De meest gezonde & makkelijke quarantaine-snacks

Een gevaar van het gedwongen binnenzitten en je stierlijk vervelen is dat we massaal aan de (ongezonde) snacks gaan. Geef toe: die chocoladereep was op voordat je er erg in had! En dat staat natuurlijk geheel in contrast met alle goede voornemens die je begin dit jaar had opgesteld. Om straks niet allemaal rollend uit de quarantaine te komen, hebben wij een paar gezonde (maar lekkere!) snacks op een rijtje gezet.

gezonde snack

Sweet sweet snááácks

Geroosterde kikkererwten (zoet)

Verwarm de oven voor op 200 graden, laat een blikje van 200 gram kikkererwten goed uitlekker en zet ze zonder enige toevoeging 30 minuten in de oven. Meng ondertussen 2 theelepels honig, 2 theelepels kaneel, een snufje nootmuskaat en 1 eetlepel kokosolie. Na een halfuur haal je de kikkererwten uit de oven en verdeel je het zoetige sapje over de balletjes. Zet dit nog 10 minuten in de oven en klaar is Kees.

Fruity

Dit is een klassieker, maar kan zeker de zoete trek stillen: een zomerse fruitsalade! Neem al het fruit dat je in huis hebt en snijd dat tot een heerlijk mengsel. Voor een verfrissend gevoel kun je nog wat diepvries fruit eraan toevoegen, natuurlijk wel eerst even een beetje laten ontdooien. Voor een extra craving kun je het fruit ook nog even in wat gesmolten chocolade laten zwemmen. Iets minder gezond, maar wel erg lekker!

Popcorn

Laat 1 eetlepel olie in een pan opwarmen en strooi er naar behoefte wat maïs bij. Popcorn! Zet het vuur op een laag pitje en wacht tot alles ontpopt is. Bestrooi de maïs met wat poedersuiker en je zoete (en iets minder gezonde) snack is ready. Voor een zoute versie kun je hem met zout, knoflookpoeder of patatkruiden bestrooien.

Zoute en spicy varianten

gezonde snack

Geroosterde kikkererwten (spicy)

Verwarm de oven voor op 200 graden. Laat 200 gram kikkererwten uitlekken en meng de erwten met een eetlepel olijfolie, chilipoeder, paprikapoeder en een snufje zout. Spreid de rollende balletjes uit over een met bakpapier beklede bakplaat. Rooster ze 30 minuten, hussel ze even om en laat ze dan nog 10 minuten in de oven staan. Klaar is je gezonde snack!

Zoete aardappelfriet

Snijd een zoete aardappel in stengels en bak die in de oven op 200 graden, maar zonder olijfolie (dat maakt ze alleen maar slap!). Bestrooi met zeezout en eventueel wat chili- of paprikapoeder en je gezonde snack is klaar. Als je in bezit bent van een Airfryer is dat ook zeker een aanrader; hierdoor word je snack extra knapperig.

Boerenkoolchipsgezonde snack

Leg een flink aantal blaadjes boerenkool op een met bakpapier beklede bakplaat en besprenkel ze met olijfolie, een beetje zout en eventueel wat knoflookpoeder of sesamzaadjes. Bak de blaadjes een kwartiertje op 180 graden en tadaaa: heurlijke boerenkoolchips!

Still hungry? Neem wat rauwkost om de trek te stillen. Voor een extraatje kun je dat altijd in een smeerkaasje dippen (let op: smeerkaas is niet caloriearm).

Lees ook: Alles weggehamsterd? Zo groei je je eigen groenten in je (balkon)moestuin

Wat vind je van deze hack?
1Te gek8Leuk1Serieus?1Meh...5Stom

About Author

0 Comment

Geef een reactie