misschien zelfs door straling. ’s Ochtends meteen kijken wat de resultaten waren. Ik wilde zo’n nacht met zo min mogelijk pieken. Balen als je er ’s nachts uit moet voor het toilet 😉
    Ik ben van mening zelf te achterhalen waardoor ik wel of niet goed slaap. Na een heftig vergaderavondje moet ik eerst even een no-brainer doen, zoals tv kijken, of een vreselijk saai boek lezen. Of – en dit lukt mij bijna nooit – de computer een halfuur van te voren uitzetten.
    M.i. is routine is het belangrijkst, waarvan je niet te veel moet proberen af te wijken.

  • Wouter
    Posted 27/03/2013 9:53 pm 0Likes

    Goede bijdrage van Lisette!! Te weinig aandacht wordt er tegenwoordig besteedt aan het risico van straling (o.a.) in de slaapkamer en de gevolgen hiervan op de langere termijn….
    Uiteraard zijn er ook nu weer genoeg mensen te vinden die met andere onderzoeksresultaten schermen terwijl er nu al zoveel signalen zijn dat straling van UMTS/mobiele te./WIFI ? DECT telefonie etc.erg ongezond voor de mens is. En hoe nodig is het nou werkelijk dat het gros van de kinderen tegenwoordig met de mobiel op het hoofdkussen slaapt? Als de voorgestelde app dus functioneert met de mobiele telefoon op de vliegtuigstand (offline) dan zeg ik probeer deze app, en neem de adviezen van Lisette serieus. Maar als deze app dus alleen online werkt dan zou ik hem persoonlijk niet gebruiken want voordat je het weet “is de oplossing is erger dan de kwaal”…

    • Renaat Toppets
      Posted 27/03/2013 10:08 pm 0Likes

      Fijn dat je reageert, Wouter. De app werkt wel degelijk in vliegtuigstand, meer nog, van zodra je ‘m activeert, komt ie zelf vragen om je smartphone offline te zetten. Eén van de functionaliteiten van de app is ook slaapadvies (deels op basis van de statistieken, deels algemene raadgevingen). Echt wel interessant om deze suggesties te lezen 🙂

  • Lisette Goddrie
    Posted 27/03/2013 1:13 pm 0Likes

    Super leuke app om eens je slaapcyclus te bekijken! Maar ook belangrijk voor een goede nachtrust is geen straling van mobiel. Keer checken echt geen probleem maar die straling van mobiel liever niet in de slaapkamer. Draai je echt veel in je slaap dan is een matras met drukverlagende eigenschappen (lees: Tempur) ook een aanrader!

    Tijdens de nachtrust is het van belang zo min mogelijk stralingsbronnen in de directe omgeving te hebben. De nachtrust is bedoeld voor rust en herstel van het lichaam. Het is juist dan extra belangrijk dat dit ook daadwerkelijk kan en dat het lichaam niet wordt gestoord door stralingsvelden. Daarnaast lijkt het lichaam tijdens de slaap extra “vatbaar” voor straling. Ook ligt het lichaam voor een groot aantal uren (gemiddeld slaapt een mens 6 tot 8 uur per nacht) in dezelfde ruimte en staat dus voor lange tijd bloot aan de aanwezige straling,. Dat de slaapkamer een “stralingsschone” ruimte is daarom van groot belang.

    Met de volgende maatregelen is straling in de slaapkamer eenvoudig te beperken:

    – Laat je mobiele telefoon buiten de slaapkamer
    – Kijk televisie in een andere kamer dan de slaapkamer
    – Verplaats de wekkerradio weg van het hoofdeinde van je bed
    – Haal waar mogelijk stekkers uit stopcontact in slaapkamer
    – Neem geen elektronisch verstelbaar bed of waterbed
    – Verwijder een eventuele elektrische deken

    • Slaaptijd
      Posted 27/03/2013 3:36 pm 0Likes

      Een goed waterbed met een keramisch verwarmingselement heeft een nog nauwelijks meetbaar elektromagnetisch veld. Geen enkele reden om niet voor een waterbed te kiezen dus. Zelfde voor verstelbare bedden. Als je een goed verstelbaar bed koopt zoals bv tempur, zit er een netspanningsvrij schakelaar op. Alleen bij het omhoog/omlaag zetten loopt er stroom door het apparaat, en is er sprake van een elektromagnetisch veld.

  • symptomen overspannen
    Posted 27/03/2013 1:02 pm 0Likes

    Ik hoor steeds vaker mensen over deze app praten, wordt misschien tijd om binnenkort eens een smartphone aan te schaffen, zodat ik deze app kan uitproberen…

    • Renaat Toppets
      Posted 27/03/2013 7:46 pm 0Likes

      Ik gebruik ‘m al een tijdje en het leuke is dat je je ook veel bewuster wordt van alles wat invloed kan hebben op je slaappatroon. Chips en bier ’s avonds op de bank geeft bijvoorbeeld +/- 20% minder diepe slaap dus daar ben ik dan ook mee gestopt 😉

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: