Hoe Barack Obama Dingen Gedaan Krijgt

Dit artikel is een verkorte samenvatting van How Barack Obama Gets Things Done en is voorzien van mijn persoonlijke aanvulling. Het artikel en de doorlinkjes daarin bieden een unieke blik in het werkzame leven van een van de machtigste mensen ter wereld. De president van de Verenigde Staten gaat van een aantal eenvoudige regels uit om meer gedaan te krijgen.

  • Start je dag al een dag eerder

Nadat zijn familie is gaan slapen heeft Obama het rijk alleen en werkt nog een tijd door. Papieren doornemen, zelf doordachte beslissingen nemen die anders in overleg met zijn staf veel te veel tijd zouden nemen.

AZ: zelf plan ik mijn volgende dag meestal door tevoren te bedenken wat mijn Grote Keien ofwel Big Rocks zijn: wat is voor morgen het allerbelangrijkste om te doen? Als het maar even kan start ik daar mijn werkdag mee. Vòòr e-mail, vòòr sociale netwerken. Je hebt vroeg in de ochtend al een belangrijk stuk werk gedaan, en het geeft ook nog eens voldoening.

  • Breng beslissingsvermoeidheid terug

Obama draagt alleen blauwe en grijze pakken. Hij denkt ook niet na over het eten. Kwestie van prioriteiten stellen. Voor Obama is het van groot belang zodat zijn hoofd ontlast wordt van deze voor hem triviale zaken.

AZ: Voor jou en mij ligt dit als gewone stervelingen net iets anders. Toch probeer ik ook zoveel mogelijk beslissingen slim te nemen. Dat is meestal niet door er zoveel mogelijk over na te denken. Niet voor niets blijkt uit veel onderzoek dat “een nachtje er over slapen” tot het nemen van betere beslissingen leidt. Slapen doe ik dan ook graag! 😉

  • Sluit je criticasters buiten

Obama kijkt niet naar CNN, MSNBC, praatprogramma’s en andere nieuws-gerelateerde uitzendingen. Hij kijkt met zijn team naar sportprogramma’s en discussieert daarover. Het blijkt dé manier om het roer over je beslissingen in eigen handen te houden. Zeker als president van de VS heb je meer dan genoeg tegenstanders. Luisteren naar alles wat ze te zeggen hebben kost je je hele werkdag.

AZ: mijn persoonlijke stelregel is dat ik wel degelijk luister naar mensen die het eventueel niet met mij eens zijn. Daarna besluit ik snel of de kritiek terecht is of niet. Zo niet, dan laat ik het voor wat het is. Geeft rust.

  • Oefenen. Oefenen. Oefenen

Obama begint elke dag met 45 minuten cardiofitness of gewichten. Hij merkt dat de rest van zijn tijd veel productiever is na een goede workout.

AZ: korte workout. Elke ochtend.

  • Persoonlijke tijd is heilig

Drie momenten in de agenda zijn voor Obama heilig: die workout ’s ochtends, avondeten met zijn familie en de eerder genoemde nachtelijke werk-sessie.

AZ: het laatste jaar ben ik kritischer naar mijn eigen agenda gaan kijken. Met name in het weekend vraag ik me vaker af of het echt nodig om aan de slag te gaan? Vaak is het antwoord een duidelijk nee. Het inruimen van persoonlijke tijd kan lastig zijn, wel geeft het rust. En door nietsdoen kom je vaak als vanzelf weer tot nieuwe inzichten. Geen-werk is soms dus gewoon werk. En over wat ‘persoonlijk’ is doe je beter niet te krampachtig: als boekenwurm vind ik niets lekkerder dan in een café met een latte boeiende vakliteratuur lezen!

Wat zijn jouw geheimen om productiever te werken? Deel ze met elkaar in de comments hieronder.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

1 Comment

  • Eveline Kubbenga
    Posted 10/10/2012 7:46 am 0Likes

    Alleen leuke dingen en zo min mogelijk doen. En dat wat ik doe zo goed mogelijk doen. Bij denkklussen doe ik niets tussendoor. En alles wat ik niet mag vergeten schrijf ik in mijn agenda op. Na elke grote klus ruim ik alles op. Heerlijk!

Comments are closed.