World Kidney Day – De 6 beste tips voor gezonde nieren

Vandaag, 10 maart, wordt er extra aandacht besteed aan het belang van de nieren en tegelijkertijd het tegengaan van het stijgende aantal nierziekten en aanverwante gezondheidsproblemen. World Kidney Day wordt al 11 jaar lang elke tweede donderdag van maart georganiseerd en is een samenwerking tussen International Society of Nephrology (ISN) en de International Federation of Kidney Foundations. Lifehacking speurde het internet af voor tips om je nier(en) zo gezond mogelijk te houden!

https://lifehacking.nl/persoonlijk-tips/internationale-vrouwendag-5-weetjes/

1. Eet gezond

Als je eet volgens de richtlijnen van het Voedingscenturm en er ook nog een regelmatig eetpatroon op na houdt, voel je je fit en verklein je de kans op nierschade. Eet gevarieerd, niet te veel, minder verzadigd vet, veel groente en fruit en voldoende brood.

2. Let op je gewicht

Mensen met overgewicht hebben een verhoogd risico op nierschade (en op andere ziekten zoals diabetes en hart- en vaatziekten). Het is dus belangrijk om te streven naar een gezond gewicht. Wereldwijd wordt de Body Mass Index (BMI) gebruikt om te bepalen of iemand een gezond gewicht heeft. Check hier jouw BMI!

3. Beweeg

Voor je gezondheid is het belangrijk om dagelijks een half uur matig intensief te bewegen. Met matig intensief bedoelen we dat je lichaam behoorlijk moet ademhalen en je hart sneller gaat kloppen. Het halfuur hoeft niet aaneengesloten te zijn; twee keer 15 minuten stevig fietsen of drie keer 10 minuten flink wandelen kan natuurlijk ook.

4. Stop met roken

Door te stoppen met roken gaat je gezondheid meteen met sprongen vooruit. Al snel merk je voordelen als een betere ademhaling, minder hoesten, een hogere conditie en ruiken en proeven wordt beter.

5. Drink niet teveel

Matig drinken betekent voor een volwassen man gemiddeld niet meer dan twee glazen per dag en per gelegenheid niet meer dan vijf glazen. Volwassen vrouwen drinken gemiddeld niet meer dan één glas en per gelegenheid niet meer dan drie glazen.

Matig alcoholgebruik kan bij mannen en vrouwen van middelbare leeftijd gunstige gezondheidseffecten hebben, zoals een lager risico op hart- en vaatziekten. Bij vrouwen verhoogd een matig alcoholgebruik echter wel het risico op borstkanker. Als je veel drinkt, loop je meer kans op een hoge bloeddruk, een hersenbloeding, kanker en andere gezondheidsklachten. Probeer op z’n minst een aantal alcoholvrije dagen in te lassen.

Denk niet dat je na een alcoholvrije week je kan laten gaan in het weekend. Hierdoor kun je alsnog boven het gemiddelde komen van één glas per dag.

6. Beperk zout

Zeer beperkt zout gebruiken is heel belangrijk bij het voorkomen van nierschade. Zout kan leiden tot een hoge bloeddruk, wat schadelijk is voor de nieren en zout is ook rechtstreeks schadelijk voor je nieren, zeker als er al sprake is van nierschade. Eiwitverlies in de urine – wat schadelijk is voor nieren, hart en bloedvaten – neemt ook af door zoutbeperking.

Enkele tips om minder zout te gebruiken:

– Laat producten die veel zout bevatten zoveel mogelijk staan. Denk hierbij aan kant-en-klaar maaltijden, soepen, snacks, chips en dergelijke. Sommige producten bevatten schokkend veel zout.
Voeg geen zout toe aan je eten. Brengt het op smaak met andere smaakmakers, zoals verse kruiden.
– Over het algemeen bevatten verse voedingsmiddelen zoals vlees, kip en vis van nature weinig zout. Je kunt deze voedingsmiddelen beter ongekruid, ongepaneerd en ongemanierd eten. Bewerkt vlees zoals rookworst, knakworst, saucijzen en slavinken bevat vaak veel zout.
Groenten, fruit, aardappelen, rijst en pasta bevatten van nature weinig zout. Verse groenten en fruit kun je dus naar hartenlust eten. Dit geldt echter niet voor groenten uit blik, glas en diepvriesgroenen a la crème, deze bevatten juist meer zout. Gewone diepvriesgroenten bevatten soms ook weinig zout, lees hiervoor de etiketten zorgvuldig.
Eet weinig drop. Naast een hoog zoutgehalte bevat drop ook glycyrrhizinezuur, wat ook in zoethoutthee zit. Dit stofje beïnvloedt de werking van de nieren, waardoor je lichaam meer vocht vasthoudt, waardoor je bloeddruk stijgt.

World Kidney Day is een mooie dag om na te denken over het belang van je nieren. Misschien heb je wel wat tips gelezen die je vanaf vandaag gaat toepassen en hebben we je zojuist5 jaar dialyseren bespaard!

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

0 Comment

  • Folkert
    Posted 10/03/2016 9:23 pm 0Likes

    Ik heb vroeger geleerd dat je juist niet ongemanierd mag eten 🙂

    • Noëlle
      Posted 12/03/2016 2:06 pm 0Likes

      Duidelijk achterhaalde kennis, helaas.

  • Jan
    Posted 10/03/2016 8:30 am 0Likes

    Bij punt 5: je moet juist wel voldoende drinken (water, thee, etc.). “Niet teveel” slaat op alcohol houdende dranken en misschien koffie.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: