Als je snel (tijdelijk) wilt weten hoeveel een aantal cellen bij elkaar opgeteld zijn, kun je natuurlijk een formule gebruiken. Vaak is mij dat te veel werk en helemaal niet nodig, zeker als ik alleen snel even wil weten hoeveel dat bij elkaar is.
Mr. Excel
Jaren geleden leerde ik van Mr. Excel dat als je met je muis een aantal cellen markeert, dat dan rechts onderin je scherm de som van die cellen staat. In dit plaatje is de som van de geselecteerde cellen 380. Ik gebruik Excel dagelijks sinds 1991 (daarvoor was het Lotus 123) maar tot een paar jaar geleden kende ik deze truc niet.
Meerdere losse cellen selecteren
Meestal selecteer je met je muis een deel van een kolom of een groepje cellen waarvan je het totaal wilt weten, maar je kunt ook verschillende losse cellen aanklikken door je [Ctrl] toets ingedrukt te houden terwijl je iedere specifieke cel aanklikt die je in de optelling wilt meenemen.
Niet alleen de som maar ook andere berekeningen
Als je met je rechter muistoets op het antwoord rechts onderin klikt kun je instellen of je de som wilt of het gemiddelde, het aantal cellen, de minimum of de maximum waarde etc.
Permanent (wel met een formule)
Als je niet tijdelijk maar permanent ergens de som van een aantal cellen wilt hebben ga je natuurlijk gewoon op de cel staan waar je het antwoord wilt hebben en druk je op het Sigma (Σ) teken in de werkbalk. Daarna kun je een aaneensluitende reeks cellen selecteren, of losse cellen door eerst de [Ctrl] toets in te drukken (en ingedrukt te houden) terwijl je op de verschillende cellen klikt).
Ik gebruik dit handige trucje bijna dagelijks!
EF
Ik heb deze functie veel gebruikt, maar nu is hij ineens verdwenen….Heeft iemand een oplossing?
ik
ik wil zo graag weten hoe je 5 getallen van 6 cijfers bij elkaar oprekent zonder rekenmachine, heel snel… binnen een halve minuut ofzo. we krijgen een hoger cijfer voor een eindtoets als we dat weten na de vakantie. xD
waagstuk
ha ha ha ha ha
Basis Excel voor dummies…
allard
Best goede tip, ondanks zeikreacties hier. Ik heb met 10 verschillende adm. tools te maken, en ken ze dus niet 1 voor 1 op dit soort detail niveau. Dank voor de tip, zal er best vaak gebruik van maken.
Rimjob
Zeker wel nuttige info, waarschijnlijk komen de negtieve reacties van gebruikers die idd, zoals Hetty al schrijft met Excel zijn begonnen. Ook ik ben net Lotus gestart, en veel “Handigheidjes” ken ik ook niet.
Neemt niet weg dat ik misschien complexere formules inelkaar frutsel dan de “kortzichtige Alwetende handigheids-experts”.
Ik hoop ook dat zij niet in de ondersteunde IT werken..
Robert Ilbrink
Ik wil graag die mensen die leuke reacties hebben geplaatst bedeanken en die gene die “het allemaal al weten” en dat overduidelijk moeten laten blijken, er op wijzen dat ik dit ZELF al jaren gebruik, net zoals jullie .
Ik heb dit geschreven omdat ik in mijn consulting/training werk merk dat er veel (andere) mensen zijn die met Excel werken en dit trucje NIET kennen.
Robert
Kees
Goeiemoggel, wordt er ook eentje wakker zeg. De schrijver heeft zich vast jaren afgevraagd wat het toch zou betekenen als er som=xx staat…
Hetty
In oudere versies van Excel was deze handigheid niet opgenomen. Het is niet zo vreemd dat iemand die vanuit Lotus123 overgestapt is naar excel van versie x naar versie y etc. sommige handigheidjes niet kent. Iemand die later instapt leert dat echter wel meteen! Tip: kijk regelmatig eens een cursusboek van iemand door!
Hetty
Leip
Tjeemig de pemig, wat een eyeopener….. Niet echt een tip, dit zijn toch wel basiselementen van Excel, als je dat al niet weet….
Je kunt zelfs meerdere tabbladen openen!!!!
laurens westmaas
ik zal dit trucje niet meer dan een paar keer per week kunnen gebruiken, maar als “senior” verwonder ik me elke keer weer over, dat er vaak zo veel méér kan dan een gemiddelde privé-gebruiker weet.
ik zal ‘t artikel mailen aan een paar kennissen, die er vaker gebruik van zullen maken.
dank voor de tip.
Stephan Kuipers
Bedankt voor de tip.
Ik maak zelf gebruik van 2007 versie.
Daarin zie je gelijk het gemiddelde, aantal en som
Tevens bedankt aan Jeroen:
Ook zijn tip is handig.
Jeroen
Er is nog een andere manier om snel som-formules in Excel te zetten. Selecteer de cellen waarvan je de som wilt weten. Druk vervolgens op Alt+= en Excel zet de som van elke kolom eronder. Alleen als je een enkele rij cellen selecteert wordt de som rechts van die selectie gezet.