5 tips om RSI klachten te voorkomen

Handen op keyboard

Er zijn ontzettend veel zzp’ers die, net als een groot deel van werkend Nederland,  de hele dag achter de computer zitten. Het grootste verschil tussen een zzp’er en iemand in loondienst is dat hij per uur betaald krijgt en helemaal nergens recht op heeft als hij ziek wordt. Je zult je dus zelf moeten verzekeren maar door de hoge kosten doen veel zzp’ers dat niet. Tweederde van de zzp’ers is niet of onvoldoende verzekerd (Wijzer in Geldzaken 2012)

Een van de grootste risico’s als beeldschermwerker is het krijgen van RSI-klachten. En bij mensen die met deadlines werken en uurtje-factuurtje betaald krijgen is dat risico zo nodig nog groter. Wat ga je doen als je als zzp’er rsi-klachten krijgt? Gastauteur Hein Halfschepel van Interfysiek zet 5 tips voor ons op een rij.

Zorg voor een goed ingestelde werkplek met goed meubilair.

Als werknemer heb je een werkgever die volgens de wet verplicht is om te zorgen voor een goede werkplek. Als zzp’er heb je geen werkgever en dus zul je zelf voor je werkplek moeten zorgen. Het is van groot belang dat je spullen goed instelbaar zijn. Is even investeren maar het kan een hoop ellende besparen.

Zorg voor een behoorlijke werkplek

Als je op locatie werkt bij een opdrachtgever laat je dan niet ergens in een hoekje wegdrukken achter een te hoog ingesteld bureau en op een oude keukenstoel. Zorg er voor dat je op een behoorlijke werkplek zit. Het is verstandig om dit bij de voorbespreking van je opdracht meteen te vermelden. Een veelgemaakte fout is ‘oh dat komt later wel als ik eenmaal begonnen ben’. Meestal komt het dan pas als het al te laat is.

Beweeg op de juiste manier

Voorkom klachten door op de juiste manier te bewegen. Een groot deel van de fysieke klachten komt voort uit een onnatuurlijke manier van bewegen. Bijvoorbeeld krom achter je bureau zitten. Hierdoor zet je bepaalde spiergroepen langdurig onder spanning waardoor de spieren overbelast raken en zenuwen en bloedvaten afgekneld kunnen raken. Het gevolg hiervan kan zijn pijn in  rug, nek, schouders of armen.

Variatie in activiteiten

Zorg voor veel variatie in je activiteiten. Je zit het grootste deel van je werk achter de computer maar je kunt er voor zorgen dat je in je vrije tijd veel op een andere manier beweegt. Dat kan door te sporten maar als je niet van sport houdt kun je ook allerlei andere hobby’s doen zolang je maar niet langdurig stil hoeft te zitten. Door op een andere manier te bewegen belast je de spieren op een gevarieerde manier waardoor je opgebouwde spierspanning van het werk makkelijker kunt loslaten.

Welk werk neem je aan?

Voorkom overmatige stress. Bijvoorbeeld door niet te veel werk aan te nemen. Stress zorgt er voor dat je lichaam hormonen aanmaakt waardoor je spierspanning omhoog gaat. Als je dit combineert met een verkeerd ingestelde werkplek, onnatuurlijk bewegingsgedrag en weinig variatie in bewegen, dan heb je alle ingrediënten om rsi-, rug-, nek-, of schouderklachten te ontwikkelen. Een van de beste maar ook moeilijkste manieren om stress te voorkomen is zorgen dat je niet al te veel werk aanneemt. Dit is vaak moeilijk omdat meer werk simpelweg meer geld oplevert. Als zzp’er moet je dan soms pakken wat je pakken kan. Anders gaat de concurrentie er mee aan de haal! Probeer hierin toch een zo goed mogelijke balans te vinden.

Als het je lukt om de bovenstaande adviezen toe te passen dat is de kans op het ontwikkelen van ernstige klachten minimaal. Als je al klachten hebt dan is de kans groot dat je hiermee de klachten weer onder controle kunt krijgen. Alleen is het vaak wel moeilijk om, als het eenmaal mis is, nog goed en rustig te kunnen overzien hoe je dit aan moet pakken. Omdat het ziek zijn als zzp’er zulke grote vervelende gevolgen heeft geeft dit vaak veel stress waardoor je in een negatieve neerwaartse spiraal terecht kunt komen.

Hoe pak jij je gezondheid aan als zzp’er?

Wat denk je van deze post?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

Over de auteur

6 Comments

  • Avatar
    Kees Romkes
    Geplaatst 11/10/2013 12:50 pm 0Likes

    Heel flauw en inkoppertje, maar doe nou verdorie s wat je écht leuk vind! Scheelt stress en dus RSI! Of het nu op een tablet, laptop, met een muis of op de bank is.

  • Avatar
    menno van hogezand
    Geplaatst 13/10/2013 4:22 pm 0Likes

    De term RSI is enige tijd geleden vervangen door KANS: klachten van arm, nek en schouders (handig als je wilt googlen op bijvoorbeeld richtlijnen die er zijn voor de aanpak). De belangrijkste zaken om op te letten zijn idd: werkplekinrichting, houding, afwisseling, doseren activiteiten, voldoende bewegen. Het begrip stress mag je ruim interpreteren: alle zaken die zowel op privé- als op werkgebied te veel en te lang spanning op leveren vormen een risicofactor.

  • Avatar
    Dennis Witjas
    Geplaatst 16/10/2013 10:14 am 0Likes

    Ik mis hier toch echt het gebruik van spraakherkenning.

    Waarom blijven typen met alle stress in je lichaam die dat veroorzaakt?
    Met dicteren kun je het gebruik van je keyboard en muis tot een minimum beperken. Je dicteert in een comfortabele lichaamshouding je teksten in een microfoon (via een headset, tafel- of handmicrofoon) en de teksten komen gelijk op het scherm in de applicatie die je op dat moment actief hebt staan.
    Opstarten van programma’s met natuurlijke spraakopdrachten “start Micrsoft Word”, “stuur een e-mail aan dennis”. Klikken op knoppen via een commando “klik ok”, “klik annuleren” enz.

    Ook onderweg dicteren in een mobile recorder of een recorder-app kan. Eenmaal weer achter de pc kan de spraakherkenningssoftware je dictaat voor je uittypen.
    Gebruik je bv. Dropbox en laat je het dictaat vanaf je smartphone op je pc in Dropbox plaatsen dan kan de SH-software die automatisch voor je omzetten en kom je op kantoor dan staat je dictaat uitgeschreven als Word document voor je klaar.

    En voor de prijs hoef je het niet te laten. Al voor rond de 175,- heb je een goede versie met USB-headset.

  • Trackback: Weggeef Woensdag - Voorkom RSI dankzij DXT Precision Mouse Wireless - Lifehacking
  • Avatar
    JB
    Geplaatst 16/12/2013 10:27 am 0Likes

    Vergeet niet de externe track- of touch pads. Superontspannen weaken. Je legt je arm ontspannen op je bureau, daar en bedient met je vingers de trackpad. Het is in feite hetzelfde als de trackpad op je laptop, maar dan vrij te plaatsen op je bureau en veel groter. Wel belangrijk om er eentje met een glazen oppervlak te hebben. Dat werkt echt soepel. Ik gebruik zelf de Magic Trackpad van Apple en kan niet meer zonder 🙂 De Logitech Wireless Touchpad T650 schijnt het beste alternatief te zijn. Voor zowel Mac als Win. Voor de Magic Trackpad zijn inmiddels ook Win drivers.

  • Avatar
    Marc van Gestel
    Geplaatst 28/02/2014 3:23 pm 0Likes

    Als dagelijks behandelend specialist van chronische pijn hoor ik niets over de allerbelangrijkste risicofactor, n.l. persoonlijkheid en karaktereigenschappen als
    – perfectionisme
    – geen “NEE” kunnen zeggen,
    – eerst de hele wereld verzorgen en als laatste jezelf.
    – altijd maar doorgaan en geen grenzen hanteren
    Sinds lang blijkt dat dit de voornaamste instandhouders van een eenmaal opgelopen spierspanning zijn. De overige zijn uiteraard ook belangrijk maar vaak alleen als de eerste ook geadresseerd wordt…

Geef een reactie