Kleren koop ik nog steeds het liefst in de winkel. Niet alleen omdat ik online niet kan zien of dat jasje mij nou uiteindelijk écht staat, maar ook omdat je pas weet óf iets past, wanneer het past.
Afgelopen zaterdag was ik op winterjassenjacht. Na tevergeefs anderhalf uur kledingzaken te hebben afgestruind en jassen te hebben afgekeurd (te kort, te duur of te lelijk voor woorden), kwam ik vlak voor sluitingstijd terecht in de Esprit winkel. En daar hing hij: stoer, warm én af te sluiten aan de bovenkant. Maar helaas niet meer in mijn maat …
Gelukkig hebben ze daar wat op gevonden bij de Esprit. Hier was geen sprake van uitverkocht, andere filialen bellen, of komt u later nog maar eens terug. Nee, ik kreeg het artikelnummer van de jas overhandigt, paste een andere jas om de juiste maat te ontdekken en werd verwezen naar de internetpilaar midden in de winkel. De bediening van het apparaat was niet om naar huis te schrijven, dat moet gezegd worden, maar toch: de bestelling was binnen tien minuten gedaan.
En deze ging niet naar de winkel, nee, twee werkdagen later werd de jas bij mij thuis bezorgd, zonder verzendkosten en met gratis retoursticker. En dat allemaal zonder creditcard of iDeal, maar gewoon met een ouderwetse rekening, binnen 14 dagen betalen alstublieft.
Wat mij nou nog het meest verbaast, is niet eens de snelheid, de service, of de keurige mails waarin werd werd aangekondigd dat de verzending kon worden gevolgd via TNT. Wat mij verbaast is dat Esprit kennelijk één van de weinige ketens is die deze service überhaupt aanbieden. Want was dit allemaal niet al vijf jaar geleden innovatief?
(Foto: Manassas Cakery)
Jasper Jobse
Dit is wat mij betreft een schoolvoorbeeld van wat lifehacken is. Niet dat het modern, online of het nieuwste van het nieuwste is, maar dat het gewoon werkt.
Met nadruk op dat woordje gewoon, want soms lijkt alleen de HEMA dat nog te kunnen. Maar… Veolia kan het ook. Jaqueline Fackeldey schrijft erover op haar blog, bedrijven die het wel en bedrijven die het niet begrepen hebben. http://www.fackeldeyfinds.com/ erg leuk om te lezen!
J.
Stoer jasje, hoor!
En inderdaad: hadden alle winkels maar zulke service!
Comments are closed.