Twitter analyse met Crowdbooster

Enige tijd geleden kreeg ik via Twitter een invite voor Crowdbooster. Crowdbooster is een online nu nog in bèta zijnde, applicatie van Conversely, een in de lente van 2010 ontstane start-up. De online applicatie is ervoor gemaakt de verspreiding van jouw tweets te analyseren. Gezien de software prima bij mijn naam past, besloot ik eens te bekijken wat Crowdbooster allemaal inzichtelijk kan krijgen voor mijn Twitter account, @geertbooster.

De mogelijkheden van Crowdbooster

Als je inlogt met je Crowdbooster account, krijg je allereerst een dashboard te zien, waarin je al je analyses op kunt vragen:

crowdbooster

Zoals in het screenshot te zien is kun je met Crowdbooster diverse analyses maken over je Twitter gedrag:

●     Inzicht in verspreiding van je tweets: hoe doen mijn tweets het? (impressies)

●     Aanbevelingen geven wanneer je het beste je tweets de wereld in kan sturen, inclusief de mogelijkheid tot het plannen van deze tweets

●     Inzicht in de groei van volgers van je Twitter account

●     Wie zijn jouw meest invloedrijke volgers? (Influential Followers)

●     Wie retweeten het meeste jouw tweets? (Top Retweeters)

 

Inzicht in de verspreiding van je tweets (of: hoe doen mijn tweets het?)

Vanuit het Crowdbooster dashboard kun je gemakkelijk inzien hoe de verspreiding van je tweets is. In een grafiek, waarbij de X-as het aantal impressies weergeeft, en de Y-as de hoeveelheid retweets, zie je voor de door jou gekozen tijdsperiode (week, maand, alles in een, of een zelf ingestelde schaal) een cirkel staan. De grootte van de cirkel bepaalt de hoeveelheid replies welke je op de bewuste tweet hebt gehad.
In bovenstaand voorbeeld is bijvoorbeeld te zien dat een tweet welke ik verzonden heb over de uitzending van de voorronde van het ESF via UPC Digitale TV, tweemaal geretweet is, dat er tweemaal op gereageerd is, en dat deze tweet op deze manier 2.675 mensen heeft bereikt. Crowdbooster berekent de hoeveelheid bereikte mensen door het aantal volgers van de personen die het bericht hebben geretweet, op te tellen met de hoeveelheid volgers van jouw account. Concreet gezien meet Crowdbooster dus het theoretische aantal wat je met een tweet hebt bereikt, daar het op deze manier niet mogelijk is in te zien of een persoon de tweet ook daadwerkelijk heeft gelezen.

 

Aanbevelingen van Crowdbooster: wanneer kan ik mijn tweets het beste sturen?

In het Crowdbooster dashboard is een functie ingebouwd om je aanbevelingen te geven wanneer je het beste je tweet de wereld in kan sturen. In mijn geval (zie bovenstaande screenshot) zouden ik het beste vandaag om 12:00 uur, om 13:00 uur en om 15:00 uur mijn tweets kunnen sturen. Maar waarom dan? Crowdbooster heeft natuurlijk een grafische uitleg van deze analyse:

Uit de grafische representatie van de analyse gemaakt door Crowdbooster, blijkt dat rond 12:00 uur, 13:00 uur en 15:00 uur de personen die mij volgen het meest actief zijn. Hierdoor wordt de kans dat deze personen mijn tweets ook daadwerkelijk lezen, een stuk groter.

 

Inzichtelijkheid in de groei van volgers voor jouw Twitter account

Vanuit het dashboard kun je kiezen voor de optie ‘Follower Growth’, waar je inzichtelijk kunt krijgen hoeveel volgers je er bij hebt gekregen. Ook kun je het aantal tweets wat je verstuurd hebt, de hoeveelheid retweets, en de hoeveelheid mentions inzichtelijk maken.

Wie zijn jouw meest invloedrijke volgers?

Crowdbooster biedt je ook een inzicht over welke mensen, welke jou op Twitter volgen, invloedrijk zijn, en op wie je je dus moet richten om retweets van hen te krijgen. Mijn persoonlijke ervaring met deze functie is dat de hoogste waarden diverse nationale en internationale accounts zijn, zoals bijvoorbeeld @teletekst, of die bekende Nederlander die jou ook terug volgt.

 

Top retweeters

De laatste functie welke op dit moment in de beta versie van Crowdbooster zit is een analyse van jouw retweets van je Twitter account. Via deze optie in het dashboard kun je gemakkelijk zien wie jouw tweets geretweet heeft, en daarnaast hoeveel impressies deze persoon voor je heeft gerealiseerd. Op deze manier kun je altijd je top 3 even bedanken!

 

Betaalde versie

Het standaardpakket van Crowdbooster, genaamd ‘Personal’, is gratis. Voor 20 dollar per maand kun je je rapporten echter ook exporteren en hiermee dus integreren in bijvoorbeeld eigen gemaakte software.

Wil jij Crowdbooster ook eens proberen? Ik heb nog 5 invites voor Crowdbooster liggen. Reageer op dit artikel, en ik probeer de eerste vijf een invite te sturen, zodat je zelf ook eens kunt crowdboosten.

Dit artikel is geschreven door Geert Booster. Geert adviseert en beheert met Marketimedia een aantal unieke diensten in communicatie, marketing, social media en webcare. Daarnaast adviseert hij met Booster IT Consultancy klanten het totaalplaatje van hun IT infrastructuur: van projectmanagement in IT projecten, Het Nieuwe Werken, tot consolidatie en migratie van computer systemen. Is onder andere te vinden op Twitter: http://www.twitter.com/geertbooster

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

24 Comments

  • JeroenV
    Posted 28/09/2011 11:34 am 0Likes

    Voor wie nog een invite heeft, dan hoor ik het graag. Een ieder kan me bereiken via jeroenveldmeijer[at]live[punt]nl 🙂

  • Anneke Buitenhuis
    Posted 30/08/2011 4:37 pm 0Likes

    Wij maken ook gebruik van Crowdbooster maar hebben wat problemen en vertrouwen de data niet. Naar ons idee geeft hij niet de juiste aantallen weer. Bijvoorbeeld het aantal re-tweets worden niet juist weergegeven. (een tweet was 14x ge-retweet terwijl in het overzicht maar 1x staat) En een aantal tweets komen niet terug in de lijst How are my tweets doing.

  • Miriam Wesselink
    Posted 29/05/2011 2:39 pm 0Likes

    Als er nog een invite over is dan hou ik me daarvoor aanbevolen.

  • Stephan ten Kate
    Posted 27/05/2011 9:56 pm 0Likes

    Aan de ene kant een leuke tool om mee te experimenteren. Aan de andere kant toch wel beetje beperkt: als ik een tweet heb die ik ’s avonds verstuur en toevallig veel geretweet wordt, wordt mij gelijk aangeraden om andere tweets ook rond die tijd te sturen. Heb alleen de gratis versie gebruikt btw

  • Geert Booster
    Posted 27/05/2011 12:03 pm 0Likes

    Vanuit Crowdbooster heb ik ook nog een link gekregen voor 100 invites, dus voor een ieder die het graag eens zelf probeert: http://crowdbooster.com/signup/9b6eb0b5edfd94d52c97a7ce900dd978

    Ook Wout van den Dool heeft eerder nog een link gekregen van Crowdbooster, te vinden via http://bit.ly/CBlifestreamen. Ook daar zijn nog invites van over!

  • Wout van den Dool
    Posted 27/05/2011 9:05 am 0Likes

    Redactie-edit: één keer linken naar je blog mag, twee keer is onzin.

  • Wout van den Dool
    Posted 27/05/2011 9:00 am 0Likes

    Onderaan dit artikel van een maand geleden staat een invite link, goed voor 200 personen… http://www.lifestreamen.nl/2011/03/verbazingwekkende-diepgaande-inzichten-je-twitter-gedrag-met-crowdbooster/

  • Ricky Yean
    Posted 26/05/2011 11:25 pm 0Likes

    Geert – thanks for the review. Let us know if we can help with anything. We also appreciate feedback on how we can make our application more useful. Enjoy using Crowdbooster!

    – Ricky
    CEO, Crowdbooster.com

  • Niels Gouman
    Posted 26/05/2011 3:11 pm 0Likes

    Ik heb ook nog 3 invites over, val me maar even lastig op Twitter @NielsGoumanals je er 1 wilt 🙂

    – Niels Gouman

  • Miracle
    Posted 26/05/2011 11:41 am 0Likes

    Goedemorgen, wat een interessante tool. Als er nog invites te vergeven zijn, houd ik me aanbevolen. Groeten, Miracle

  • Mark Monster
    Posted 26/05/2011 11:29 am 0Likes

    Thanks Geert. Het duurt even voordat alle statistieken zijn bepaald, maar het geeft zeker interessant inzicht.

  • Thom Snoeren
    Posted 26/05/2011 11:28 am 0Likes

    look & feel looks & feels good, Geert
    pls, keep me up 2 date
    grtz!
    thoM

  • Geert Booster
    Posted 26/05/2011 10:53 am 0Likes

    @Pieter2frank: Invite verstuurd!

    @MarkMonster / @ Macnikki / @Hans stuur me even een Twitter DM of mailtje met je e-mailadres (geert [at] marketimedia [punt] nl )

    Daarmee zijn mijn invites op, wellicht kan Henri of andere lezers nog verder helpen 🙂

  • Sylvia
    Posted 26/05/2011 10:49 am 0Likes

    Dit zou ik nou eens heel erg graag willen proberen! Dit lijkt me een analyse-tool die heel erg handig kan zijn voor mij. Ik probeer namelijk ontzettend veel mensen te bereiken voor een “goed doel”, maar ben niet echt handig in het in kaart brengen van hoe ik zou moeten beginnen. Ik hou me dus van harte aanbevolen voor een invite!

  • Merijn Kegel
    Posted 26/05/2011 10:48 am 0Likes

    Als iemand nog een invite heeft, heel graag: merijn[at]webalist[punt]eu.

    Thanks!
    Merijn

  • Wijbrand Schaap
    Posted 26/05/2011 10:47 am 0Likes

    Lijkt me tof om te proberen. Maar ik ben geloof ik al te laat. Anyways: interessant tooltje.

  • Henri Koppen
    Posted 26/05/2011 10:42 am 0Likes

    Als invites op zijn, heb ik er ook nog een paar 🙂

    henri@henrikoppen.nl

    Heb te weinig activiteit om een zinvolle analyse te doen, maar is erg waardevol!

  • Chrisvdberge
    Posted 26/05/2011 10:29 am 0Likes

    Ziet er interessant uit, zou het graag eens zelf uitproberen 🙂

  • Ernst
    Posted 26/05/2011 10:28 am 0Likes

    Ook ben geïnteresseerd om Crowdbooster te proberen, thnx!

    Groet,
    Ernst

  • Hans
    Posted 26/05/2011 10:24 am 0Likes

    Lijkt me een handige tool.
    Ik ben wel geinteresseerd in een invite.

    gr
    Hans

  • Macnikki
    Posted 26/05/2011 10:21 am 0Likes

    Ik wil deze ook dolgraag proberen! Ben erg benieuwd naar de ‘gebruiksvriendelijkheid’ ervan!

  • Mark Monster
    Posted 26/05/2011 10:20 am 0Likes

    Klinkt interessant. Ik wil Crowdbooster wel eens proberen.

  • pieter2frank
    Posted 26/05/2011 10:07 am 0Likes

    Ik wil Crowdbooster wel eens proberen. Heb namelijk nog niet het ideale ’twitter-analyse-pakket’ gevonden

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: