Je doelen behalen met de SMART-methode

Of je nu student, werkzoekende, werknemer of zzp’er bent; iedereen heeft voor het succesvol behalen van zijn doelen baat bij de SMART-methode. We leggen je hier dus maar even haarfijn uit wat deze methode inhoudt en hoe je ‘m toepast op de plannen en doelen die jij hebt gesteld. We doen dat aan de hand van een doel dat iedereen wel bekend voorkomt: afvallen.

Begin bij het begin: SMART

SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Dit betekent dat jij je doel toetst aan de vijf principes. We hebben namelijk de neiging om doelen veel te vaag uit te drukken. Daardoor zijn ze niet meetbaar en dus ook minder goed haalbaar… Gelukkig kan de SMART-methode je helpen om je doelen waar te maken.

De S van Specifiek

Als voorbeelddoel nemen we afvallen. Om dat doel Specifiek te maken, concretiseer je het. Hoeveel wil je afvallen? Wanneer wil je afvallen? Waarom wil je afvallen? Hoe ga je afvallen? Een voorbeeldje: ik wil tien kilo afvallen. Ik ga daarvoor drie keer per week een uur hardlopen. Ik doe dat op maandag, woensdag en vrijdag. Ik wil afvallen, zodat ik volgend jaar weer in mijn favoriete spijkerbroek pas.

De M van Meetbaar

Maak je doelen Meetbaar! Wil je je vetpercentage naar beneden brengen? Kijk dan naar je Body Mass Index (BMI). Is je BMI nu 40 procent, maar wil je die in een jaar tijd terugbrengen naar 20 procent? Dan weet je dat je elke maand zo’n 1,5 procent vet moet verliezen. Vervolgens richt je je op dat maanddoel. Dat houdt de boel overzichtelijk en behapbaar.

De A van Acceptabel

Het Acceptabel houden van je doelen wil zeggen dat je deze aan jezelf (en je omgeving) verkoopt. Jij wilt anders eten. Het is echter niet handig om twee keer eten te koken: voor jou en voor de rest van je gezin. Daarom heb je het liefst dat ook zij wat gezonder eten. Vervolgens maak je een plan van aanpak om je doelen acceptabel te maken, dus te verkopen, ook naar je familie.

De R van Realistisch

Realisme gaat over de haalbaarheid van je doel. Werk je 40 uur in de week en moet je om je doel te behalen 20 uur per week sporten? Grote kans dat dit doel niet haalbaar is. Misschien kun je in dit geval die 10 kilo die je wilt afvallen beter verspreiden over een half jaartje extra. Een SMART-doel mag en moet uitdagend zijn, maar als een doel té uitdagend is, verlies je je motivatie.

De T van Tijdgebonden

Het tijdvlak is enorm belangrijk voor je doelstelling! Wanneer begin je en wanneer verwacht je het eindresultaat te behalen? In ons voorbeeld waarin we 10 kilo wilden afvallen, gebruikten we een periode van 12 maanden. We maakten ons doel dus Tijdgebonden! PS. Bij voorkeur maak je tussentijdse doelen (1kg afvallen per maand) ook Tijdgebonden.

Wat vind je van deze hack?
7Te gek1Leuk1Serieus?2Meh...5Stom

About Author

0 Comment

Geef een reactie