Tien manieren om je leven rustiger te maken

Onderstaand artikel is ook verschenen op Simplifylife. We plaatsen dit door met toestemming van de auteur

Onze levens zijn voller en hectischer dan ooit. Met de vakantie in het vooruitzicht (en voor daarna!) geven we je hierbij tien manieren die je zeker helpen je leven rustiger te maken…

  • Doe minder. Het lijkt een open deur, maar probeer nu echt eens te focussen op wat écht belangrijk is. En de rest los te laten. Laat ruimte tussen je verschillende taken en afspraken, zodat je niet van het een naar het ander hoeft te rennen.
  • Wees aanwezig. Probeer mindfull bezig te zijn met wat je doet. Als je merkt dat je aan het denken bent over iets dat moet gebeuren, iets dat al gebeurd is, of iets dat zou kunnen gebeuren, breng dan jezelf rustig terug naar het huidige moment. Focus op wat er op dit moment gebeurt. Op wat je doet, je omgeving, de mensen om je heen.
  • Zorg dat je niet bereikbaar bent. Zet regelmatig je iPhone, BlackBerry of andere mobiele apparatuur uit. Hetzelfde geldt voor je PC. Moeilijk! Maar alleen als je apparaten echt uit staan, heb je tijd en aandacht voor andere dingen. Voortdurend bereikbaar zijn, betekent voortdurend gestoord kunnen worden, of gespitst zijn op nieuw binnenkomende informatie. Daarmee maak je jezelf afhankelijk van anderen. Je kunt niet rustiger aandoen als je steeds je nieuwe berichten wilt controleren.
  • Focus op mensen. Te vaak brengen we tijd door met anderen, en zijn we er niet echt ‘bij’. We zijn er wel, maar denken aan alles wat we nog moeten doen. We worden afgeleid door apparaten, we luisteren niet echt want zijn al bezig met het formuleren van een antwoord. Probeer de tijd die je doorbrengt met anderen te gebruiken voor een echte verbinding.
  • Ga naar buiten. Denk eens na over de hoeveel tijd die je doorbrengt in huis, kantoor of in de auto. Probeer meer tijd buiten door te brengen. En dan niet met je mobieltje aan je oor, maar probeer er gewoon te zijn. Voel de wind door je haren, de regen op je gezicht en geniet van het groen van de bomen.
  • Eet langzamer. Langzamer eten betekent meer genieten. Elke hap proeven. Heeft ook voordeel dat je minder eten nodig hebt om je verzadigd te voelen.
  • Rij langzamer. Zo hard mogelijk rijden is een gewoonte geworden in onze snelle wereld. Maar meestal kom je er niet sneller door aan, en word je er alleen maar gestrest van. Rij dus langzamer, wees beleefd tegen je medeweggebruikers en geniet van het landschap. Een file lost ook niet op wanneer je gaat foeteren. Bel dat je later komt en relax.
  • Probeer de waarde te zien van simpele dingen. Vaak streven we naar meer en beter. Maar als je leert om het waardevolle te zien van kleine dingen, hoef je ook minder. Afwassen, de hond uitlaten, was opvouwen. Je kunt het zien als vervelend en zo snel mogelijk afraffelen. Als je de tijd neemt en probeert je aandacht erbij te houden, ontdek je vaak het plezier van het rustig en aandachtig dingen doen. De auto wassen met de kinderen wordt zo een feest.
  • Doe één ding tegelijk. Multitasken, het mag inmiddels bekend zijn, kan niet en levert alleen maar stress op. Focus op een ding tegelijk.
  • Adem. Als je voelt dat je tempo oploopt en de stress toeneemt, neem dan een pauze en adem diep in. Doe het nog eens. Voel de lucht in je lichaam komen, en de stress eruit gaan. Door te focussen op elke adem, breng je jezelf terug in het nu. Doe het nu maar eens.
Wat vind je van deze hack?
0Te gek1Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

10 Comments

  • Tim
    Posted 22/08/2009 10:37 pm 0Likes

    Ik vind het artikel erg ironisch daar het zonder tussenregels is geschreven en daardoor onrustig oogt. xD

  • Sven Heesterman
    Posted 30/07/2009 8:28 am 0Likes

    Alleen in de vakantie?
    Ga je ook alleen in de vakantie gezond eten, stoppen met roken en voldoende bewegen?

    Als dit je lijstje voor de vakantie is dan heb je de rest van je leven niet goed op orde…

    Nicole heeft het tenminste begrepen 😉

  • angelo
    Posted 29/07/2009 11:01 pm 0Likes

    wat betreft die adem;
    WEL op de buikademhaling letten;
    dus adem in, buik uit & adem uit, buik in.
    (de meeste mensen doen het andersom, let er maar eens op bij jezelf..)
    Alleen op deze manier krijg je optimaal rendement van een goede buik/flank-ademhaling….

  • Nicole
    Posted 26/07/2009 8:58 pm 0Likes

    Ook ik ben moeder van 2 kinderen, gescheiden en met een baan van 4 dagen, maar ik heb intussen wel geleerd dat je je eigen geluk op je kinderen uitstraalt. Dus ja, ook al lijkt het onmogelijk regel die tijd voor jezelf. En ik weet uit ervaring dat het wel kan.

  • Frank
    Posted 24/07/2009 9:23 am 0Likes

    @wiebke,

    Wacht niet met leven tot de kinderen het huis uit zijn, zelfstandig zijn of zoiets. Gebruik de tips om NU te genieten van het leven. Als ouder wil je alles meemaken met je kinderen maar neem soms de tijd voor de ouders van die kinderen (ja, daar hoor je zelf bij 😉 )

  • wiebke
    Posted 23/07/2009 5:26 pm 0Likes

    Niet geschikt voor moeders met drie kinderen. Daar zit geen ‘uit’ knop op . Die willen vooral dat je,’nog’ meer doet, vooral goed kunt multitasken, en alles moet uiteraard sneller.Even de tijd nemen? alles moet natuurlijk onmiddelijk. Dus geniet er nog maar even van, snelle jonge mensen zonder kids, want het kan echt nog veel drukker. Dat van dat adem halen is een hele aardige tip trouwens.

  • Sjef Kerkhofs
    Posted 19/07/2009 12:54 am 0Likes

    Leuke lijst Frank, weer even back to basic. Dit soort dingen zijn belangrijk om in de gaten te houden, zeker voor de jonge (over)enthousiaste honden onder ons (zoals ondergetekende :p).

  • Hilly
    Posted 17/07/2009 10:39 am 0Likes

    Ik ben dit al een tijdje aan het oefenen, bedankt voor deze reminder! Het leven wordt er inderdaad een stuk prettiger door!

  • Hester
    Posted 16/07/2009 12:16 pm 0Likes

    Wat ik zo grappig vind aan dit soort lijstjes, is dat het eruit ziet als een to-do list. Ben ik vandaag écht met mijn aandacht bij iemand geweest? Afvinken! 😉

    Als je niet werkelijk in staat bent om je terug te trekken uit de waan van je dag en je leven, heb je er voor je het weet weer een taak bij: je houden aan tien manieren die je leven rustiger maken. Het is een paradox, en wel een levenslange.

    Want met deze tien manieren kun je de rest van je leven toe. Iedere dag weer, keer op keer zul je kunnen vaststellen dat je toch weer te snel of te fout hebt gegeten, dat je kleine cadeautjes over het hoofd hebt gezien, dat je ergens boven bij het plafond ademhaalt. En natuurlijk zijn het dus uitstekende richtlijnen. Net als die andere tien… geboden 😉

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: