Pak aan: een lekker snelle Formule 1-gids!

Jaaaaa, het gaat dit weekend weer beginnen: een nieuw Formule 1-seizoen! Alles wijst erop dat het een geweldig jaar gaat worden – meer nog dan voorgaande jaren. De grote namen staan weer vooraan, het circuit van Vietnam is af, en misschien nog wel belangrijker: de mannen mogen aan de slag op circuit Zandvoort. Dat allemaal terwijl de klasse ook nog eens zijn 70-jarig jubileum viert. Wat een feest!

Wie?

Mercedes: Lewis Hamilton & Valtteri Bottas
Mercedes is al jaren het te kloppen team. Sinds 2014 zijn ze elk jaar kampioen geworden, bij zowel de teams als de coureurs. Vooral Lewis Hamilton is sterk, want alleen in 2016 werd hij verslagen door zijn toenmalige teamgenoot Nico Rosberg. Dit jaar kan hij het aantal wereldkampioenschappen van recordhouder Michael Schumacher (7x) evenaren. Hij heeft dus genoeg om voor te racen dit seizoen. Teamgenoot Valtteri Bottas was afgelopen seizoenen de mindere partij, maar hoopt dat dit seizoen toch echt het zijne gaat worden.

Ferrari: Sebastian Vettel & Charles Leclerc
Ferrari is het oudste team in de Formule 1. Ze doen al mee sinds het begin van het kampioenschap in 1950. De laatste jaren gaat het niet echt heel lekker met het team uit Italië. Het laatste teamkampioenschap behaalde Ferrari in 2008. Het jaar daarvoor behaalde het voor het laatst een rijderkampioenschap met Kimi Raïkkönen. Dat is een eeuwigheid in de Formule 1, waarbij alles draait om de kleinste verschillen. Met Sebastian Vettel (viervoudig wereldkampioen) en Charles Leclerc hebben ze echter twee bloedsnelle coureurs onder contract staan. De vraag is alleen of ze dit seizoen het hoofd koel kunnen houden. In 2019 ging dat namelijk regelmatig mis, met de race in Brazilië als hoogtedieptepunt. Tijdens de afgelopen wintertest leek het er overigens wel op dat ze de snelheid van de andere topteams niet konden bijbenen. Hebben ze nog voordat het seizoen echt begint al een probleem, of lieten ze gewoon niet hun volledige potentieel zien?

Red Bull: Max Verstappen & Alexander Albon
De drankjesfabrikant uit Oostenrijk is alweer bezig aan het 15de seizoen in de koningsklasse van de autosport. Dit seizoen hopen ze met Max Verstappen en zijn Thais-Engelse teamgenoot Alexander Albon hun successen van de jaren 2010-2013 nieuw leven in te blazen. In die periode wonnen ze beide kampioenschappen vier keer op rij met onder anderen Sebastian Vettel achter het stuur. Albon begint aan zijn eerste volledige seizoen bij Red Bull nadat hij vorig jaar in de zomerstop met Pierre Gasly van team ruilde. Het doel van Red Bull Racing was om van Max Verstappen de jongste wereldkampioen ooit te maken. Als ze dat doel nog willen halen, moeten ze wel opschieten; hij heeft er alleen nog dit en volgend seizoen voor…

McLaren: Carlos Sainz & Lando Norris
Het Britse team klimt langzaam uit een diep dal. Het hoogtepunt van vorig jaar was ongetwijfeld het podium voor Carlos Sainz in Brazilië. De Spanjaard behaalde zijn eerste podium nadat Lewis Hamilton strafpunten kreeg na een aanrijding met Alexander Albon. Vanaf 2021 rijdt McLaren weer met Mercedes-motoren, waarmee het team hoopt terug te keren naar de hoogtijdagen van de jaren 90 en 00, toen ze ook met Mercedes-krachtbronnen reden. Lando Norris was vorig jaar nieuw in de hoogste tak van het Formule-racen. De jonge Engelsman had vorig jaar aardig wat pech. Zo lag hij met nog één ronde te gaan op een knappe vierde plek tijdens de race in België toen zijn motor ermee ophield en hij zijn punten letterlijk in rook zag opgaan. Daarnaast is hij ook regelmatig te vinden op Twitch, waar hij allerlei games speelt.

Renault: Daniel Ricciardo & Esteban Ocon
Het was vorig jaar even wennen om Daniel Ricciardo niet mee te zien (st)rijden. De goedlachse Australiër maakte de overstap naar Renault vanuit Red Bull, en dat was niet echt gemakkelijk. Wie weet zien we hem dit seizoen weer op het podium een van zijn beroemde shoey’s doen. Zijn teamgenoot Esteban Ocon is na een jaartje afwezigheid weer terug in de Formule 1. Zijn meest memorabele moment beleefde hij in Brazilië 2018, toen hij op een ronde werd gezet door de toenmalige leider van de race, Max Verstappen. Er ging iets niet helemaal goed waardoor Ocon en Verstappen elkaar raakten en Max de leiding in de race verloor. Na afloop van de race besloot Verstappen Ocon op te zoeken, wat resulteerde in een kleine duwpartij. We zijn benieuwd of de lucht tussen de twee inmiddels is geklaard.

Racing Point: Sergio Perez & Lance Stroll
Tijdens de afgelopen wintertests zat Racing Point er steeds goed bij. Gaan we dit seizoen eindelijk een meer gevarieerd gevecht om de podiumplaatsen zien, of is het verschil met de topteams toch nog iets te groot? Dit is het laatste seizoen dat de renstal met deze naam rond rijdt. Volgend seizoen wordt het team omgedoopt tot Aston Martin Racing. De vader van Lance Stroll, een rijke Canadees, heeft de noodlijdende Britse autofabrikant onlangs overgekocht. We laten even in het midden of dat vooral uit eigenbelang was, of dat hij ook echt toekomst in het merk ziet.

Alpha Tauri: Pierre Gasly & Daniil Kvyat
Het voormalige Toro Rosso doopte zijn naam dit seizoen om tot Alpha Tauri, het kledingmerk van Red Bull. De presentatie van de nieuwe auto had meer weg van een veredelde modeshow, waarbij toevallig ook een Formule 1-auto werd gepresenteerd. Vorig seizoen mochten beide coureurs het podium betreden. Kvyat in Duitsland, Gasly in Brazilië. Het podium van Gasly was er eentje met veel emotie. Vorig jaar was een bewogen jaar voor de jonge Fransoos, dus dat kwam er even allemaal uit. Hij begon 2019 bij Red Bull, waar hij ondermaats presteerde. Daarom werd hij halverwege het seizoen gewisseld met Alexander Albon. Alsof dat nog niet zwaar genoeg was, volgde als absoluut dieptepunt het overlijden van zijn beste vriend Anthoine Hubert tijdens een Formule 2-race in België. Als je het verhaal van Gasly hoort, begrijp je goed waar die ontlading vandaan komt.

Haas: Romain Grosjean & Kevin Magnussen
Het jongste team op de grid maakte vorig seizoen een wisselend jaar mee. Ze begonnen sterk, maar naarmate het jaar vorderde werden de resultaten minder en minder. Dan was er ook nog eens het bijzondere verhaal rondom hoofdsponsor Rich Energy, die beloofde een slordige 30 miljoen in het team te investeren, maar dat nooit heeft gedaan. De coureurs van het team zijn ook niet de meest onschuldige rijders van allemaal. Grosjean staat er om bekend regelmatig een auto af te schrijven en Magnussen is niet de makkelijkste om zich te laten inhalen. De toekomst van het team is vrij onzeker. Als er niet naar verwachting gepresteerd gaat worden, is er een kans dat eigenaar Gene Haas de stekker er uittrekt en we ze na dit seizoen niet meer terugzien.

Alfa Romeo: Kimi Räikkönen & Antonio Giovinazzi
Dit Italiaanse team maakte in 2019 zijn rentree in de Formule 1. Ze verbonden hun naam aan het bestaande team van Sauber. Eerst als hoofdsponsor, sinds vorig seizoen als nieuwe teamnaam. Met Antonio Giovinazzi hebben ze een prima coureur in huis, al draait het team voornamelijk om Kimi Räikkönen. De Fin met als bijnaam ‘The Iceman’ is al 40, maar weet van geen ophouden. In 2007 werd hij voor Ferrari wereldkampioen. Hij staat bekend om zijn koele reacties en antwoorden. Hopelijk komen er dit jaar weer wat pakkende quotes van zijn kant.

Williams: George Russell & Nicholas Latifi
Een van de oudste teams uit de sport heeft het de laatste twee jaar erg zwaar. Ze eindigden op de laatste plaats in het kampioenschap met maar één punt. Dit jaar hopen ze de weg naar boven weer te vinden. Tijdens de wintertests leek het lek al behoorlijk gedicht en waren de tijden snel. George Russell had vorig jaar best een goed debuut-seizoen en maakte naarmate het klassement vorderde steeds meer groei door. Nicholas Latifi is dit seizoen de enige rookie in de koningsklasse. De Canadees heeft er aardig wat jaren opzitten in de Formule 2, maar liet nooit echt spectaculaire dingen zien. Dat zijn vader een rijke Canadees is en Williams het geld nodig heeft, is waarschijnlijk de belangrijkste reden dat hij dit seizoen toch zijn debuut maakt.

Waar?

De kalender bestaat dit seizoen uit 22 races. Helaas zorgt het coronavirus ook in de Formule 1-wereld voor de nodige opschudding. Zo is de race van Sjanghai voorlopig uitgesteld en wordt de Grand Prix in Bahrein zonder publiek gereden. Niet dat er in Bahrein anders wel veel toeschouwers geweest zouden zijn trouwens… Vooralsnog gaan de andere races gewoon volgens plan door. Dat houdt in dat de eerste race in Europa op 1 tot en met 3 mei wordt gehouden op het circuit van – jawel – Zandvoort.

Dit weekend start het seizoen in Albert Park, Melbourne (Australië). De race begint om 6.10 uur, dus je moet vroeg op. Een voordeel is dat de race meestal bol staat van de actie, omdat de teams allemaal nog niet echt weten waar ze staan. Verwacht dus 58 ronden vol actie en spektakel. Vorig jaar bestond het podium uit Valtteri Bottas (1), Lewis Hamilton (2) en Max Verstappen (3). Van de huidige coureurs heeft Bottas de race één keer gewonnen, Hamilton en Räikkönen twee keer en Sebastian Vettel drie keer. Kan Verstappen de vijfde coureur worden in dat rijtje, of wordt het iemand anders?

Ondanks het vroege tijdstip toch al scherp willen zijn? Check dan dit artikel!

Wat vind je van deze hack?
0Te gek6Leuk0Serieus?1Meh...1Stom

About Author

0 Comment

Geef een reactie