Twitter als personal coach

bird_lists_banner

Twitter wordt inmiddels al door miljoenen mensen gebruikt voor van alles en nog wat. Mij helpt het om te volgen waar mensen binnen mijn netwerk mee bezig zijn, waardoor ze me op nieuwe ideeën brengen en dat is leuk. Een aantal weken geleden werd ik me bewust van een andere en waardevolle toepassing voor dit medium. Twitter helpt mij namelijk om persoonlijke doelstellingen te behalen.

Iedereen met wensen formuleert bij tijd en wijle ook doelen. Het leuke van een doel is, dat je wens een richting en een bestemming heeft gekregen. Het lastige van een doel, is om het vast- en vol te houden. De weg er naartoe is niet altijd even makkelijk en een doel raakt soms ook in de vergetelheid als je daarnaast met veel andere dingen bezig bent. Ik merk dat bij mezelf en hoor het ook vaak bij anderen.

Twitter kan je helpen bij het realiseren van doelen. Het principe is even simpel als doeltreffend. Stel, je hebt een doel, namelijk 10 kilo afvallen. Je hebt geen tijd of zin in de weight-watchers, je wil het ook niet telkens ter sprake brengen bij vrienden en al helemaal niet bij collega’s, maar het kost je wel moeite en je kunt wel wat hulp gebruiken. Je kan dan het volgende doen:

Elke week maak je een tweet met daarin je actuele gewicht, je vorderingen en je streefgewicht. Bijvoorbeeld: “De weegschaal zei vanochtend 96 kg, weer 2 kilo lichter. Streefgewicht 86 kg“. Dit doe je elke week, of om de 3 dagen, wat prettig werkt. Maak de intervallen niet te lang. Maak ook een tweet als je geen of negatieve vorderingen maakt. De eerste paar keer zijn misschien lastig en moet je iets overwinnen. Daarna ben je er aan gewend, net als je followers. En daarin zit de kracht.

Een vriend van mij twitterde afgelopen zaterdag: Just finished running. Every saturday one hour running with 15 other idiots. First time today. Already motivated for next week.Volgende week zaterdag wacht ik op zijn bericht en hij weet dat ook. Sterker nog, hij weet dat veel mensen in zijn netwerk volgende week op dit bericht zitten te wachten. Reken maar dat hij gaat.

Het mooie is dat deze informatie verder gaat dan alleen naar vrienden, want ook collega’s en ‘zakelijke’ followers lezen dit. Reken maar dat dit werkt. Je directe vrienden ‘vergeven’ je 6e mislukte poging om af te vallen wel. Voor mensen die wat verder weg staan en je dus minder goed kennen ligt dit anders. Die mensen zijn de ‘stok achter de deur’ en ik kan je verzekeren dat het werkt.

Ik heb mezelf drie weken geleden bevrijd van het roken. Mijn vrienden weten dat ik dit al lang wil en dat het tot nu toe steeds niet lukte.  Nu lukt het me wel omdat er een hele berg mensen deelgenoot zijn van mijn wens en dat geeft me kracht en doorzettingsvermogen. Soms krijg ik een berichtje van iemand ter ondersteuning en daar zitten hele goeie tussen, zoals deze: “Volhouden hè, nu komt het op je karakter aan, die vieze stinkpeuken zijn het niet waard! Roken is voor tokkies :-p“.

Om deze methode van personal coaching succesvol te kunnen gebruiken, moet je een paar dingen goed doen:

  • Kies 1 doel per keer dat je binnen je netwerk kenbaar maakt.
  • Het moet een specifieke persoonlijke doelstelling zijn. Helder, maar niet al te eenvoudig te realiseren. Hier geldt, hoe lastiger het doel te bereiken is, hoe meer interesse de mensen in je netwerk zullen tonen. Hoe meer interesse, hoe groter de kans dat je het doel bereikt.
  • Het doel moet binnen redelijke tijd te realiseren zijn. Na een aantal weken wennen mensen aan je tweets hierover en verliezen ze de aandacht.
  • Kondig het niet aan, maar begin gewoon met berichtgeving over wat je doet. De dagen daarna steeds weer een korte melding hierover. Mensen krijgen vanzelf door waar je mee bezig bent. Sommigen zullen de behoefte voelen om met je mee te leven, anderen niet. Het is belangrijk om het vrij te houden. Geef mensen niet de indruk dat je reactie van ze verwacht.
  • Gebruik positieve taal die je wens benadrukt en humor.
  • Bedank de mensen in je netwerk die je positieve feedback sturen.
  • Als je het doel hebt bereikt meld je dat en bedank je de mensen in je netwerk voor de directe en indirecte support die ze jou hebben geboden.

Door op deze manier met persoonlijke doelen om te gaan help je niet alleen jezelf, maar ook anderen. Ten eerste is het natuurlijk prettig als mensen je helpen om je wensen uit te laten komen. Maar er is een groot bijkomend voordeel. De mensen binnen je netwerk leren je op een andere, wezenlijke, manier kennen. Ze komen te weten waar jij belang aan hecht en dat je daar moeite voor doet. Voor een aantal mensen zul je een inspiratiebron zijn en weer anderen zullen je graag willen helpen. Misschien volgen sommigen je voorbeeld wel. Je voegt hiermee waarde toe aan je netwerk waardoor het aan kracht en cohesie wint.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

4 Comments

  • Frank Kooijmans
    Posted 23/03/2010 5:50 pm 0Likes

    Ik moet er wel om lachen: Twittercoaching is precies zoals het heet.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: