Don’t make me think

stapelStuur me een e-mail waar ik JA of NEE op kan zeggen en ik antwoord direct! Stuur mij een vraag waar ik over na moet denken en het duurt gemiddeld drie dagen.

Toegegeven, je mailt me niet voor niets. (toch?) Je wilt mijn mening horen of even iets checken. Dat is ook zo fijn aan e-mail; je hoeft niet bang te zijn dat je stoort. E-mail overbrugt plaats en tijd, zodat ik kan reageren wanneer het mij uitkomt.

Maar, als je me iets voorlegt waar ik geen Ja of Nee op kan zeggen, is de kans groot dat je mail op de stapel met andere verzoeken komt te liggen. En bij e-mail is het immers niet zo dat de bovenste op de stapel ook per definitie als eerste geholpen wordt.

Bonustip: stel één vraag per e-mailbericht. Dat werkt voor de ontvanger ‘lekker’ weg en je voorkomt dat de ene helft van je vraag zorgt voor vertraging van de andere!

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

13 Comments

  • lhnehgpkz
    Posted 08/02/2010 3:10 pm 0Likes

    Herkqc dkkiltgdunse, [url=http://rywlcxajgxsc.com/]rywlcxajgxsc[/url], [link=http://ylwgdpiducsk.com/]ylwgdpiducsk[/link], http://jjwzplkirvgt.com/

  • Carolien
    Posted 30/09/2009 3:43 pm 0Likes

    Auw,… herkenbaar
    Gelukkig ben ik niet de enige. Plaatje drukt helemaal het gevoel uit.
    Ik kruip ook vaak weg achter stapels datumprikkers (www.datumprikker.nl) die mij verplichten alle mogelijke data in mijn agenda bij te werken en de datumprikkers op volgorde van binnekomst te behandelen en langs elkaar heen te plannen.
    Op 2 datumprikkers tegelijk JA geven op 1 datum pakt namelijk onhandig uit…..

  • Adrie
    Posted 29/09/2009 4:54 pm 0Likes

    Nog een e-mail tip: schrijf een fatsoenlijk onderwerp in de onderwerpregel en dus niet ‘vraag’ of ‘bestand’ maar: ‘volgende blabla meeting verplaatst naar vrijdag 15:00’

  • Fokke
    Posted 29/09/2009 10:05 am 0Likes

    Iets uitgebreider antwoord geven dan alleen Ja of Nee is ook niet zo erg, als er maar niet van je verwacht wordt dat je alles inpakt, drie keer doorleest of er niets in staat waar iets achter gezocht kan worden of tikfouten uitgehaald moeten worden. Alleen de informatie uit het bericht halen, niet zeuren over dingen die ik helemaal niet bedoel.

    Gewoon simpel en kort communiceren, geen gedoe. Scheelt al een heleboel.

  • Hein Oomen
    Posted 29/09/2009 9:58 am 0Likes

    1 vraag per e-mail – Helemaal mee eens
    alleen ja of nee – Sorry maar dat gaat me te ver. Ik weet niet wat voor werk je doet maar als mijn input op mijn werk enkel uit “ja” of “nee” zou bestaan dan komt dat offshore olieproduktieplatform echt niet tot stand.

  • Rogier van den Berg
    Posted 28/09/2009 6:19 pm 0Likes

    Wat tevens goed werkt wanneer je toch meerdere vragen in een e-mail zet, is nummeren. Als de vragen kort en bondig zijn, kan er nog steeds snel antwoord op worden gegeven. Verder moet de rest van de e-mail dan niet te lang zijn (niet snel te lezen).

  • Hilly
    Posted 28/09/2009 4:46 pm 0Likes

    Wat een eye-opener: maar één vraag per mail! Dank je voor deze tip.

  • Spot
    Posted 28/09/2009 2:08 pm 0Likes

    Bij een forum kan je ook reageren wanneer het jou uitkomt

    En bij voicemail en post kan je dat voor een deel ook

  • Jim Stolze
    Posted 28/09/2009 10:35 am 0Likes

    @ludo: dank je! en nog binnen 2 uur geantwoord ook 🙂

    @R. le Pair: je hebt gelijk. Ik bedoel inderdaad steeds “vergeleken met andere vormen van communicatie als telefoon of chat”. In die gevallen ben ik geen baas van mijn eigen tijd wanneer iemand iets vraagt via die kanalen.

  • R. le Pair
    Posted 28/09/2009 10:21 am 0Likes

    – “… je mailt me niet voor niets. (toch?)” Ijzersterke cruciale toevoeging, dat “toch?”
    – “E-mail overbrugt plaats en tijd, zodat ik kan reageren wanneer het mij uitkomt.”, Geniaal!, ik ken inderdaad geen enkel ander medium waarbij ik kan reageren wanneer het mij uitkomt. Dát is dus ‘plaats en tijd overbruggen’.

    – “En bij e-mail is het immers niet zo dat de bovenste op de stapel ook per definitie als eerste geholpen wordt.” Wat goed! Nooit geweten dat dát nou typisch e-mail is.

  • Ludo Segers
    Posted 28/09/2009 9:13 am 0Likes

    Ja

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: