“Verminder de instroom”

Een gastbijdrage van: Emmanuel Van Melkebeke (uit Belgie)

Een van de principes die je in veel ‘lifehacking gidsen’ tegenkomt is dat je trash onmiddellijk moet wegsmijten, of het nu om papieren troep gaat (reclameblaadjes, documenten die je niet langer moet bewaren, enz.) danwel het de electronische variant betreft (spam, verouderde nieuwsbrieven, nutteloze docs, enz.).

Het wegsmijten gaat op zich iedere keer wel snel. Over een langere periode beschouwd neemt dit toch best wat tijd in beslag: inkomende mails sorteren, bepalen welke je niet wil houden en welke naar de trashcan verhuizen, die je dan nog regelmatig moet (laten) leeghalen; brochures, magazines, kranten, reclame, enz. die je moet doornemen, dan wegsmijten en eenmaal om de zoveel weken bij het afval moet buitenzetten, enz.

Om tijd te besparen (en daar gaat het ons uiteindelijk toch allemaal om) kan je een “stapje hoger” te werk gaan door de instroom te beperken. Of, met andere woorden, je kan een aantal daden stellen die ervoor zorgen dat je uiteindelijk minder trash ontvangt die je dan ook niet meer moet verwerken.

Een aantal voorbeelden: als je nog geen spamfilter hebt, is het aangewezen om die te installeren en correct af te stellen. Dat kan je al heel wat spam en dus tijd besparen. Bekijk ook zeker jouw diverse online nieuwsbrieven met een kritisch oog. Als er bepaalde nieuwsbrieven zijn die je feitelijk niet meer leest en systematisch verwijdert, danwel waar je al heel lang geen nuttige informatie meer uit hebt gehaald, is het aangeraden om dat abonnement op te zeggen. Dat scheelt alweer een slok op de e-mail-borrel. Om te vermijden dat je brievenbus overwoekerd wordt door allerhande reclameblaadjes, kan een sticker met “hier geen reclame aub” wonderen doen. Alweer heel wat werk bespaard (en het milieu vaart er nog wel bij ook !).

Krijg je regelmatig post, respectievelijk reclame voor vroegere bewoners van je huis ? In plaats van die weg te gooien, kan je beter op de envelop een sticker “verhuisd” plakken en die terug op de bus doen. Zo droogt ook die stroom trash op. Heb je ooit iets besteld en word je sindsdien bestookt door folders en andere reclame van dat bedrijf (iedereen die ooit iets bij Dell heeft gekocht, weet wat ik hiermee bedoel) ? Stuur dan even een mailtje met het verzoek jou geen reclame meer te sturen.

In België bestaat er ook zoiets als de Robinsonlijst: door je hier op in te schrijven, geef je te kennen dat je geen direct marketing wenst te ontvangen (www.robinsonlist.be). Zo herleid je gelijk het aantal brieven die linea recta in je papierbak eindigen.

En zo kan je nog heel wat andere zaken doen om de instroom te verminderen. Toegegeven, het kost allemaal éven wat moeite (mailtjes uitsturen, inschrijven op lijsten, sticker plakken, enz.), maar de tijd die je investeert verdien je gegarandeerd dubbel en dik terug.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

14 Comments

  • Pietvanvliet
    Posted 13/02/2008 1:50 pm 0Likes

    Infofilter.nl is een initiatief van de branche en is, ondanks dat het in veel gevallen werkt, niet verplicht. Veel directmailbedrijven raadplegen infofilter, maar lang niet allemaal.

    Sinds kort is het zelfs zo dat agressieve DM-bedrijven de gegevens via infofilter zelfs misbruiken om hun adressenbestand aan te vullen.

    De heer Van Melkebeke refereert aan de Belgische ‘robinsonlijst’. Ik was daarmee niet bekend, maar kan wel vertellen dat in Nederland er een vergelijkbaar systeem (de zogenaamde ‘in-house surpressielijst’) bestaat dat verplicht is voor alle bedrijven.

    Een schriftelijk beroep op deze lijst zou wettelijk gezien afdoende moeten zijn. Of het in de praktijk werkt is natuurlijk vers twee.

  • Thomas
    Posted 10/02/2008 2:42 am 0Likes

    Vaak ook verkrijgbaar bij bibliotheken, buurthuizen, e.d.

  • Thomas
    Posted 10/02/2008 2:41 am 0Likes

    “…een sticker met “hier geen reclame aub”…
    De naam is JA/NEE sticker en zijn verkrijgbaar in twee versies: JA/NEE en NEE/NEE, resp. voor HAH-bladen en ongeadresseerd reclamedrukwerk.

    Citaat van de site http://www.milieudefensie.nl/globalisering/doemee/reclamdw.htm (milieudefensie): Verkrijgbaar bij gemeentehuis en stadsdeelkantoor. Ook eenvoudig telefonisch bij de branche aan te vragen: bel 0900 2025 095 (25 cent per minuut).
    Ook kunt u de sticker aanvragen bij de Milieudefensie Servicelijn: 020- 6262 620, de sticker wordt u dan tegen een vergoeding voor de verzendkosten toegezonden.

  • Martijn
    Posted 09/02/2008 8:34 pm 0Likes

    http://www.temporaryinbox.com voor een tijdeljk emailadres (max 6 uur). Is een add-on voor Firefox voor beschikbaar. Handig voor al die sites die een emailadres van je willen hebben om je ff in te schrijven voor iets.

  • karel
    Posted 09/02/2008 5:40 pm 0Likes

    Die site die Gerlof noemt is een goeie tip. Ik heb me er een tijd geleden al opgegeven en ik heb echt de indruk dat het werkt.

  • Henk
    Posted 23/01/2008 12:30 pm 0Likes

    In principe:
    1) E mail, als cc houder ontvangen: niet lezen
    2) CC mail niet doorsturen
    Mensen die iets willen, moeten maar leren zuiver, kort en bondig te communiceren en zoweinig mogelijk mensen lastig te vallen (door de cc mails)
    henk

  • Alfred
    Posted 13/01/2008 3:44 pm 0Likes

    Hier thuis liggen 2 stickervellen. Eentje met “retour afzender: ongewenst” voor post aan mij gericht en eentje met “retour afzender: onbekend op dit adres” voor post aan vorige bewoners. Werkt perfect: postversturende bedrijven krijgen dubbele portokosten en zullen dus de zendingen gauw staken als je maar consequent blijft terugsturen. Etiketten zijn met Word makkelijk te maken en dit consequent uitvoeren is dan ook weinig moeite.

    Een tweede emailadres heb ik ook, voor als invullen verplicht is maar ik geen mail wens: alle mail die binnenkomt in deze box wordt automatisch beantwoord met een reply “Deze e-mail is ongewenst, zendingen graag staken!”.

  • arjan roelofs
    Posted 11/01/2008 3:44 pm 0Likes

    nog een tip.

    een de tweede gmail of hotmail account aanmaken alleen voor de nieuwsbrieven. Dit e-mail ook gebruiken voor sites waar het verplicht is om een e-mail adres achter te laten.

    Dit voorkomt van vervuiling van de normale e-mailbox

  • Bart
    Posted 10/01/2008 8:58 am 0Likes

    @Melle: heel handig! Bedankt.
    @Rene: bij sommige bedrijven werkt het zeker wel om ze te mailen, heb dat al menigmaal met succes gedaan. Maar ze zijn er inderdaad ook bij die er niks mee doen.

    Nog een tip: mailen/bellen dat je geen afschrifen van je bank meer wilt ontvangen (of minder vaak). Want dat houdt je natuurlijk tegenwoordig via internet bij.

  • Sanne Roemen
    Posted 10/01/2008 1:10 am 0Likes

    @Melle: GOEDE TIP! Het is allen TRUVO met een V. Zie http://www.truvo.nl
    @Gerlof: ook jij, veel dank! Ik ben nu op hun site.

  • Infostress.nl
    Posted 10/01/2008 1:04 am 0Likes

    Wat voor mij goed werkt is om regels (of in Gmail filters) aan te maken, waarbij alle nieuwsbrieven automatisch naar het mapje nieuwsbrieven worden verplaatst. Mijn ‘normale mail’ lees ik regelmatig, maar de nieuwsbrief map heeft veel minder prioriteit.

  • Melle
    Posted 10/01/2008 12:25 am 0Likes

    Laatst die onzinnige, duimendikke Gouden Gids opgezegd.
    Een mail naar info(at)trufo.nl met voor mij geen gouden gids meer.
    Nu de telefoongids nog.

  • René
    Posted 09/01/2008 11:44 pm 0Likes

    Ik heb ook nog een tip: verminder de uitstroom. Stuur geen mailtjes om je af te melden voor commerciële reclame bij Dell e.d., want zulke clubs negeren dat toch stelselmatig. Effectiever is om je inkoopbeleid mede te laten bepalen door spam- en ander irritant marketinggedrag. Put your money where your mouth is. Op individueel niveau doet dat niks, maar collectief heeft het wel degelijk effect. De marketingwereld is zich zeer bewust van reclamemoeheid.

  • Gerlof
    Posted 09/01/2008 11:14 pm 0Likes

    In Nederland heb je de site http://www.infofilter.nl om je veel post en telefoontjes te besparen.

Comments are closed.