Vijf tips om sneller een burn-out te krijgen

english bulldog with  hot water bottle - suffer a migraineNatuurlijk ben je er niet bewust mee bezig om zo ‘ongezond’ mogelijk te werken. En niemand zal met opzet werkwijzen aanleren die geestelijke of lichamelijke klachten opleveren. Toch heb jij wellicht ook een aantal (werk)gewoonten die op het eerste gezicht heel positief lijken maar die er juist voor kunnen zorgen dat je problemen krijgt. Hoogste tijd dus om voor jezelf te kijken hoe ongezond jij eigenlijk werkt en hoe je daar zelf verandering in kunt brengen.

Herken je jezelf in een van de onderstaande vijf tips? Ga dan meteen aan de slag om het vanaf nu anders te gaan doen zodat je ook met meer rust in je hoofd, en dus minder kans op stress, kunt werken!

Tip 1: Voel je overal verantwoordelijk voor
Je hebt wellicht het idee dat je super betrokken bent en altijd klaar staat voor een ander of de organisatie. Niets is je teveel, je duikt overal in. Problemen? Je wilt ze graag oplossen zodat iedereen weer tevreden is.

Je kunt je heel druk maken over zaken waar je eigenlijk helemaal niet verantwoordelijk voor bent, maar wat levert dat je op? Hoogstens dat je je er nog meer over opwindt. Of dat je werk doet wat eigenlijk niet bij jou hoort. Als je laat gaan wat niet tot jouw invloed behoort maak je je handen vrij voor dingen die wel tot je ‘eigen zaken’ behoren. Wel zo rustig!

Tip 2: Gebruik je hoofd als archief
Niets ontgaat je, alles sla je op in je hoofd. Je bent een wandelend archief en alle dingen die je nog moet doen sla je op in je hoofd zodat je ze niet vergeet. Denk je…

Onze hersenen zijn echter helemaal niet zo geschikt om allerlei informatie op te slaan die we niet moeten vergeten. Daar heb je veel handigere tools voor die ook nog eens meer betrouwbaar zijn. Hoe minder ballast in je hoofd, hoe beter je je op je echte werk kunt storten.

Tip 3: Alles leuk vinden om te doen
Je staat graag voor een ander klaar en door je vele interesses vind je het leuk om op veel verschillende plekken inzetbaar te zijn. Daarnaast is het natuurlijk hartstikke eervol als anderen een beroep op je doen. Kortom; als er iets moet gebeuren weten mensen je te vinden.

Op zich niet verkeerd, alleen wordt het lastig als je door een overvloed aan klussen niet meer toekomt aan die dingen die je zelf moet of wilt doen. Je zult dus keuzes moeten maken en tegen sommige projecten ‘nee’ moeten zeggen. Leer je prioriteiten stellen!

Tip 4: Alleen als het perfect is, is het goed genoeg
Het kan altijd beter. Je vindt altijd nog wel ergens een (kleine) fout om te herstellen, je hebt oog voor detail en je neemt pas een beslissing als echt alle opties zijn bekeken.

Maar, wordt daarom gevraagd? Wat is het nut als iets 110% af is? Wellicht was de opdrachtgever ook al tevreden met 80%. Zonde dus van al je extra inspanningen. Leg de lat voor jezelf daarom niet onrealistisch hoog. Het zorgt alleen maar voor stress en het perfectionisme belemmert je uiteindelijk in het leveren van goede prestaties.

Tip 5: Laat anderen je dagindeling bepalen
Als mensen een vraag hebben staat bij jou altijd de deur wagenwijd open. Bij problemen kan iedereen altijd aankloppen en als je op een andere manier kunt helpen doe je het graag.

Anderen ondersteunen is natuurlijk prima. Je mag daarbij alleen wel bepalen wanneer jij die hulp wilt geven! Hou dagelijks ruimte vrij voor het afhandelen van verstoringen zodat je je de rest van de dag aan je eigen planning kunt houden.

Dit artikel geeft je tips hoe je kunt voorkomen dat collega’s je werkdag verstoren. Maar de tips gelden uiteraard ook in andere situaties.

Op een ontspannen (werk) dag!

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

5 Comments

  • René Arns
    Posted 25/09/2013 2:49 pm 0Likes

    Goede tips, en een leuke manier om dit onder de aandacht te brengen!

    Wil je daarentegen meer rust in je hoofd? Dan heb je hier wellicht ook iets aan om je nog beter te voelen!
    http://wp.me/p3A2zj-e

    Groet,
    René

  • Jolanda
    Posted 15/09/2013 4:13 pm 0Likes

    Goed artikel. Klopt helemaal. Ik heb het aan mijn dochter laten lezen en deze zegt: mam dit ben jij. Vandaar dat ik 5 jaar geleden een flinke burn-out heb gehad. Inmiddels heb ik geleerd om nee te zeggen. Blijft moeilijk, want ik wil niemand teleurstellen, maar in plaats van dat men teleurgesteld is als ik nee zeg wordt dit bijna altijd met begrip ontvangen. Achteraf is het heel dom van mezelf geweest om zo in mijn werk op te gaan.
    Ik probeer mijn werk goed te doen, maar vraag nu soms hulp als het teveel wordt in plaats van alleen anderen te helpen en thuis door te werken om alles af te krijgen.

  • Michel
    Posted 10/09/2013 1:09 pm 0Likes

    Als ervaringsdeskundige constateer ik achteraf dat ik als loonslaaf mijn uiterste best gedaan heb om een burn-out te krijgen. Op alle punten scoor ik volledig. Het belangrijkste wat ik geleerd heb is ‘nee’ zeggen. Overal ‘ja’ op zeggen is in ‘hoofdzaak’ 😉 de oorzaak van een burn-out. Als zelfstandig ondernemer zonder personeel bepaal ik lekker alles zelf. Heerlijk.

  • Erik-Jan D.de W.
    Posted 09/09/2013 9:40 pm 0Likes

    Doet mij denken aan een geweldig, al wat ouder boekje: “Recepten om in de puree te raken”, van Bruno-Paul De Roeck.

Comments are closed.