Fop de zwaartekracht

gravity_boots.gifAls je merkt dat je rugklachten baat hebben bij ‘stokhangen’ kun je overwegen om nog een stap verder te gaan. Er zijn hacks op de markt waarmee je langere tijd ondersteboven kunt hangen op een manier die behoorlijk comfortabel is. De verzamelnaam ervoor is ‘Inversion Therapy‘. Als je dat wilt testen kun je beginnen met een paar ‘Gravity Boots‘. Dat zijn een soort skischoenen zonder zool met aan de voorkant een flinke haak. Ze zijn vooral in de VS populair, maar met wat zoeken kun je ze ook in Nederland vinden bij winkels die gespecialiseerd zijn in fitness apparatuur. Voor minder dan € 100 heb je een paar in huis.
Nog verdergaand zijn ‘inversion tables’. Ik heb dat zelf nog niet getest, maar het is een soort stretcher die als een wip-wap scharniert in een frame. Je gaat in de stretcher liggen, snoert jezelf in en kantelt achterover. Na enige training zijn je armen sterk genoeg om ondersteboven een boek te lezen en kun je zo een uurtje per dag je rug ontlasten. Een grote leverancier in de VS is Teeter Hang Ups, die in Nederland verkocht worden door Mastercare.
Kijk wel op de site voor achtergrondinformatie over de werking. Medici in Nederland zijn niet allemaal even enthousiast over dit soort hacks. Maar ja, diezelfde medici hebben voor veel mensen geen oplossing voor hun rugklachten.

[Update: links werken nu en de Nederlandse distributeur is gevonden]

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

6 Comments

  • Jan Schipper
    Posted 09/11/2008 11:55 am 0Likes

    Peter en Ruben hebben wat mij betreft helemaal gelijk. Aan hun reactie wil ik de volgende (deels preventieve) behandelingsmethode toevoegen.

    Deze behandeling is gebaseerd op het trainen van een latente spiergroep rondom de ruggegraat. Omdat de spiergroep latent is heb je heel snel resultaat. Ik heb er buitengewoon veel baat bij gehad en met mij vele anderen. Voor meer info zie http://www.origene.nl.

  • Ruben Verweij
    Posted 07/11/2008 6:56 pm 0Likes

    Ik ben het helemaal met Peter eens, hangen aan en rekstok en dat soort oplossingen is alleen bedoeld voor als je een spier in je rug hebt verrekt tijdens het sporten. Door met bijvoorbeeld spierversterkende oefeningen je rug te trainen zullen je spieren sterker worden en zal ook je houding verbeteren.

  • Peter de Boer
    Posted 07/11/2008 2:18 pm 0Likes

    Lieve mensen, dit soort aparaten valt in de categorie tellsell, inclusief de licht sado-masochisch-sexuele ondertoon die er bij lijkt te horen. (Je wordt er wel geil van, maar het helpt geen moer.) Koop het niet.
    Last van je rug? Ga schoolslag zwemmen, 2x per week flink doorzwemmen, het allerbeste! Ga wandelen, niet rennen. Doe spierversterkende en spier ontspannende oefeningen, speciale yoga voor je rug. (Niet gewone yoga.) Ga een flink stuk fietsen.
    90% van de rugproblemen heeft te maken met te gespannen en te slappe spieren in je rug. Hier valt makkelijk wat aan te doen. Bewegen op de juiste manier en ontspannen.

  • Raoul Teeuwen
    Posted 07/11/2008 1:24 pm 0Likes

    Helpt dat, dat stokhangen of ondersteboven met dit soort gadgets? Heb je er zelf ervaring mee? Ik heb nl ook last van mijn rug en ben benieuwd!

  • buxx
    Posted 07/11/2008 12:32 pm 0Likes

    Dit komt me vooral bekend voor uit de films, waar de überfitte Amerikaanse hoofdrolspeler die dan doet.
    Maar wat is het het nut ervan om op de kop te hangen?

  • Mischa Coster
    Posted 07/11/2008 11:22 am 0Likes

    Interessant! Staaf in je huis monteren en klaar. Of op de speelplaats van mijn kinderen 🙂

    Helaas doen de links het niet…

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: