Tips om minder suiker te eten

Door veel suiker te eten loopt niet alleen je figuur maar ook je gezondheid gevaar. Vaak krijgen we zelfs meer suikers binnen dan we denken, omdat dit tegenwoordig in steeds meer producten verwerkt wordt. Met deze tips kun je minder suiker eten en gezonder leven.

Lees de etiketten

Suiker komt voor in gerechten en ingrediënten in allerlei soorten en vormen. Laat je daarom niet misleiden en lees de etiketten. De ingrediëntenlijst op een product is altijd dusdanig ingedeeld dat het eerste ingrediënt het meest voorkomt in een product. Staat suiker in de top 3? Dan weet je dat dit product niet bijdraagt aan je gezondheid. Suiker wordt overigens vaak onder vele schuilnamen op het etiket gezet. Let daarom op ingrediënten als fructose, siroop, dextrose, glucose, fructose-siroop en melasse.

Klaar met kant-en-klaar

In kant-en-klaarmaaltijden en sauzen zit vaak veel suiker, zout en conserveringsmiddelen. Ook in sappen en frisdranken van de supermarkt komen deze boosdoeners veel voor. Kook daarom zo veel mogelijk met basisingrediënten, zodat je precies weet wat er in jouw maaltijd zit. Ook fruitsappen maak je het best zelf. Houd er evengoed rekening mee dat er in fruit ook veel suikers zitten. In plaats van een sinaasappel uitpersen kun je de vrucht wat dat betreft beter in z’n geheel opeten, zodat je lichaam ook alle vezels binnenkrijgt.

Gebruik geen zoetmakers en light-producten

Jammer genoeg zijn zoetmakers en light-producten geen oplossing om je suikerinname te verminderen. In light-producten zitten zelfs vaak stoffen die  schadelijk voor je lichaam kunnen zijn. Daarnaast weet je lichaam niet goed wat het moet doen met stoffen die het niet herkent. Zo heb je helemaal niks aan hetgeen dat je eet of drinkt. Als je iets per se zoeter wilt maken, kun je het best honing of agavesiroop gebruiken.

Vervang het feelgood-eten

We grijpen allemaal weleens naar een zak chips of een bak ijs als we niet lekker in ons vel zitten. Dat komt doordat er bij de inname van suiker een stoot dopamine en endorfine vrijkomt. Dat zijn de hormonen waardoor we ons goed voelen – een pure beloning dus. Deze stoffen komen echter ook vrij bij het sporten, wat niet alleen veel gezonder voor je lichaam is,  maar ook voor je geest en huid.

 

 

Wat vind je van deze hack?
2Te gek1Leuk0Serieus?4Meh...2Stom

About Author

1 Comment

  • Avatar
    Eric
    Posted 30/10/2019 6:01 pm 0Likes

    Wat een kul artikel. Agave siroop en honing zijn net zo goed suikers. Door een lepeltje toe te voegen is het of je een schep kristal suiker toevoegt.

    En zoekmakers zijn de meest onderzochte stoffen (E nummers). De meeste zijn gebaseerd op eiwit moleculen en er is niets raars of schadelijks aan.

    Door dit soort blogs wordt er nogal wat onzin de wereld in geslingerd en mensen bang gemaakt.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: