Vier stappen naar een goede LinkedIn-aanbeveling

Sonja Lyubomirsky (hier op Google Authors) schrijft in De maakbaarheid van geluk/How of Happiness dat er een aantal geluksactiviteiten zijn, die bewezen leiden tot meer geluk.

Eén ervan is investeren in relaties en het verrichten van goede daden. Door goed te doen, neemt je eigen geluk toe. Dat kan bijvoorbeeld door positieve feedback te geven aan degenen waarmee je hebt samengewerkt in de vorm van een aanbeveling (recommendation) op LinkedIn (wat extra Whuffie). Dat werkt overigens dubbel: iemand krijgt positieve feedback en jij, als gever ervan, staat erop als iemand die een compliment kan geven en talent weet te onderscheiden.

Om in de stemming te komen een prachtig filmpje dat ik in een post op de site van Tara Hunt zag

[HTML1]

Met de volgende stappen kun je een aanbeveling opbouwen:

1.      Goed compliment/positieve feedback

2.      Verdieping zoeken

3.      Juiste toon

4.      Concrete aanbeveling

1. Goed compliment

Kies iemand waarvan je vindt dat hij of zij iets bijzonders heeft gedaan. Zorg dat je zeker bent van je zaak en oprecht zelf weet dat iemand bepaalde acties uitzonderlijk gedaan heeft. Verwacht er ook niets voor terug. Sterker nog: aanbevelingen die elkaar kruisen kunnen zeer oprecht zijn, maar kunnen de schijn van afgesproken werk oproepen of de idee dat de tweede aanbeveling wellicht een wederdienst is

Een aanbeveling schrijven is niet altijd goed. Net zo min als complimenten altijd goed zijn. Coert Visser schreef op zijn blog oplossingsgerichtmanagement een verhelderend essay over complimenteren, waarin een aantal belangrijke opmerkingen staan, onder andere:

  • Complimenteer niet personen maar gedrag; benoem proceseigenschappen en niet persoonseigenschappen. Niet: Piet is een geweldige kerel die veel energie heeft. Maar: Piet heb ik in een veeleisend project met een zware deadline onvermoeibaar zien werken zonder aan kwaliteit of goed humeur ook maar een beetje in te boeten.
  • Complimenteer in verhouding. Een groot compliment over iets dat iemand triviaal vindt, kan het gevoel geven dat de verwachtingen over kennis en kunde kennelijk laag waren. Niet: Marlies heeft die presentatie voor een veeleisende klant echt heel keurig opgebouwd. Maar: Marlies heeft in een account waar onze rol zwaar ter discussie stond een presentatie neergezet die puntsgewijs inging op alle kritiek en zorgde voor hernieuwd enthousiasme voor de samenwerking.
  • Complimenteer op wat iemand belangrijk vindt. Iemand complimenteren voor accuratesse of punctualiteit is mogelijk een belediging voor iemand die zich graag voor laat staan op zijn visionaire talenten. Kijk naar wat iemand in zijn profiel benadrukt en ga na of jij daar bij aansluit. LinkedIn vraagt in welke rol jij iemand wil aanbevelen, dus dat geeft al wat meer focus.

Complimenteer dus volgens ABC (Coert Visser): Accuraat (echt gebeurd), Believable (reële beschrijving), Constructive (op wat iemand helpt en belangrijk is).

Ik voeg daar liefst aan toe:

  • Vergelijk niet met anderen. Niet: Mo wist geloof te houden in een tijdige oplossing, terwijl de rest allang afhaakten. Maar: Mo wist geloof te houden in een tijdige oplossing en werkte gestaag door in dat vertrouwen. De prestatie van iemand kan op zich staan.
  • Schrijf in de tegenwoordige tijd. Verleden tijd roept het beeld van een grafrede op.
  • Complimenteer uit jezelf en voel je niet verplicht een positieve aanbeveling over jezelf te beantwoorden.

2. Zoek verdieping

  • Geef een beeld van de context die de inzet bijzonder maakt. Flexibiliteit is pas écht flexibiliteit als alles tegenzit
  • Probeer combinaties van kwaliteiten te noemen. Met name ogenschijnlijke tegenstellingen: steunen en sturen; bevlogen in visie en Pruisisch in afwerking. Die tegenstelling geeft een extra dimensie.

3. Juiste toon

Voorkom in de toon die je kiest vooral het gevoel dat je met je compliment iemand de maat neemt. Dat is vooral een kwestie van toon. Benadruk niet jouw oordeelskunde en jouw talent om iets goeds te zien, maar laat degene die de feedback krijgt centraal staan.

Voorkom dat er diskwalificaties in het compliment staan. Dus geen toevoegingen als ´wat voor een junior uitzonderlijk is´ of ‘wat niemand bij binnenkomst verwacht had’.

4. Concrete aanbeveling

Een aanbeveling is meer dan feedback of een compliment, het moet een aansporing voor derden zijn om iemand uit te nodigen in een bepaalde rol. Een compliment beschrijft, terwijl een aanbeveling beoogt de lezer te activeren. Harry heeft ons door een politiek geladen discussie over pmc´s geholpen is anders dan Ik beveel Harry aan als een begeleider die in politiek geladen context …

Chris Brogan heeft een mooie blog erover geschreven. Het komt erop neer dat er

  • een concrete aantal waarnemingen zijn;
  • duidelijk moet worden wat de specifieke bijzondere acties van iemand waren;
  • er een expliciete conclusie in moet staan om iemand in te huren om …/te vragen om …. Bijvoorbeeld: I recommend you hire X to guide you through a strategic discussion … of I recommend you let Y advise you on brand issues …

PS: Om een aanbeveling vragen? Moet kunnen. Gerenomeerde bloggers bevelen aan het te doen. En ook op het LinkedIn-forum wordt het aangemoedigd.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

8 Comments

  • Gundosxmr
    Posted 28/06/2010 9:24 pm 0Likes

    Aloha! gmh

  • Gundoscjc
    Posted 28/06/2010 9:20 pm 0Likes

    Aloha! efr

  • Tineke van den Berg
    Posted 11/06/2010 11:58 am 0Likes

    geweldig filmpje, maakt wat los.

  • arjan broere
    Posted 20/01/2009 10:44 pm 0Likes

    @jaap Mooie reactie en zeker doen dat geven.

    Als het goed isben ik op LinkedIn, Plaxo en bijv Twitter te vinden, Mail anders op Arjan punt broere at GITP punt nl.

  • Jaap Roorda
    Posted 20/01/2009 10:29 pm 0Likes

    Arjan, absoluut een verfrissend en raak uitgangspunt. Zijn we niet altijd eerst hijgerig naar ontvangen ipv geven? Of maakt ‘mijn soort’ (=recruiters) zich hieraan meer schuldig dan anderen? Ik ben nog nooit gevraagd iemand positief te feedbacken op b.v. LinkedIn (heb er zelf zo’n 5) maar bedenk nu: dan ga ik het ongevraagd doen! Bijvoorbeeld die ene eerlijke opdrachtgever (Vooruit, er zijn er meer, maar het is toch meestal een zaak van oppassen dat je niet erg veel uren maakt voor soms niet voldoende ‘centen’) – nee wij worden heus niet slapend rijk, er wordt gewoon gebuffeld en als je dan ook af en toe redelijk betaald wordt en oprechte waardering ontvangt, is dat ook wel zo prettig! Dus die opdrachtgevers zou ik in het zonnetje willen zetten… PS: jou kan ik niet benaderen, jij wilt geen LinkedIN feedback ontvangen kennelijk?

  • Marcel van Driel
    Posted 14/01/2009 1:07 pm 0Likes

    Het filmpje bracht een ‘smile on my face and tears in my eyes,’ helemaal fantastisch!

  • Elise de Bres
    Posted 14/01/2009 10:57 am 0Likes

    Fantastisch filmpje. Keep smiling!

Comments are closed.