Beeldschermwerkers: luister niet naar je gevoel!

Beeldschermwerkers met langdurige (chronische) pijn in rug, nek, schouders, armen en handen zijn vaak geneigd om de pijn zoveel mogelijk te vermijden. Dat is ook logisch. Pijn is erg vervelend en vreet energie.

Maar in tegenstelling tot wat je gevoel aangeeft kan het vermijden van de pijn er op de lange termijn voor zorgen dat je de klachten juist in stand houdt. Ik zal hiervan een voorbeeld geven: mensen met klachten in de schouders en armen zijn geneigd om hun armen dicht bij het lichaam te houden en de schouders op te trekken. Dit zorgt ervoor dat de onderarmen en de schouders overmatig worden aangespannen. Aan de andere kant zorgt het aanspannen ervoor dat de pijn enigszins wordt gedempt, waardoor dat tijdelijk prettiger voelt dan wanneer het lichaam ontspant.

Als je jarenlang blijft bewegen op een ‘pijn ontwijkende manier’, dan zullen de spieren, bloedvaten en zenuwen in het lichaam zich gaan aanpassen aan die manier van bewegen. Sommige spieren worden te kort, andere te zwak. Bepaalde bloedvaten kunnen gaan afknellen en zenuwbanen geven niet meer de pijnprikkels door die ze door moeten geven. Door op deze manier te blijven bewegen zullen de klachten nooit overgaan, want het lichaam krijgt geen kans om goed te herstellen.

Als je tijdens het (computer)werk eenmaal klachten hebt opgebouwd, is het van belang om goed te ontspannen en indien mogelijk veel te bewegen. Als het ontspannen pijn doet of tintelingen veroorzaakt, blijf dan ontspannen en realiseer je dat die pijn en tintelingen een positief gevolg zijn van het ontspannen. Het opnieuw verkrampen leidt ertoe dat de klachten terugkomen.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

4 Comments

  • ChristiaanH
    Posted 09/04/2009 1:43 pm 0Likes

    Het belangrijkste is goed te luisteren naar je lichaam, niet perse je gevoel…

    Als je lichaam pijn aangeeft dan is er iets mis. Niet een andere houding gaan zoeken die minder pijnlijk is. Als je last krijgt van je schouder, ga gelijk even staan en ga iets te drinken halen ofzo.

    Laat ook (als beeschermwerker) je werkplek eens goed nakijken en instellen door een erkend persoon hiervoor. Je zult verbaasd zijn hoe vaak juist armleuningen (of gewoonweg de hele stoel) het probleem zijn.

    Of ga eens langs een praktijk voor oefentherapie Cesar. Die kunnen je vast en zeker helpen met het verbeteren van je houding om pijnklachten aan te pakken.

    Ontspanning is het sleutelwoord, maar dit is erg lastig als het gevoel in het lichaam er niet is om te voelen waar spanning wordt opgebouwd. Ook hier kan de oefentherapeut van dienst zijn.

    Zelf ben ik oefentherapeut Cesar, vandaar… ik heb ondertussen behoorlijk wat gruwelijkheden gezien op werkplekken achter monitoren. Het begint vaak bij de stoel en hoe deze gebruikt wordt. Daarnaast ontspanning van de nek en schouders.

  • Annemiek
    Posted 09/04/2009 12:15 pm 0Likes

    Ik zit zelf op hatha yoga en daar leer ik ook veel over je zogenaamde voorkeurshouding (de houding die je aanneemt om zo min mogelijk ongemak te voelen). Deze vorm van yoga biedt ook veel oefeningen waardoor je leert je bewust te worden van je houding en deze spieren te ontspannen. Je weet niet wat je overkomt. Dit is echt heerlijk (na die tijd, niet tijdens de oefening). Wel een goeie leraar zoeken.

  • Rean
    Posted 09/04/2009 10:45 am 0Likes

    Raadpleeg bij klachten eens een chiropractor. Die houdt zich niet alleen bezig met het kraken van je botten, maar ook met je algemene welzijn.

    Een jaar geleden zat ik volledig vast en kon van de pijn ’s avonds niet eens meer normaal op de bank zitten. De Fysio met een RSI-specialisatie kreeg het maar niet weg, de chiro heeft me binnen 3 maanden weer terug op niveau gebracht en nu ben ik bewust en zo goed als pijnvrij. Een aanrader.

  • Patrick
    Posted 09/04/2009 9:05 am 0Likes

    Op zich een goed artikel, maar het haalt gevoel en ratio door elkaar. Het is niet je gevoel wat aanstuurt op het vermijden / negeren van pijn, maar je ratio. Het denken (de prikkels vanuit je hersenen) sturen aan op het zoveel mogelijk vermijden van de pijn. Je voelt als mens wel aan dat je hier iets constructiefs tegen moet gaan doen, maar of je naar je gevoel luistert…

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: