Social media inzetten om je presentatie te boosten

Het geven van een lezing of presentatie is een krachtige manier om een boodschap over te brengen. Inzetten van social media kan een goed verhaal enorm boosten en de presentator helpen bij zijn personal branding als expert.

Met het doorlopen van dit stappenplan bereik je meer mensen, meer discussies en krijg je extra achtergrondinfo van het publiek. Randvoorwaarde is wel dat de doelgroep van de lezing enigszins online minded is en het event ook aanwezig is binnen de social media.

congres

Wanneer werkt dit stappenplan:

Als er een duidelijk en inspirerende boodschap is

De presentatie visueel klopt

De presentatie vaardigheden van de spreker goed zijn

Wanneer werkt dit stappenplan niet:

Als de doelgroep totaal niet online minded is

Als het event geen online aandacht krijgt

Als de spreker niet zelf actief is binnen social media

Social media tijdens je presentatie in 10 stappen:

  1. Voorbereiding (wat wil je bereiken, wat is je doel)
  2. Voorbereiding (verzamel de benodigdheden)
  3. Voorbereiding (je presentatie social proof maken)
  4. Voorbereiding (ontdek en vergroot je online luisterpubliek)
  5. Voorbereiding (agendeer tweets voor tijdens je presentatie)
  6. Voorbereiding (schakel je vrienden / collega’s in)
  7. Uitvoer (Tijdens de presentatie zelf)
  8. Evaluatie: (Zeer kort na de presentatie)
  9. Evaluatie: (Evalueer ná de presentatie)
  10. Evaluatie: (De nazorg)

 

1. Voorbereiding (wat wil je bereiken, wat is je doel)?

Bedenk vooraf goed wat je wilt bereiken.

  • Welke actie wil je dat de mensen ondernemen na jouw presentatie
  • Wie wil je bereiken naast het publiek in de zaal, wie is je doelgroep.

 

2. Voorbereiding (verzamel de benodigdheden)

  • Een twitter account & LinkedIn evt. FaceBook
  • Een bit.ly account (meten van je links)
  • De #hashtag van het event
  • De twitternamen van aanwezigen
  • Een presentatie met (Powerpoint) op Slideshare met daarin:
    • prikkelende stellingen & conclusies (max 140 tekens) hopelijk wordt het opgepikt en gedeeld
    • visueel aantrekkelijk
    • Slide met duidelijke conclusie
    • Je twitter naam
    • Notes onder de dia’s met aanvullende tekst
    • Hyperlinks naar relevante onderdelen op je website
  • Een aantal (twitter) vrienden die je willen RT’en of discussie willen voeren
  • Een tweets scheduler, bijvoorbeeld Crowdbooster, gratis invite via http://bit.ly/CBlifestreamen (meer info Crowdbooster)

 

3. Voorbereiding (je presentatie social proof maken):

  • Zorg dat je verhaal staat als een huis, zoek contact met je woordvoerder / collega’s, toets daarna of je moeder het ook begrijpt
  • Zorg dat je presentatie in ieder geval bevat:
    • prikkelende stellingen & conclusies (max. 140 tekens), worden vaak geretweet
    • visueel aantrekkelijk + grote teksten (ivm foto’s genomen door mobieltjes die bezoekers uploaden)
    • Je twitter naam (mensen gaan je zoeken tijdens de presentatie als ze afgeleid zijn)
    • Notes onder de dia’s met aanvullende tekst (kun je tijdens de presentatie naar verwijzen, zorgt voor meer wil om je powerpoint nog een keer na te lezen)
    • Hyperlinks naar relevante onderdelen op je website (is goed voor de linkwaarde voor je website,
      • link bij voorkeur niet naar de homepage en niet op je merknaam,
      • Link wel naar een pagina dieper in je website met een woord waarop je wilt ranken
  • Upload je presentatie op je eigen of bedrijfs Slideshare account, daarmee wordt hij eenvoudig deelbaar

 

 

4. Voorbereiding (ontdek en vergroot je potentiële luisterpubliek)

  • Probeer contact te leggen met de tweeps waarvan je weet dat ze naar het congres gaan, luister naar wat ze zeggen en reageer daar op
    • zoeken op de hashtag van het event in search.twitter.com
    • zoeken op de naam van het event in search.twitter.com
    • door het te vragen via twitter met #durftevragen
    • door op de site te kijken of er een deelnemerslijst staat
    • Vertel ze dat je gaat spreken, wellicht vergroot dat het aantal aanwezigen, bijvoorbeeld wanneer er paralel sessies zijn

 

5. Voorbereiding (agendeer tweets voor tijdens je presentatie)

  • wout automessage cmscongresDaar zijn meerdere tools voor, Tweetdeck of  bijvoorbeeld Crowdbooster
  • Zorg dat ze meetbaar zijn, maak daarvoor een account aan op bit.ly
  • De tweets moeten in ieder geval bevatten
    • #hashtag van het event
    • Herkenbaar als automatische message
    • RT baar zijn, dus bij voorkeur korter dan 120 tekens, dan valt er geen boodschap weg

 

6. Voorbereiding (schakel je vrienden / collega’s in)

  • Informeer mede twitteraars vooraf (bij voorkeur via DM),
    • vraag ze of ze je [automessage] willen RT’en
    • Of ze de discussie willen voeden, vragen beantwoorden
    • Of ze vooral de #hashtag willen gebruiken (steeds meer seminairs laten de twitterstream van de #hashtag zien in de zaal)
  • Informeer voor jouw bekende bloggers over de presentatie (via DM, noem het preview). Zij kunnen je presentatie makkelijk embedden binnen hun blog

 

De uitvoer

7. De uitvoer: De presentatie zelf

Naast het houden van een goed verhaal, houdt hier rekening mee:

  • Vertel vooraf dat je presentatie online staat, meeschrijven niet nodig is want in de notes staat aanvullende uitleg
  • Noem of laat je twitternaam in beeld komen
  • Noem dat er tijdens je presentatie een aantal links op je twitterprofiel staan
  • één van je vrienden kan ook tweeten: “@persoon is gestart met zijn presentatie, ben benieuwd ”
  • Eventueel kun je met de gastheer afspreken dat vragen ook via twitter gesteld kunnen worden…. Vertel dat dan aan je publiek.
  • Sluit af met een link naar je social media profielen en de plek van je presentatie. Bit.ly biedt de mogelijkheid aan om mooie urls te maken, bijvoorbeeld http://bit.ly/cmscongres

De evaluatie

8. De evaluatie: Zeer kort na de presentatie:

Naast het beantwoorden van de vragen uit de zaal

  • Check kort na je presentatie de twitterconversatie die is ontstaan & reageer daar op.
  • Ga mensen volgen die ook tijdens het congres zijn geweest, vraag of ze je presentatie hebben gezien, wat ze er van vonden
  • Plaats je Slideshare presentatie op LinkedIn en/ of Facebook

 

9. De evaluatie: Evalueer ná de presentatie de statistieken:

Beoordeel wat er goed is gegaan, vraag feedback aan de aanwezigen in de zaal en online:

  • Bereik van jouw tweets ( met Crowdbooster of Tweetreach)
  • Aan de hand van het aantal views, embeds, downloads, comments op Slideshare:
  • aan de hand van de clicks op bit.ly:

 

 

10. De evaluatie: De nazorg

  • Blijf in contact met de interessante twitteraars en bij een volgende presentatie wordt je bereik wellicht nog groter.
  • Sommige mooie tweets kun je markeren als favourite, veel nieuwe tweeps beoordelen je twitterprofiel mede daarop, later kun je sommige tweets gebruiken in je presentatie
  • Deel je ervaring en bedank je hulptroepen
  • Het is een inkopper, maar voor een volgende presentatie, gebruik de learnings en wordt beter!

 

Deze checklist & stappenplan downloaden:

Op Scribd is dit artikel als een handige whitepaper te downloaden.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

2 Comments

  • Wout van den Dool
    Posted 07/06/2011 8:42 pm 0Likes

    Ik ben wel benieuwd of je wat linkjes wilt delen… En of het werkte… Leuk om te horen dat je er wat aan had in ieder geval…

  • Stephan ten Kate
    Posted 07/06/2011 3:10 pm 0Likes

    Mooi overzicht van mogelijkheden, ik heb er graag gebruik van gemaakt tijdens mijn laatste event.

Comments are closed.