Werken met doelstellingen

Het was gisteren stervensdruk bij de sportschool, want het nieuwe jaar is begonnen. Lost zich gelukkig vanzelf op, want over twee maanden zit de helft van deze enthousiastelingen al weer uitgeteld op de bank. Of toch niet…?

Hier zijn negen aandachtspunten om je doelstellingen dit jaar wel te halen. Wanneer je ze goed toepast mag je over een jaar met een heel tevreden gezicht oliebollen eten en champagne drinken. 1. Specifieke doelen zijn beter dan algemene doelen.

Specifiek betekent dat het exact omschreven is. Gebruik dus geen algemene termen, maar wees concreet. Voor een sporter klinkt ‘een goede tijd rijden’ prettig in de oren, maar erg specifiek is het  niet. Maak dus concreet wat je met ‘een goede tijd rijden’ bedoelt.

2. Doelen moeten zo worden beschreven dat ze meetbaar zijn.

Meetbaar betekent dat je het kunt bijhouden, registreren en vastleggen  in feiten of cijfers.                                                                                

3. Het doel moet door jou geaccepteerd worden om effectief te kunnen zijn.

Simpele vraag: sta je er zelf helemaal achter? Zie je het echt als jouw doel en niet dat van iemand anders?

4. Moeilijke doelen zijn beter dan makkelijke of “doe je best” doelen.

Daagt het doel je uit om je talenten en kwaliteiten volop aan te spreken? Haalt het doel het beste in je naar boven?

5. Korte termijn doelen helpen bij het behalen van lange termijn doelen.

Korte termijn doelen zijn stepping stones om je lange termijn doelen te behalen. Ze helpen je steeds een stapje verder. Breek een lange termijn doel dus op in hapklare brokken, dat werkt veel beter. Organiseer je eigen succes door ‘quick wins’ te formuleren, die op de korte termijn zijn te realiseren. Dat is de manier om jezelf te blijven motiveren.

6. Procesdoelen zijn te prefereren boven resultaatsdoelen.

Je  kunt een berg beklimmen om de top te halen of om te genieten van het klimmen zelf. Het eerste doel is resultaatgericht, het tweede doel is procesgericht. Uit onderzoek blijkt dat procesgerichte doelstellingen leiden tot meer voldoening en minder terugval. Dit betekent dat je stabieler presteert, beter met tegenslag en teleurstelling weet om te gaan en niet meteen vervalt  tot kritiek en zelfbeklag wanneer het onverwachts tegenzit.

Moraal van het verhaal? Geniet vooral van het doen en staar je niet blind op het resultaat.


7. Stel vier keer de vraag: ‘OK dan! Wat ga je daarvoor doen?’

Een voorbeeld:

  • Ik ga volgend jaar mijn conditie verbeteren.

Wat ga je daarvoor dóen?

  • Ik ga wat  vaker naar de sportschool.

Wat ga je daarvoor dóen?

  • Ik ga vanaf januari twee keer per week trainen.

Wat ga je daarvoor dóen?

  • Ik ga op dinsdag en donderdag twee uur bodypump en pilates doen.

Kijk, dat is tenminste duidelijk!

8. Visualiseer je doelstellingen.

Geloof het of niet: mentale training door het inbeelden en visualiseren van situaties, is net zo belangrijk als het opdoen van concrete (trainings)ervaring.  Door je mentaal te focussen op de handelingen die je wilt verrichten, ontwikkel je dezelfde hersenpatronen als door het fysiek te oefenen en concreet te ervaren.

Ga er dus mee aan de slag. Gebruik al je zintuigen om een wenselijke situatie in te beelden. Zie de situatie voor je, hoor de bijbehorende geluiden, voel de emotie en raak dingen in gedachten aan, ruik de omgeving  en proef in gedachten iets wat met de omgeving te maken heeft. Belangrijk: beleef de situatie actief. Kijk niet naar jezelf, maar  beleef het vanuit jezelf. Je bent de  acteur en niet de toeschouwer.

9. Schrijf je doelen op en houd ze in de gaten. Dan behouden ze hun motivationele waarde.

Geschreven doelstellingen zijn veel effectiever dan doelstellingen die je voor jezelf in gedachten houdt. Dat laatste is veel te vrijblijvend en werkt dus niet. Goede doelstellingen staan op papier of in je computer, zodat je ze dagelijks kunt zien. Daarnaast is het belangrijk om je dagelijkse vorderingen te noteren in een logboek. Op die manier zie je patronen ontstaan en ontwikkel je meer inzicht in je eigen functioneren.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

6 Comments

  • Cees
    Posted 15/01/2011 2:37 pm 0Likes

    Goede toevoegingen allemaal. Het is inderdaad belangrijk dat het jouw doelstellingen zijn en niet die van een ander. Vraag je dus af wat een doelstelling bijdraagt aan het leven wat je wilt en de persoon die je wilt zijn. Maak er Grote Gekke Gave doelstellingen van, die je uitdagen om het beste in je naar boven te halen.
    De ik-formulering is belangrijk, maar hou jezelf niet voor de gek. Je moet geloven in de haalbaarheid van je doelstelling, anders werkt deze methode niet.
    Nog een belangrijke toevoeging: werken met doelstellingen kan ertoe leiden dat je iets gaat nastreven wat je bij nader inzien helemaal niet wilt. Wij denken te weten hoe we ons voelen wanneer we onze doelstelling hebben gerealiseerd. Dat is een is een misverstand, zoals blijkt uit sociaal-psychologisch onderzoek. We kunnen niet voorspellen hoe we ons op een later tijdstip zullen voelen wanneer onze doelstellingen zijn gerealiseerd. Hou dus ‘contact’ met je doelstellingen. Geniet ervan om er nu aan te werken en staat je niet blind op de toekomst. Denk maar even John Lennon: ‘Life is what happens to you while you’re busy making other plans’.

  • Barièrretijger
    Posted 14/01/2011 12:45 pm 0Likes

    Wat mij betreft mag de waaromvraag ook niet ontbreken. Dingen doen, zonder te weten waarom je het doet, zijn mijn inziens vrij nutteloos.

  • Claar Grooten
    Posted 13/01/2011 6:13 pm 0Likes

    Check ook deze website: http://www.habitforge.com Hier kan je je doelen invoeren (cq. goede voornemens) en elke dag krijg je een e-mail met de vraag of je je doel die dag hebt gehaald.
    Stel: je hebt als doel om elke dag een kwartiertje te mediteren. Je krijgt dan dus elke dag de vraag: heb je gisteren gemediteerd?
    De mail stopt pas als je 21 dagen achter elkaar je doel hebt bereikt. Je bent dan ook een gewoonte rijker, want een gewoonte aanmaken duurt precies 21 dagen. Succes!

  • Jan
    Posted 12/01/2011 7:36 am 0Likes

    ik mis een belangrijke
    Beschrijf doelen in de ik vorm en de huidige tijd, alsof je het doel al hebt gehaald en met een dartum waarvoor je het wilt realiseren.

    Bv. Ik verdien gemm € xxxx,– per maand voor 31/12/2011

  • Rob
    Posted 10/01/2011 3:01 pm 0Likes

    Voor doelstellingen rondom gewicht, spieren en conditie gebruik ik zelf dailyburn.com. Op deze website kan je een gratis account aanmaken en periodiek je resultaten invoeren. Deze resultaten worden dan in een grafiek gezet, waarmee je je voortgang kan meten. Voor mij persoonlijk werkt dat prima, omdat ik me gedreven voel om elke week weer net betere resultaten in de grafiek te zetten, waardoor er een mooi oplopend lijntje komt.

    Overigens staan er op de website ook ideeën voor bepaalde programma´s: bijvoorbeeld 10.000 kilocalorieën verbranden.

    Uiteraard kan zo’n grafiek ook met pen en papier.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: