14 lessen die je kunt leren van leiders

Het onderscheid tussen leiders en volgers is innovatie

Om de beste leider te zijn wil je tegelijkertijd dat je team zijn taak volbrengt, dat de sfeer goed is en dat we nog duizend andere kleine doelen realiseren. Om je hierbij te helpen zetten we 14 tips op een rij van grote leiders. Deze dagelijkse bezigheden zetten je vast en zeker op het juiste spoor. Lees ook: Bereik je doelgroep met deze 3 white papers

1. Deel je visie

Leiders leggen niet alleen uit wát hun teamleden moeten doen, maar investeren er ook tijd in om hun medewerkers te laten weten wat hun visie is. Ook ondernemers die niet de agenda bepalen nemen tijd om met hun team om de tafel te gaan zitten en te kijken naar het waarom, of zoals Simon Sinek het zou noemen: Start with Why.

2. Ontwikkel je eigen kennis

Iedereen die de film Margin Call heeft gezien, weet dat de ondergang van het bedrijf komt doordat de leiders niet weten waar hun personeel mee bezig is. Ze snappen er simpelweg niets van.

Gelukkig is het niet zo dat je bedrijf direct failliet gaat als je één onderdeel niet tot in detail weet hoe dit werkt. Maar om op niveau met je medewerkers te kunnen praten moet je van alle onderdelen een gedegen kennis hebben.

3. Praat niet om de tijd te vullen

Vul je eigen tijd en die van je medewerkers niet met vergaderingen en praatjes die weinig tot niets toevoegen. Dus de volgende keer als jullie vergadering of overleg verzandt in kletspraat, afkappen!

4. Geef prioriteiten

Als alle taken van jezelf en je medewerkers topprioriteit hebben, dan heeft praktisch gezien geen enkel onderdeel meer de hoogste prioriteit. Stuur medewerkers aan door focus te leggen op specifieke stukken.

5. Deel je informatie

Geef je team zoveel mogelijk toegang tot relevante data. Niet dat je ze wil overspoelen door ieder minuut een memo rond te sturen onder de noemer ‘Dit moet je direct lezen’, maar zorg voor openheid. Wanneer je team toegang wil hebben tot belangrijke informatie dan moeten ze die hebben. Tenzij je er een reden is om die gegevens niet te willen of te mogen, delen.

6. Geef complimentjes

Een punt dat niet vaak genoeg benadrukt kan worden: maak het duidelijk dat iemand zijn of haar werk goed uitvoert. Je medewerkers willen graag weten of ze hun werk goed doen. Geweldige leiders laten dat weten. Bij teamleden die het goed doen schreeuwen ze het succes van de daken.

7. Durf beslissingen te nemen

Blijf niet twijfelen, hak de knoop door en sta achter je keuze.

8. Wees dankbaar

Natuurlijk krijgt iedere medewerker een salaris als beloning voor geleverde diensten, maar de waardering voor hun werk komt daar niet vandaan. Creëer een sfeer waarin mensen de waarde van elkaars werk inzien. De beste manier om dat voor elkaar te krijgen is om er zelf mee te beginnen en de mensen om je heen te stimuleren dit ook te doen.

9. Stel slimme vragen

Slimme leiders controleren hun aannames op een subtiele manier, waardoor het duidelijk is dat ze goed op de hoogte zijn. Dat verwachtingen voor jou tot een bepaalde situatie of gevolg leiden, betekent niet dat anderen er ook zo overdenken. Dus vraag nog eens na of de spreker hetzelfde bedoelt als jij. De kunst is om die vraag op een tactische en niet-hinderlijke manier te stellen.

10. Bouw aan teamgevoel

Vele oud-topcoaches uit de sportwereld krijgen een tweede carrière als managementtrainer. Waarom? Zij hebben jarenlang geleerd hoe je een team goed laat samenwerken. Of dat nu op het voetbal-, of hockeyveld is of op de werkvloer van een groot bedrijf, het doel en de toegevoegde waarde is hetzelfde. Ook zonder de hulp van een stevig betaalde Olympische Spelen winnaar kun je daarvoor zorgen.

11. Blijf altijd lachen

Natuurlijk is het verschrikkelijk dat er vandaag een probleem is binnen je bedrijf en ga je er ook alles aan doen om dat op te lossen. Maar houd wel in je achterhoofd; nu ben je boos op die collega. Over tien jaar kunnen jullie met zijn tweeën lachen om diezelfde fout. Staat die ene fout in de krant? Daar wordt morgen de vis in verpakt.

12. Vier overwinningen

Vier successen! Heeft je team een moeilijke deadline voor een kleine opdracht gehaald? Gefeliciteerd! Misschien was de opdracht niet heel belangrijk voor de jaaromzet, maar het moraal gaat snel omhoog als jij een stevig compliment of ander tekens van waardering geeft. Als die grote opdracht klaar is waarmee de winst van het jaar wordt binnengehaald, dan kun je een feestje bouwen.

13. Spreek duidelijk en helder

Op de momenten dat je voor je groep mensen staat: spreek duidelijk, hardop en gebruik niet meer woorden dan noodzakelijk. In sommige gevallen helpt het ook om iets zachter te spreken. Het publiek heeft het gevoel dat de boodschap belangrijk is, en gaat zich beter concentreren op wat jij te zeggen hebt.

14. Leid de volgende manager op

Een teamlid dat meedenkt en deel van je team wil aansturen ondersteun je. Geef hem of haar de ruimte en maak duidelijk dat het initiatief wordt gewaardeerd. Minder geschikte of totaal ongeschikte leiders voelen zich misschien bedreigd door dergelijk gedrag. Door de ruimte te bieden zul je merken dat de manager van morgen vaak niet als doel heeft om jouw positie over te nemen, maar juist om je te helpen en er zelf van te leren en groeien.

Heb jij nog goede tips? Deel ze in de reacties.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

1 Comment

  • Avatar
    AAH DE BOK
    Posted 31/03/2016 3:58 pm 0Likes

    Er zijn natuurlijk legio van deze lijstjes. Na 40 jaar ervaring in leidinggevende functies van 5 – 1200 mensen zou ik de volgend tips willen toevoegen.

    – Stel vast wat je niet bevalt en hoe het moet zijn. Leidinggeven is veranderen (heeft niet altijd innovatie te zijn). Formuleer duidelijke en haalbare veranderdoelstellingen, communiceer ze en wees alert op de uitvoering.
    – Identificeer de ‘neten’ in je organisatie en doe er wat aan. Niets is zo desastreus als de medewerker die niet wil, de boel saboteert en de kantjes ervan afloopt. Zorg dat ze veranderen of weggaan.
    – Geef altijd het goede voorbeeld. Niets is zo desastreus als de leider niet doet wat hij zelf uitdraagt.
    – Stel de drijfveren vast van je medewerkers (wat geeft hun energie en waardoor verliezen ze energie). Er is geen one size fits all. Om het maximale uit je medewerkers te halen moet je vaststellen waar ze hun energie uithalen.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: